| کد مطلب: ۵۴۶۳

سیاستمداران

سیاستمداران

درگذشت فعال اصلاح‌طلب عرب

ameri ibrahim

درگذشت فعال اصلاح‌طلب عرب

ابراهیم عامری از فعالان سیاسی عرب‌زبان اصلاح‌طلب خوزستان درگذشت. محمد کیانوش‌راد، نماینده مجلس ششم درباره او نوشت: «عامری بی‌آنكه سودای رهبری عرب‌های خوزستان را در سر داشته باشد، (امری كه گه‌گاه، رقابت بر سر آن مشهود است)، به‌عنوان مدافعی راستین، در كنار مردم عرب ایستاده است. گفت‌وگو و تعامل و همكاری، و درك و شناخت دیگر اقوام خوزی و رهایی از استراتژی جزیره‌ای عمل نمودن، حاصل عمری تلاش و مجاهدت و درك نوین عامری است. تقدم دموكراسی‌خواهی بر قومیت‌گرایی، راه را برای تنفس مطالبات و حقوق قومی و حفظ هویت قومی نیز خواهد گشود. اولویت قومیت و ناسیونالیسم (چه از نوع ِ فارسی یا عربی و یا تركی یا....) بر دموكراسی علاوه بر تفرق بیشتر اقوام، راه بی‌بازگشت و انحطاط پله به پله، از قوم، تا قبیله و ایل، و از ایل و قبیله تا بیت و خانه را می‌گشاید.»

rahami

مجلس به جایگاه خود برگردد

محسن رهامی، حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای جذب مشارکت مردم در انتخابات، مجلس باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و قانون انتخابات اصلاح‌ و شوراهای موازی حذف و شورای نگهبان تغییر رویه بدهد.» وی با اشاره به اهمیت برگزرای انتخاباتی با مشارکت بالا در سال جاری افزود: «برای برگزاری انتخاباتی که در گردش نخبگان سیاسی موثر باشد باید قانون انتخابات اصلاح شود. کشورهایی که دموکراسی نهادینه شده دارند، انتخابات را حزبی برگزار می‌کنند و احزاب مسئولیت اصلی در معرفی نامزدهای انتخابات و تبلیغات را دارند. مسئولیت تحقق برنامه‌های وعده داده شده هم با احزاب بوده و مردم می‌توانند بر عملکرد احزاب نظارت داشته باشند.»

alidoost

منکرهای بدتر از بدحجابی

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به جماران گفت: «بنده به‌عنوان یک طلبه احساس می‌کنم که باید روی اعتقاد مردم خیلی حساب کرد. اشتباه نشود نمی‌گویم که جامعه یله و رها باشد، متأسفانه یله و رها بودن مفاسدی دارد، عرض من این است که برای یک بار هم که شده عقلا را دعوت کنیم اندیشمندان را بخواهیم تا طرح بدهند و به لوازم کار دقت کنیم. البته وقتی کار روی حساب و کتاب باشد، خداوند هم کمک می‌کند.» وی افزود: «الان جامعه ما جامعه عادلی است؟ آیا به شایسته‌سالاری عمل می‌شود؟ حضرت امیر(ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که افراد را بدون ملاک انتخاب نکن، و الا «فانّهما جماع الجور و الخیانة»؛ هم جور و هم خیانت است. اگر شایسته‌سالاری نیست و صحنۀ آزمون و خطاست، اگر نیروهای بسیاری داریم که قابل هستند اما پست مربوطه را ندارند و کسانی که کمتر لیاقت دارند، مسئولیت دارند، اگر تفاوت فاحش طبقات اقتصادی داریم و... ما قائل به تک‌طبقه نیستیم، ولی نباید در جامعه اسلامی این مقدار تفاوت طبقاتی باشد! گاهی غذای حیوان یک نفر در یک روز، خرج یک ماه خانواده 5 نفره است؛ این‌ موارد در جامعه وجود دارد و باید گفت. البته عدم حجاب، برهنگی، اختلاط زن و مرد و بردن آبروی دیگران هم منکر است. شخصی در تریبون مجلس مطلبی براساس هوای نفس می‌گوید و همه می‌دانیم دروغ است، چه منکری از این بالاتر؟ لذا به روحانیون و مسئولان توصیه می‌کنم که باید منکرات را بشناسیم و لازم است هر کدام در جای خود باشد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی