| کد مطلب: ۴۶۸۷

روز رفتــن

روز رفتــن

بررسی کارنامه جبهه اصلاحات در دوران ریاست بهزاد نبوی

بررسی کارنامه جبهه اصلاحات در دوران ریاست بهزاد نبوی

بهزاد نبوی برای دومین سال متوالی از ریاست جبهه اصلاحات ایران استعفا کرده است، اما آیا این استعفا به‌معنی پایان دوران ریاست او بر نهادی است که فقط دو سال از عمر آن گذشته، یا اتفاقی که در سال 1400 رخ داد باز هم تکرار خواهد شد و اعضا او را در سمت ریاست ابقا می‌کنند؟
مجمع بالادستی اصلاح‌طلبان که از شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد تا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ادامه داشت، از سال 1399 و پس از انحلال شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وارد جریان جدیدی با نام «جبهه اصلاحات ایران» شده است. جریانی که طی سه سال فعالیت خود انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر سال 1400 را پشت‌سر گذاشت و در سومین سال عمر خود اعتراضات سراسری در کشور را سپری کرد و حالا در آستانه این سال، به‌نظر می‌رسد احتمالا وارد دورانی جدید شده و شاید رئیسی جدید را بالای سر خود ببیند.

تغییرات ساختاری جبهه اصلاحات

پس از اینکه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات منحل شد، در اسفند 1399 «جبهه اصلاحات ایران» به‌صورت رسمی با حضور 31 حزب اعلام موجودیت کرد و ریاست آن در اولین سال به بهزاد نبوی رسید. حسین مرعشی و حسین کمالی به‌ترتیب به‌عنوان نواب‌رئیس اول و دوم منصوب شدند و آذر منصوری به‌عنوان سخنگو معرفی شد. پس از مشخص شدن سمت‌ها، کار برای تدوین «اهداف راهبردی» و «مأموریت‌ها» آغاز و 23 اسفند 1399 اهداف و مأموریت‌های جبهه در 37 بند به‌صورت رسمی اعلام شد.
اما سیر تحولات در جبهه، جایی شروع شد که آذر منصوری کمتر از یک سال سخنگو ماند و 21 دی 1400 جای خود را به علی شکوری‌راد داد تا در آستانه یک‌سالگی جبهه، تغییری در این سمت‌وسو شکل بگیرد. در همین ایام و درحالی‌که اسفندماه و برگزاری انتخابات داخلی جبهه نزدیک بود، بهزاد نبوی استعفا داد؛ برخی جوان‌گرایی و ضرورت عبور از چهره‌های کارکشته و کهنه‌کار را در جریان اصلاح‌طلبی برای تغییر به‌میان آوردند. اما به‌رغم این استعفا، اعضا باز هم به ریاست او روی دادند؛ با این نگاه که کمتر کسی همچون او توانایی دور هم جمع نگه‌داشتن چهره‌های حقیقی و حقوقی اصلاح‌طلب و تجربیاتش در فعالیت تشکیلاتی را دارد و همین باعث شد که او در مقام ریاست ابقا شود. اما در دوره دوم نایب‌رئیسی او یک تغییر مهم صورت گرفت؛ درحالی‌که حسین مرعشی همچنان نایب‌رئیس اول بود، جایگاه نایب‌رئیسی دوم از حسین کمالی گرفته و به فاطمه راکعی داده شد تا با این ترکیب جبهه اصلاحات ایران وارد سومین سال خود شود؛ سالی که در آن اتفاقات بزرگی رخ داد و شاهد ناآرامی‌های سراسری در کشور بودیم و حالا در آستانه تولد سه‌سالگی جبهه، بهزاد نبوی برای دومین‌بار از ریاست استعفا کرده است تا این اتفاق، آینده را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
طی سه سال فعالیت جبهه اصلاحات و از قبال جلسات هفتگی، 29 بیانیه صادر شده و دو بار نامه‌نگاری با رئیس دو قوه صورت گرفته است که هر دو در سال جاری بوده است.
اولین نامه 6 تیر 1401 خطاب به رئیس دولت سیزدهم بوده که جبهه در آن پیشنهادهایی برای حل بحران اقتصادی ارائه کرده است. در دومین نامه هم که 19 مرداد 1401 به رئیس قوه‌قضاییه نوشته شده، جبهه اصلاحات به بازداشت و زندانی شدن مصطفی تاج‌زاده اعتراض کرد و خواهان آزادی او شد.

انتخابات 1400

فعالیت جبهه اصلاحات در این انتخابات از ششم اردیبهشت آغاز شد و آذر منصوری زمان‌بندی اجرای سازوکار انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. 12 اردیبهشت از سوی سخنگوی جبهه اعلام شد که 14 نفر از سوی اعضای مجمع عمومی برای کاندیداتوری معرفی شده‌اند که در بین این افراد محمدجواد ظریف با 37 پیشنهاد و اسحاق جهانگیری با 35 پیشنهاد بیشترین تعداد را داشته‌اند اما معرفی کاندیدای نهایی پس از این صورت خواهد گرفت که کاندیداهای پیشنهادی بتوانند دوسوم رأی مجمع عمومی را به‌دست آورند. اما چهارم خرداد، آذر منصوری در توئیتر خود اعلام کرد که به‌دنبال رد صلاحیت همه کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران، این جبهه عملاً امکان مشارکت فعال در انتخابات ۱۴۰۰ را نخواهد داشت و بنابراین کاندیدایی هم در این انتخابات نخواهد داشت؛ موضوعی که یک روز بعد با انتشار بیانیه رسمی از سوی جبهه اصلاحات مورد تائید قرار گرفت. البته به‌دلیل پیشنهاد برخی چهره‌های این جبهه با این محوریت که هر حزب و تشکلی که بخواهد خودش کاندیدا معرفی کند و از آن حمایت کرده و به آن رأی دهد، در جلسه‌ای که بهزاد نبوی حضور نداشت، رأی‌گیری صورت گرفته و این تصمیم پذیرفته می‌شود.
اما پس از اینکه جبهه به‌صورت رسمی اعلام کرد هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد، با توجه به همزمان بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، جبهه در 17 خرداد اعلام کرد که در انتخابات شورای شهر تهران لیست خواهد داد و این لیست از طریق «سامانهٔ رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان» (سرا)، انتخاب خواهد شد. روندی که صورت گرفت و در نهایت 22 خرداد 1400، جواد امام، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران، لیست کاندیداهای این جبهه را با عنوان «لیست جمهور» با حضور 21 کاندیدا اعلام کرد و به دنبال آن در شهر مشهد نیز لیستی 15 نفره ارائه شد. به‌مرور شهرهای رشت، قزوین، اصفهان و کرمان نیز این لیست‌ها را ارائه کردند.
البته به‌رغم اینکه جبهه اصلاحات کاندیدایی رسمی در انتخابات نداشت، بهزاد نبوی رئیس جبهه در 24 خرداد با انتشار ویدئویی از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند و در شورای شهر هم به لیست جمهور رأی دهند. پس از آن هم سید‌محمد خاتمی در 26 خرداد اعلام کرد که به این لیست رأی خواهد داد اما دعوتی برای حضور مردم در انتخابات انجام نداد. نگاهی به سیر بیانیه‌های این جبهه بخشی از فعالیت آنها را نشان می‌دهد.

مواضع

29 بیانیه در دو سال

بازخوانی بیانیه‌های جبهه اصلاحات در دوره مسئولیت بهزاد نبوی

بیانیه 1

12 فروردین 1400- روز جمهوری اسلامی

در این بیانیه اعلام شد که شکاف ایجادشده میان دولت و حکومت با میزان انحراف از معیارهای اصیل جمهوری اسلامی متناسب است. در بخشی از بیانیه آمد: «جنبش اصلاحات از نقطه آغاز خود به‌دنبال احیای آرمان‌های اصیل نظام جمهوری اسلامی و بازگشت از مسیرهای انحرافی و پر کردن شکاف دولت - ملت بوده و امروز نیز بر همان طریق در پی احیای آرمان‌های اصیل ملت آزاده و عدالت‌جوی ایران است.»

بیانیه 2

28 فروردین 1400 - اوج‌گیری موج چهارم کرونا

جبهه اصلاحات از ستاد ملی کرونا درخواست کرده بود به نظر اجماعی کارشناسان تن داده و قرنطینه سراسری اعلام کند. همچنین پیشنهاد شد برای کاهش فشار به اقشار فرودست در این تعطیلی از منابع اضطراری پرداخت مستقیم به دهک‌های آسیب‌پذیرتر در دستور کار قرار گیرد.

بیانیه 3

11 اردیبهشت 1400- انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف

پس از اینکه فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف به‌صورت غیرقانونی منتشر شد، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از وی، رفتارهای صورت‌گرفته از انتشار این فایل صوتی را محکوم و اعلام کرد «نسبت به تبعات دوگانه‌سازی‌های مخرب میان میدان و دیپلماسی در آستانه‌ احیای برجام و رفع عزتمندانه‌ تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، ابراز نگرانی می‌کند.»

بیانیه 4

19 اردیبهشت 1400 - قانون‌گذاری شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری

جبهه اصلاحات ضمن اعتراض به ورود شورای نگهبان به روند قانون‌گذاری در موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری، این اتفاقات و تحولات را نگران‌کننده‌ ارزیابی کرد و هشدار داد که نتیجه این امر منجر به کاهش مشارکت شهروندان ایران در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد شد و این جریان به سود اقلیت خواهد بود. جبهه اصلاحات در این بیانیه از حسن روحانی درخواست کرده بود که به شورای نگهبان اخطار نقض قانون اساسی بدهد و همچنین از وزارت کشور درخواست شد که مصوبه‌ خلاف قانون اساسی شورای نگهبان را اجرا نکند.

بیانیه 5

5 خرداد 1400 - رد صلاحیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری

به‌دنبال رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این جبهه، کاندیدایی برای معرفی در انتخابات نخواهد داشت. در بخشی از بیانیه منتشر‌شده آمده بود: «این اقدام از نظر ما فقط به معنای حذف اصلاح‌طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم‌گیری در امور کشور است. »

بیانیه 6

26 خرداد 1400- تأکید بر نداشتن کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه‌ای یک‌بار دیگر تأکید کرد که در این انتخابات از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند و این انتخابات فاقد حداقل معنای رقابتی خواهد بود.

بیانیه 7

5 تیر 1400 - نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری

پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، جبهه اصلاحات اعلام کرد مهندسی‌شده‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رخ داده است اما برای او آرزوی توفیق داشته و از او درخواست دارد که رئیس‌جمهور همه مردم ایران باشد.

بیانیه 8

22 تیر 1400 - ضرورت تسریع رفع تحریم‌ها برای پاسخگویی به مطالبات کارگران

به‌دنبال گسترش اعتراضات و اعتصاب گروه‌هایی از کارگران کشور، جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد ضمن دفاع از حقوق و مطالباتِ بر حق کارگران، از مجموعه‌ نهادهای حکمرانی می‌خواهد به تجدیدنظر در سیاست خارجی و رفع سریع تحریم‌ها برای مهار بحران اقتصادی و ممکن‌سازی پاسخگویی به مطالبات کارگران اولویت دهند.

بیانیه 9

25 تیر 1400 - دفاع از استقلال کانون وکلا

در این بیانیه که به بهانه صدور آیین‌نامه‌ای با عنوان «آیین‌نامه‌ اجرایی لایحه‌ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» منتشر شده بود، این اقدام منتهی به تهدید استقلال وکالت قلمداد شد.

بیانیه 10

3 مرداد 1400 - اعتراضات خوزستان

به بهانه اعتراضات خوزستان که به‌دنبال بروز مشکلات در تأمین آب شرب و کشاورزی بخشی از مناطق خوزستان و نیز کاهش یا قطع ورودی آب به تالاب‌های منطقه صورت گرفته بود، جبهه اصلاحات ضمن دفاع از حق اعتراض خشونت‌پرهیز شهروندان، به مسئولان توصیه کرد «به دور از التهاب‌هایی که مقتضای چنین شرایطی است با فوریت به راه‌حل‌های ریشه‌ای و کارساز بیندیشند».

بیانیه 11

11 مرداد 1400 - طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران»

پس از مطرح‌شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع اعتراض کرد و با برشمردن خطرات اجرای چنین طرحی این‌گونه بیانیه خود را با پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره این طرح مطرح کرد.

بیانیه 12

22 مرداد 1400 - تحولات افغانستان و خطر بازگشت طالبان

به‌دنبال تحولات ایجادشده در افغانستان، با ابراز نگرانی از احتمال بازگشت طالبان، جبهه اصلاحات پیشنهاد کرد کمپینی در ابعاد جهانی برای حمایت از حقوق ملت تشکیل شود.

بیانیه 13

14 شهریور 1400 - خطر پاک‌سازی قومی در افغانستان

به‌دنبال تحولات رخ‌داده در افغانستان، جبهه اصلاحات با صدور بیانیه از بروز این تحولات ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این روند خطر گسترش افراط‌گرایی در این کشور، منطقه و جهان را همراه خواهد داشت. در این بیانیه همچنین از وزارت امور خارجه درخواست شد که «بدون درنگ نسبت به تشکیل ستاد بحران برای رصد و پیگیری و مدیریت دیپلماتیک تحولات افغانستان در این وزارتخانه متشکل از تواناترین دیپلمات‌های حرفه‌ای و متخصص اقدام کند.»

بیانیه 14

17 آبان 1400- روند سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای

جبهه اصلاحات نسبت به روند سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای کشور ابراز نگرانی کرد. در بخشی از این بیانیه ابراز امیدواری شد که سیستم «در مذاکرات پیش رو مانع تخریب دوباره فرصت‌های پایان دادن به تحریم‌های جهانی علیه ایران شده، اجازه ندهند که بیش از این ملّت ایران در مقایسه با توسعه شتابان کشورهای جهان، به‌ویژه کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه، احساس یأس و سرخوردگی کند.»

بیانیه 15

10 آذر 1400 - بحران آبیِ ایران

به‌دنبال بحران آبی کشور، جبهه اصلاحات اعلام کرد که بحران آبی در ایران بحرانی ملی است و چاره‌اندیشی برای آن نیازمند رویکرد ملی، کارشناسانه و بلندمدت است. در این بیانیه همچنین از مجموعهٔ نهادهای امنیتی و انتظامی کشور درخواست شد در برابر اعتراضات خشونت‌پرهیز ناشی از تنش‌های آبی در نواحی مختلف ایران از هرگونه اعمال خشونت پرهیز کنند.

بیانیه 16

14 دی 1400 - ضرورت احیای نهاد انتخابات و نقد نامه‌ شورای نگهبان

به‌دنبال اعلام دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تحلیل این سند تاریخی، که فرایند و فضای حاکم بر روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در امر رسیدگی به صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی را شفاف می‌کند، برای قضاوت در مورد رویکرد و عملکرد شورای نگهبان از اهمیت بسیار برخوردار است.

بیانیه 17

9 بهمن 1400 - اعتراض به اخراج دانشگاهیان

به‌دنبال روند اخراج برخی از استادان و ستاره‌دار شدن بعضی دانشجویان، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی، این روند را منجر به مهاجرت سرمایه‌های علمی و نارضایتی دانشگاهیان، و کاهش کیفیت آموزش و پژوهش دانست و در هفت بند پیشنهاد‌هایی را به وزارت علوم و دولت سیزدهم ارائه کرد.

بیانیه 18

21 بهمن 1400 - سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

جبهه اصلاحات بر ضرورت پذیرش اقتضائات حقوقی و حقیقیِ تحقق اهداف انقلاب و تقویت جمهوریت نظام تأکید و اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران اکنون در معرض یک انتخاب سرنوشت‌ساز قرار دارد: تداوم تضعیف جمهوریت و کاهش نقش مردم در نظام، یا تقویت جمهوریت و احیای انتخابات آزاد و رقابتی و جلب مشارکت حداکثری شهروندان.»

بیانیه 19

24 اسفند 1400 - مطالبه‌ افق‌گشایی دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها

به‌دنبال تعلیق مذاکرات احیای برجام، جبهه اصلاحات این روند را برای دغدغه‌مندان توسعه و منافع ایران به‌شدت نگران‌کننده عنوان کرد: «ایران در معرض هزینه‌های این بی‌توجهی قرار گرفته است و برای اینکه از خسارات بیشتر پیشگیری شود استفاده بهینه از پنجرهٔ فرصت پیش رو ضروری است.» جبهه اصلاحات در این بیانیه اعلام کرد که تداوم تحریم‌ها‌، ارسال پروندهٔ ایران به شورای امنیت و تجدید قطع‌نامه‌های پرهزینه علیه ایران آسیب‌های فراوانی را همراه خواهد داشت.

بیانیه 20

17 فروردین 1401 - منع ورود زنان به ورزشگاه در مشهد

به‌دنبال اتفاقات رخ‌داده پیش از دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان که در شهر مشهد برگزار و منجر به منع ورود و برخورد با بانوان شد، جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از برخوردهای صورت‌گرفته با تماشاگران زن خواهان حضور در ورزشگاه، اعلام کرد که این سیاست، تبعیضی ناروا با تفسیری مردسالارانه است. این جبهه در پایان بیانیه خود با تأکید بر اینکه تبعیض‌های جنسیتی در ورزش باید از بین بروند، از مسئولان امر درخواست کرد که مسئولان خاطی وقایع تأسف‌بار مشهد معرفی شده، مقصران عذرخواهی کرده و برای ورود زنان به ورزشگاه تضمین داده شود.

بیانیه 21

8 اردیبهشت 1401 - منع حضور سیدمحمد خاتمی در جمع اعضای جبهه

به‌دنبال اینکه یکی از نهادهای امنیتی در تاریخ ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ مانع حضور سیدمحمد خاتمی در جمع اعضای مجمع عمومی جبههٔ اصلاحات ایران در حسینیهٔ جماران شد، این جبهه در بیانیه خود این اقدام را در تعارض آشکار با قانون و حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان دانست.

بیانیه 22

13 خرداد 1401 - سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

در این بیانیه اعلام شد که رخدادهای کشور و سیاست‌های اعمال‌شده باعث شده که «شکاف دولت- ملت عمیق‌تر از همه ادوار گذشته شده و بی‌اعتمادی و فرصت‌سوزی به اوج خود رسیده است. از این منظر آنچه امروز در کشور ناباورانه در جریان است، تنزل مفهوم جمهوریت و نقش جمهور مردم در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های کلان است.» همچنین در بخش پایانی این بیانیه ابراز امیدواری شد که ارکان نظام «به سیاست بنیادیِ امام راحل در اعتماد و تکیه به مردم بازگردند.»

بیانیه 23

19 خرداد 1401

مطالبات فرهنگیان -به‌دنبال تجمعات صنفی معلمان، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تقبیح هرگونه برخورد امنیتی، تهدید‌آمیز و فراقانونی در برخورد با معلمان کنشگر و معترض و سایر اقشار ملت، از دولت و مسئولان ‌خواست در جهت کاهش تنش و حل اساسی مشکلات معلمان تمامی مقدورات خود را به‌کار گیرند. همچنین در بخشی از بیانیه، درخواست شده بود، هر‌چه سریع‌تر نسبت به آزادی معلمان بازداشتی و زندانی اقدام کرده و شیوه‌های غیرقانونی قهرآمیز و تهدیدهای امنیتی را متوقف کنند.

بیانیه 24

19 تیر 1401 - بازداشت مصطفی تاج‌زاده

جبهه اصلاحات این بازداشت را عجیب و حیرت‌انگیز خواند و از رئیس قوه قضائیه درخواست داشت تا مطابق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود این موضوع را بررسی کند. همچنین در صورت مداخلهٔ بی‌رویهٔ ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند.

بیانیه 25

25 شهریور 1401 - مرگ مهسا امینی

به‌دنبال مرگ مهسا امینی و واکنش چهره‌هایی مانند سید‌محمد خاتمی به آن، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید این اتفاق، درخواست‌هایی سه‌گانه را مطرح کرد. بر اساس بیانیه این جبهه «جمع‌آوری گشت ارشاد به‌عنوان ناقض کرامت شهروندان، محاکمه علنی عاملان و آمران این فاجعه و واکنش مراجع تقلید به این تحمیل‌های فاجعه‌آمیز» درخواست‌هایی بود که مطرح شد.

بیانیه 26

18 آبان 1401 - اعتراضات فراگیر در کشور

پس از ادامه ناآرامی‌ها در کشور، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای به تحلیل وضعیت کشور پرداخت. در این بیانیه با تأکید بر اجتناب از خشونت‌پرهیزی برای جریان‌های مطالبه‌گر، عنوان شد که «خشونت، منجر به تقویت و توجیهِ سرکوبِ بیشتر می‌شود»، لذا «معترضان و سایر نیروهای سیاسی و اجتماعی ضروری است که برای رسیدن به اهداف‌شان از ابزارهای ناروا استفاده نکنند.»

بیانیه 27

20 آذر 1401 - اعدام محسن شکاری

پس از اجرای حکم اعدام محسن شکاری، جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای اجرای این حکم را موجب حیرت و تأسف عنوان کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اکنون که تبعات این اعدام عجولانه در سطح داخلی و بین‌المللی مشخص شده و رو به فزونی است، لازم است که اجرای موارد دیگر احکام اعدام متوقف شود تا بر آتش التهابات دمیده نشود.»

بیانیه 28

24 آذر 1401 - مواضع رئیس‌جمهوری چین در سفر به منطقه

به‌دنبال مواضع رئیس‌جمهوری چین، جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه‌ای در هفت بند به تحلیل این موضوع پرداخت و در پایان آن نوشت: «ضرورت دارد که برای خروج از موقعیت ذلت‌بار سیاست خارجی ایران، نظام در اولین گام، ضمن منع کامل نظامیان از دخالت در سیاست خارجی، دست کمک به‌سوی ظرفیت‌های بلااستفاده ملی کشور در عرصه دیپلماسی دراز کند و با کمک آنان وزارت امور خارجه را به جایگاهی شایسته سیاست خارجی ملت سرفراز ایران بازگرداند.»

بیانیه 29
26 بهمن 1401 - بیانیه موسوی و خاتمى

پس از انتشار بیانیه‌هایی از سوی میرحسین موسوی و سید‌محمد خاتمی، جبهه اصلاحات در آخرین بیانیه خود ضمن حمایت از بیانیه‌ صادرشده توسط رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات، این سؤال را مطرح کرد که چه اتفاقی افتاده و چه بی‌اعتنایی به قانون اساسی و رأی و نظر مردم صورت‌گرفته که «میرحسین موسوى كه بیش از 12 سال است در حصر غیرقانونی بسر مى‌برد و نماد ایستادگی و مقاومت است، مطالبه اجرای بدون تنازل قانون اساسی را که شعار اصلی جنبش سبز بود فروگذارد و رویکرد اصلاح قانون اساسی را پس از کسب نظر از مردم به‌وسیله رفراندوم، راه گذار از وضع نامطلوب کنونی بداند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی