| کد مطلب: ۳۹۴۷

پستی‌بلندی‏‌های بادگیر

پستی‌بلندی‏‌های بادگیر

گزارش هم‌میهن از وضعیت سیاسی استان یزد در زمستان 1401

گزارش هم‌میهن از وضعیت سیاسی استان یزد در زمستان 1401

یزد شهر بادگیرهاست. یزد بیشترین تعداد بادگیرهای ایران را دارد، به‌طوری‌که در گذشته بر بالای هر خانه‏‏‏ای، بادگیری وجود داشت. با این حال مردم این شهر، اتفاقا از استوارترین مردم ایران بر باورهای خود هستند. براساس پژوهشی که سال 94 انجام شده بود، یزد یکی از مذهبی‏ترین استان‏های ایران و باورمندترین استان‏ها به خانواده است. با این حال بسیاری از مردم همین شهر، اتفاقا در جریان اتفاقات اخیر به خیابان آمدند تا نقیضه‌ای باشند به این ایده که حامیان اعتراضات افرادی بی‏دین یا تجزیه‌طلب بودند...

سفر ابراهیم

در هفته آخر دی، ابراهیم رئیسی در سفری استانی به یزد رفت؛ این بار با یک سخنرانی عمومی و حضور نسبتا گسترده مخاطبان. برای اصولگرایان مهم بود در استانی که به‌خاطر سیاستمداران اصلاح‌طلب آن شناخته می‏شود، استقبال از ابراهیم رئیسی، گرم و گسترده باشد. (حتی یکی از چهره‏های مرتبط با سیستم تبلیغاتی دولتی، در توئیتر نوشته بود خاتمی‏ها از رئیسی استقبال کردند تا به جناح رقیب کنایه زده باشند) اما خیلی زود این استقبال گسترده و گرم از طرف منتقدان به چالش کشیده شد. گفته شد تصویری که در یکی از سایت‏های حامی ابراهیم رئیسی استفاده شده است، قدیمی بوده و مربوط به سفر هفت سال قبل حسن روحانی به یزد بوده است. خبرگزاری اصولگرای ایرنا نوشته در جریان سفر رئیسی به یزد، بیش از ۴۶ هزار تماس تلفنی و حدود یکصد هزار نامه در یزد ثبت شد که رکورد نامه‏های مردمی در استان خراسان جنوبی را شکست. خبری که با کنایه روزنامه اطلاعات مواجه شد و افزایش تعداد نامه‏ها را نشانه‌ای از افزایش مشکلات مردم عنوان کرد. با این حال این حواشی را نمی‏توان حواشی پررنگی برای ابراهیم رئیسی برشمرد. دولت او در این مدت آنقدر حاشیه داشته که اتفاقات یزد، یکی از آرام‏ترین دوره‏های ریاست‌جمهوری او به‌شمار می‏رود.

شهر خاتمی و عارف

استان يزد به سبب موقعيت جغرافيايى‏‏اش در فلات مركزى ايران، داراى آب‏وهوای اقليمى گرم و خشك بيابانى است، اما شرايط محلى، پاره‌اى دگرگونی‏‏هاى محدود در آن پديد آورده است. مشهورترین سیاستمدار یزدی در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، سیدمحمد خاتمی بوده که از سال 76 تا 84 رئیس‏جمهور ایران شد و حالا رهبری جریان اصلاحات را برعهده دارد. خاتمی، زادگاه خود را اینطور توصیف می‏کند: «کویر را من مظهر زندگی، تلاش، صبوری و سازندگی مي‏دانم؛ که نومیدی در دل دریایی مردان و زنانش غرق و هضم مي‏شود و از ناممکن‏ها امکان شگفت‌انگیز زندگی پویا برمی‌خیزد. مبارزه آرام با طبیعت سخت و خشن و ناآرام، مردان و زنان کویری را چنان پرورده، که لحظه‏ای از زندگی‌شان تهی از آفرینندگی و امیدآفرینی نیست.»
اینکه روحیه امیدوار مردم کویر اثربخش بوده یا کاریزمای سیدمحمد خاتمی یا ترکیبی از هر دو، اما به هر حال یزد به‌عنوان منطقه‌ای همیشه اصلاح‌طلب در تاریخ سیاسی چند سال اخیر ایران ثبت شده است. در میان استان‏های فلات مرکزی ایران، همیشه رای مردم یزد بیشتر از استان‏های همجوار، به سبد اصلاح‌طلبان ریخته شده است، چنانچه در مجلس دهم، هیچ نماینده‌ای از استان یزد نبود که کامل خود را در جبهه اصولگرایان تعریف کند. محمدرضا خاتمی برادر سیدمحمد خاتمی هم چند سال دبیرکل جبهه مشارکت از بزرگترین احزاب سیاسی تشکیل شده بعد از انقلاب بود و محمدرضا عارف نیز از شناخته‌شده‏های جریان اصلاح‌طلب به شمار می‌رفت و هر دوی اینها، رهبری اصلاح‌طلبان را در مجلس ششم و دهم برعهده داشتند و وزن سیاستمداران موثر یزدی را در عرصه سیاسی ایران، بالاتر بردند.
با این حال اصلاح‌طلب بودن یزد، به‌معنای غیبت نیروهای موثر اصولگرا در این استان نیست. فعالان سیاسی به یاد می‏آوردند که در آذر 82 هنگامی که محسن میردامادی برای سخنرانی به یزد رفته بود، تندروها به او حمله کردند و قصد داشتند رئیس وقت کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس را ضرب‌وشتم کنند و محسن میردامادی، ناچار به ساختمان فرمانداری گریخت. میردامادی که به دعوت جبهه مشارکت ایران اسلامی وارد یزد شده بود، از سوی افرادی که مخالف برپایی نشست این جبهه بودند، مورد حمله قرار گرفت.

ماجرای سپنتا نیکنام

در سال‌های اخیر، یک بار تحولات یزد مورد توجه رسانه‏ها قرار گرفت. زمانی که مردم یزد برای دومین‌بار، به سپنتا نیکنام، نامزد زرتشتی انتخابات شورای شهر رای دادند، اما بعضی از چهره‏های سیاسی، اینطور تفسیر می‏کردند که یک فرد غیرمسلمان نمی‏تواند مسئولیتی در شهر مسلمانان داشته باشد. این مسئله در آن زمان مورد مناقشه قرار گرفت. قانون چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت و در نهایت با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپنتا نیکنام به صندلی شورای شهر خود بازگشت. در طول انجام این فرایند، رفتار غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد و از چهره‏های شناخته‌شده اصلاح‌طلب به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. غلامعلی سفید به‌شدت از عضویت سپنتا نیکنام دفاع کرد و حتی تلویحا اعلام کرد که اگر سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد برنگردد، از شورای شهر استعفا می‏دهد. او حاضر به پذیرفتن عضو علی‌البدل در جلسات شورا نشد تا مقدمات بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر فراهم شد. با این حال ماجرای سپنتا نیکنام همزمان حامل دو پیام بود. از یک طرف از وجود دیوارهای شیشه‌ای برای اقلیت‏های دینی پرده برمی‏داشت و از طرف دیگر نشان می‏داد حتی در شهر مذهبی یزد، که ادیبان آن را دارالعباده می‏خوانند، مردم راه دیگری را انتخاب کرده‌اند و از گفتمان رسمی و تبلیغاتی حاکم فاصله گرفته‌اند. اگر روزی حضور یک چهره اقلیت دینی در یک مسئولیت به‌خاطر بی‏اعتمادی افراد آن مجموعه، امری مذموم بود، حالا این مردم یزد بودند که حاضر بودند برای رای دادن به سپنتا نیکنام و دفاع از رای‌ای که داده بودند، اعتراض خود را در شبکه‏های اجتماعی مطرح کنند.
این اختلاف بین گفتمان رسمی و گفتمان مردمی را یک‌جای دیگر هم می‏شد دید. هیئات مذهبی که در همه سال‌های بعد از پیروزی انقلاب، محلی برای تبلیغ اندیشه مسئولان نظام بوده، در سال‌های اخیر و به‌خاطر چند شاعر و مداح مشهور، تبدیل به صحنه‌ای برای مداحی‏های انتقادآمیز از وضعیت کشور شده است به شکلی که با برگزاری بعضی از این هیئت‏ها و مداحی برخی افراد در این برنامه‏ها مخالفت‏هایی ابراز شده و ممانعت‏هایی انجام شده است. در واقع می‏توان این اطمینان را داشت که قسمت‏های قابل‌توجهی از جامعه مذهبی یزد هم گفتمان تبلیغی را نمی‏پسندند. مهمترین نمود آن مراسم عزاداری محرم امسال بود که یک روحانی در یکی از مساجد یزد، بی‏حجابی زنان را عامل فقر معرفی کرده بود که با واکنش گسترده مستمعین، ناچار به عذرخواهی شد.

اعتراض و فایل صوتی

در چنین فضایی، از شهریور امسال که خبر درگذشت مهسا امینی منتشر شد، فضای یزد هم مثل سایر شهرهای ایران ملتهب شد. سی‌ام شهریورماه خبرگزاری فارس نوشت، از ساعت ۲۰:۳۰ حدود ۳۰ نفر از جوانان یزدی با نشستن در میدان امیرچخماق دست‏نوشته‏هایی درباره وقایع اخیر بر دست گرفتند و خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به پرونده این ماجرا شدند. رفته‌رفته تعداد معترضان بیشتر شد و حضور پلیس نیز در محل افزایش یافته و جمعیت که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برآورد شده است و با شعارهای تندی که از سوی برخی معترضان سر داده می‏شد، باعث احساسی شدن فضا و ایجاد درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس شد. آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، ظهر روز بعد جمعی از مردم در اعتراض و محکومیت حرکات هنجارشکنانه اغتشاش‌گران و توهین آنها به مقدسات ظهر جمعه پس از اقامه نماز در یزد راهپیمایی کردند.
در روزهای بعد هم اعتراضات شهر یزد به شکل‏های دیگر ادامه یافت. در این اعتراضات به برخی ساختمان‏های دولتی هم حملاتی انجام شده بود. اواخر آبان‌ماه فرمانده انتظامی استان یزد از دستگیری عامل آتش زدن در خانه امام جمعه یزد توسط ماموران پلیس استان خبر داد. در همین ایام یک اتفاق دیگر هم در یزد افتاد که مورد توجه قرار گرفت. در همان روزهای اولیه اعتراضات، یک فایل صوتی از جلسه یکی از مقامات امنیتی در یزد افشا شد که در آن به حضور گسترده مردم در اعتراضات، محبوبیت چهره‏هایی مثل تاج‌زاده، سعید مدنی و میرحسین موسوی بین معترضان، جوان بودن اکثر معترضان و برخی مسائل دیگر اشاره شده بود.

امید به آینده

یزد، شهر امید است. این را بهتر از همه مهران فاطمی استاندار یزد می‏داند که سال 98 به‌رغم قرار گرفتن در فهرست‏های مورد حمایت اصولگرایان، از راهیابی به مجلس بازماند اما یک‌سال بعد با دستور ابراهیم رئیسی، استاندار این استان شد!

نگاه سیاستمدار

غلامعلی سفید استاندار سابق یزد در گفت‌وگو با هم‌میهن تشریح کرد:

تفاوت‌های مشارکت اعتراضی یزدی‌ها با ادوار قبلی

غلامعلی سفید، یکی از مشهورترین سیاستمداران یزدی است. وی دو دوره استاندار یزد در دوران دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی و دولت اول سیدمحمد خاتمی بود و در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد با کسب بیشترین میزان رأی از سوی فهرست امید به این شورا راه یافت و در صندلی ریاست شورا قرار گرفت. با او درباره اتفاقات اخیر یزد به گفت‌وگو نشستیم:

‌به نظر شما مردم یزد بیشتر با کدام جریان سیاسی همسو هستند؟

مسئولان یزد از جهت گرایش فکری عمدتا بعد از انقلاب نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان بودند. نمایندگان ولی‌فقیه در استان، از شهید صدوقی، مرحوم خاتمی و مرحوم صدوقی که در کشور مشهور هستند، گرایشی نزدیک به جریان اصلاح‌طلب دارند. نماینده‏های استان نیز در عمده دوره‏ها از اصلاح‌طلبان بودند. آقای رضوی، اولیا، پاک‌نژاد، که هر کدام یکی دو دوره نماینده یزد در مجلس بودند. شما کمتر دوره‌ای را می‏بینید که جریان رقیب رای بیاورند. مگر زمانی که مردم با صندوق‏های رای قهر کردند، که در این ایام هم اصولگرایان با رای کمتری از دفعاتی که رای نیاورده بودند، نماینده یزد شدند. این روحیه عمومی مردم یزد است، اما امروز هم این روحیه حفظ شده است و به‌خاطر شرایط خاص ظهور و بروز آن کم شده. من فکر می‏کنم 60 تا 70 درصد مردم گرایش به سمت اصلاح‌طلب‏ها بوده و رای آنها به این سمت باشد، مگر اینکه شرایط خاص پیش بیاید.

‌آیا وقایع اخیر در تاریخ یزد بی‏سابقه بود؟

پیش از این هم مردم یزد سابقه اعتراضی داشته‌اند و گاه در این امر پیشرو بوده‌اند. در این سال‌ها آنها گاه و بیگاه در اعتراضاتی شرکت کردند. در زمان دولت هاشمی زمانی که ایشان به نیریز سفر کردند، بعضی از حاضران به سیاست‏های تعدیل اقتصادی ایشان اعتراض کردند و گفتند این سیاست‏ها پشت مردم را شکسته است و مردم هم از این صحبت‏ها استقبال کردند. در همه این سال‌ها، معلمان یزدی برای شرایط صنفی خود جزو پیشتازان و همراهان و پیگیران برنامه‏های اعتراضی بودند. در مسائل کارگری هم کارگران یزدی در اعتراضات متعددی حضور داشتند. در ماجرای گران شدن قیمت بنزین هم مردم به خیابان آمدند. البته همانطور که در بیشتر استان‏های کشور چنین بود، این دوره اعتراضاتی که در یزد رخ داد، دوام بیشتری داشت. هم دانشجویان اعتراضاتی برگزار کردند و هم در محلات مختلف اعتراضات برگزار شده بود.

‌برخورد دستگاه‏های امنیتی با معترضان چطور بود؟

به سبب روحیه مردم، مجبور بودند رعایت حال گرایش‏ها را داشته باشند. در این سال‌ها حتی دوره‏هایی که مدیران استان، اصلاح‌طلب نبودند، استانداران سعی کردند رابطه خود را با مردم حفظ کنند و برخورد سنگین نداشته باشند. این اتفاق این بار هم در یزد افتاد و کمتر با مردم درگیر شدند. البته اخیرا دستگاه قضایی تک به تک افراد را احضار می‏کند و از آنها تعهد می‏گیرد و با وثیقه آزاد می‏کند که به نظر می‏رسد کار صحیحی نیست که زمینه عصبانیت مردم را فراهم می‏کند.

‌برای خروج از این بحران چه راهکاری پیشنهاد می‏کنید؟

راهکار این است که باید صدای مردم را بشنوند. آنها را صاحب حق و رای بدانند. مردم را از بیان نظرات خود محروم نکنند. اجازه بدهند نظرات دیگران شنیده شود. تنها راه‌حل که این است که به اینها اعتبار بدهند.

SEFID GHOLMALI

نگاه کنشگر

ونوس عامری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با هم‌میهن:

مردم یزد همچنان رویکرد اصلاح‌طلبانه دارند

سال 96 که اصلاح‌‌طلبان در بسیاری از کلان شهرها، برنده انتخابات شوراهای شهر شدند، در بیشتر شوراهای شهر یکی دو چهره بودند که سعی داشتند نسبت به چهره‏های دیگر پیشروتر باشند. در یزد، یک زن چهره پیشرو شورای شهر بود؛ ونوس عامری که خرداد 1400 نیز ریاست ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی را پذیرفت. او در ناآرامی‌های اخیر نیز در فضای مجازی، تلاش کرد از معترضان دفاع کند. عامری در گفت‌وگو با هم‌میهن می‏گوید به خاطر مطالبی که در این ایام در فضای مجازی منتشر کرده، با مشکلات قضایی مواجه شده است.

‌استان یزد در بیشتر انتخابات سال‌های اخیر، به اصلاح‌‌طلبان رای داده بود. به نظر شما وقایع اخیر، تا چه اندازه نشان از تغییر ذائقه مردم یزد بود؟

یزد همیشه آرام بوده و در وقایع اخیر هم مردم هیچ رفتار هیجان‌انگیز یا تحت تاثیری نداشتند، رویکرد مردم در ناآرامی‌های اخیر کاملا خشونت‌پرهیز بود و مثل همه سال‌های گذشته نگاه به اصلاحات داشته‌اند.

‌برخوردهای قضایی با اعتراضات در استان چطور بوده است؟

به‌خاطر فعالیت‏ها در فضای مجازی، برای بسیاری افراد حتی برای خود من حکم صادر شده است. برای نشر اکاذیب یک سال که فعلا تعلیق شده است و همچنین برای تبلیغ علیه نظام که دادگاه دستور منع تعقیب داد.

‌آماری از افرادی که در این ایام بازداشت شده‌اند دارید؟

گفته می‏شود در وقایع اخیر در مجموع هزار نفر بازداشت شده‌اند، اما افراد زیادی فقط یک روز بازداشت شدند و روز بعد آزاد شدند. تعداد افرادی که برای مدت طولانی در حبس ماندند، زیاد نبود و عموما با وثیقه آزاد شدند، گرچه ظاهرا برای بعضی از این افراد احکام سنگین صادر شده است.

برخی چهره‏های شناخته‌شده فرهنگیان و سایرین، با احکام سنگین مواجه شده‌اند. اما تعداد این افراد خوشبختانه زیاد نیست. احکامی مثل عدم فعالیت در فضای مجازی، ممنوع از خروجی، منع فعالیت در فضای اجتماعی و... برای بعضی از فعالان سیاسی صادر شد. در واقع در یزد تعداد بازداشتی زیاد بود، اما احکام سنگین زیاد نبود. بعضی از چهره‏های فرهنگی و بعضی از چهره‏های سیاسی استان بازداشت شدند یا احکام سنگینی برای آنها صادر شد مثل آقای شهاب حسینی‌نیک، از اعضای انجمن اسلامی مهندسین، بدون اینکه در تجمعی حضور داشته باشد نسبتا حکم سنگینی گرفت.

‌به نظر شما مشکل اصلی چه بود که بالاخره کم‌وبیش مردم یزد هم در این اتفاقات شرکت کردند؟

ریشه اعتراضات، باوری است که مردم بعد از انتخابات به آن رسیدند که کنترلی روی تصمیماتی که برای جامعه گرفته می‏شود، ندارند. مردم به این باور رسیدند که هیچ کنترلی روی سرنوشت خود ندارند. فشارهایی که به‌خصوص در دوره آقای رئیسی آورده شد، باعث گسست اجتماعی بیشتر شد.

‌قبل از اعتراضات هم نشانه‏هایی از نارضایتی وجود داشت؟

بله. در یزد قبل از اعتراضات می‏دیدیم که افرادی بدون روسری در خیابان راه می‏رفتند و به نظر می‏رسید این رفتار آنها اعتراضی در برابر فشارهای اجتماعی و به‌ویژه پس از بحث انتخابات بود. مردم یزد حساب و کتاب را می‏فهمند و شرایط اقتصادی هم نارضایتی‌ای را میان آنها ایجاد کرده بود. هدف مردم یزد در وقایع اخیر تجزیه‌طلبی نبود، گرچه گمان می‏کنم در سراسر ایران هدف معترضان تجزیه‌طلبی نبود و یک همگرایی در سراسر کشور وجود دارد. میزان توسعه‌یافتگی در استان‏های مختلف، متفاوت است. امیدی به آینده نیست. شرایط اقتصادی بد است، ارتباطات بین‌المللی روزبه‌روز بدتر می‏شود و مردم آگاه می‏شوند و می‏فهمند که نمی‏توانیم به سمت توسعه برویم، مگر با سیاست خارجی معقول و می‏بینیم نه در این دولت و نه در مجلس و نه شوراهای شهر، این نگاه توسعه‌ای وجود ندارد.

‌همچنان که گفته شد در یزد زمینه برای رای‌آوری اصلاح‌‌طلبان از بسیاری شهرها و استان‏های دیگر بیشتر است. آیا اصلاح‌‌طلبان استان برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آینده مجلس دارند؟

اصلاح‌‌طلبان قدیمی‏تر فکر می‏کنند همچنان می‏توان در انتخابات مجلس موثر بود، اما جوانان اصلاح‌‌طلب بعید است به انتخابات بیایند، چراکه ناامیدی عمیقی نسبت به انتخابات وجود دارد. البته چهره‏های قدیمی‏تر این گمان را دارند که باید در انتخابات شرکت کرد. در میان شهروندان هم همین گمان است. مردم یزد همچنان بستر اصلاح‌‌طلبی را دارند و کمتر تحت تاثیر خارج از کشور قرار دارند، اما حتی امروز آن درایت و امیدی که قبلا وجود داشت، وجود ندارد و بعید است مردم برای اصلاح امور به سمت انتخابات بیایند. ممکن است بستری فراهم شود اما اگر قرار باشد جایی بستر ورود به انتخابات فراهم شود، یکی از آنها شهر یزد است.

AMERI

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی