| کد مطلب: ۴۶۵۷

خسته نمی‌‏شویم!

خسته نمی‌‏شویم!

همزمان با انتشار کلیات بودجه ۱۴۰۲ در رسانه‌ها، حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای انتقادی نسبت به شرایط اقتصادی کشور و مسائل مرتبط با بودجه سال آینده اعلام‌م

tabatabaie shahab

شهاب‌الدین طباطبایی

دبیرکل حزب ندای ایرانیان

همزمان با انتشار کلیات بودجه ۱۴۰۲ در رسانه‌ها، حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای انتقادی نسبت به شرایط اقتصادی کشور و مسائل مرتبط با بودجه سال آینده اعلام‌موضع کرد. حزب ندا یکی از مهمترین وظایف خود را پیگیری مطالبات و حقوق اساسی مردم در حوزه‌های مختلف تعریف کرده است... . در آخرین بیانیه کنگره حزب نیز بر لزوم تغییر رویکردها در فشار به دختران و زنان سرزمین تاکید شده بود و تبعات آن هشدار داده شد.
معیشت و مسائل اقتصادی از مهمترین چالش‌های کشور در سال‌های اخیر بوده است. مسئله‌ای که نگاه ساده‌انگارانه به آن، آن را پیچیده و بغرنج‌تر می‌کند چنان‌که این روزها شاهدش هستیم.
‌احزاب نمی‌توانند مدعی حقوق اساسی مردم باشند و نسبت به مسائل اقتصادی واکنش تخصصی و کارشناسی نداشته باشند. بررسی بودجه در مجلس یکی از اصلی‌ترین فرصت‌هایی است که احزاب و نهادهای مدنی می‌توانند نسبت به پیگیری دغدغه‌های اقتصادی کشور اعلام موضع کنند. اگرچه فضای کلی کشور تحت سایه حوادث چند ماه اخیر بود، اما ندای ایرانیان معتقد بود نمی‌تواند معیشت و شرایط اقتصادی را از اولویت‌های پیگیری خود خارج کند. با این رویکرد شورای سیاست‌گذاری حزب با مشورت با اساتید و کارشناسان اقتصادی کشور بیانیه انتقادی به همراه راه‌حل‌های پیشنهادی را تدوین و در اختیار رسانه‌ها قرار داد. اگرچه بعد از انتشار این بیانیه رسانه‌های حامی دولت سیزدهم واکنش نشان دادند و طبق معمول با حمله به دولت سابق تلاش کردند با فرار رو به جلو از پاسخ به سوالات و انتقادات مطرح‌شده جلوگیری کنند، اما متاسفانه نه این رسانه‌ها و نه بیانیه تقریبا سیاسی سازمان برنامه و بودجه پاسخی به اعداد و رقم‌های منتشرشده در بیانیه حزب ندای ایرانیان نبود. معتقدم ما به وظیفه خود عمل کردیم؛ هم برای ثبت در تاریخ، هم برای ارائه راهکار. به‌نظر می‌رسد آقایان هم به وظیفه‌شان عمل می‌کنند؛ نشنیدن تا وقتِ اضافه. ما خسته می‌شویم؟ ابدا.

ندای ایرانیان در بیانیه خود چه گفت؟

مهمترین و کلیدی‌ترین پیام بیانیه انتقادی حزب ندای ایرانیان اشاره به سیاست خارجی ایران و ناتوانی دولت در حل بحران‌های بین‌المللی است. گره خوردن اقتصاد به تحریم‌های بیرونی و خودتحریمی کشور با تصویب نکردن FATF نکته اصلی بود که حزب در آن خطاب به مسئولان و دولت هشدار داده بود که نمی‌توان بدون حل این دو مسئله انتظار بهبود شرایط اقتصادی را داشت. در این بیانیه در بندهای مختلف به اثرات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و عقب افتادن از کشورهای منطقه اشاره شد. هزینه‌های آشکار و پنهان تحریم‌ها از نکات مهمی بود که در این بیانیه به آن پرداخته شد و تحمیل حداقل 20 درصد هزینه اضافی به حجم تجارت خارجی که این عدد بیش از پنج درصد رشد اقتصادی ایران است. اینها را در بیانیه آوردیم و هشدار دادیم.
در این بیانیه با اشاره به بودجه ارائه‌شده به مجلس به تورم حداقل 40 درصدی در سال بعد اشاره شده بود و با مقایسه افزایش 20درصدی دستمزدها به کوچک شدن حداقل 40درصدی سفره‌های کارمندان و کارگران در سال آینده اشاره شد. لذا از متولیان امر سوال شد چرا هزینه ناکارآمدی آنان در سیاست خارجی و اقتصادی باید با تورم از جیب مردم پرداخت شود؟
در انتها با اشاره به افزایش بودجه برخی از نهادها مثل صداوسیما در 1402و با توجه به اینکه حوادث ماه‌های اخیر بار دیگر ناکارآمدی این دستگاه‌ها را اثبات کرده بود، سوال شد چرا بعضی از این دستگاه‌های عموما ناکارآمد باید تا 75 درصد افزایش بودجه داشته باشند، اما حقوق کارمندان و کارگران فقط 20 درصد افزایش پیدا کند؟

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی