| کد مطلب: ۴۰۱۵

سیاستمداران

سیاستمداران

تانک‌های آبرامز به سوی اوکراین بازداشت معاون حزب عمران خان سوئد فعلا قید عضویت در ناتو را بزند

joe biden

تانک‌های آبرامز به سوی اوکراین

به گفته برخی مقامات، دولت واشنگتن در یک چرخش موضع آماده است تا روندی را آغاز کند که در نهایت ده‌ها تانک جنگی آبرامزM1 را به اوکراین ارسال کند. چنین تصمیمی از سوی واشنگتن تنها چند روز پس از آن اتخاذ ‌می‌شود که واشنگتن با وجود درخواست‌های کی‌یف و فشار عمومی از سوی برلین، به دلیل مواجهه با درخواست‌ها برای ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد ساخت آلمان، مخالفت خود با ارسال آبرامز را مطرح کرد. این دو مقام گفتند که آبرامزها احتمالاً از طریق صندوقی موسوم به ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) تهیه می‌شود که به دولت جو بایدن، اجازه می‌دهد تا به‌جای برداشت سلاح از انبارهای تسلیحاتی، خریداری کند. یکی از مقامات گفت که این امکان وجود دارد که دولت بایدن بتواند از فرآیند صندوق کمک اوکراین آبرامزها را از متحدانی که آنها را دارند خریداری کرده، آنها را بازسازی کند و سپس به اوکراین بفرستد. این روند می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها طول بکشد.

Fawad Chaudhry

بازداشت معاون حزب عمران خان

پلیس پاکستان روز گذشته یکی از رهبران ارشد حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق این کشور را به اتهام «تهدید رئیس سازمان نظارت بر انتخابات و دیگر مقامات دولتی» دستگیر کرد. دستگیری «فواد چودری»، منتقد سرسخت دولت پاکستان و معاون حزب عمران‌خان موسوم به تحریک انصاف پاکستان واکنش صریح این حزب را به‌دنبال داشته است؛ «تحریک انصاف پاکستان» این اقدام پلیس پاکستان را محکوم کرد و خواستار آزادی این مقام ارشد شد. خانواده فواد چودری گفتند که او در منزلش در لاهور دستگیر شده است. همچنین، شیرین مزاری، سخنگوی حزب عمران خان اعلام کرد که پلیس پاکستان به چودری دستبند زده و مستقیما به دادگاه برده‌ است. تصاویر و ویدئوهای منتشرشده نشان داد هم‌زمان با اینکه پلیس پاکستان فواد چودری را به سمت اتاق دادگاه راهنمایی می‌کرد، حامیانش در دادگاه تجمع و به سمتش گلبرگ‌های رز پرتاب کردند.

Ömer Çelik

سوئد فعلا قید عضویت در ناتو را بزند

سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت که این کشور اکنون هیچ حرفی با سوئد درباره عضویت در ناتو ندارد و شرایط در وضعیت عقب‌گرد قرار دارد. عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت که با توجه به اینکه کنش‌گران راست افراطی سوئد با مجوز دولت این کشور اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه کردند، استکهلم دیگر نباید انتظار حمایت ترکیه از پیوستن این کشور به ناتو را داشته باشد. عمر چلیک به سی‌ان‌ان گفت: «با سوئد درباره چه حرف بزنیم؟ آنچه همیشه در اتاق مذاکره درباره آن حرف می‌زدیم؟ آنها می‌خواهند مسیر رو به جلو باشد، اما اکنون در حال عقب‌گرد هستیم.» به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که به تایید تمام ۳۰ عضو آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکنند و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی