| کد مطلب: ۴۳۱۶

گزارش خبری

گزارش خبری

چین ما را تهدید کند اقدام می‌کنیم

joe biden

چین ما را تهدید کند اقدام می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود خطاب به نمایندگان کنگره و مردم کشورش موسوم به سخنرانی وضعیت کشور، اهمیت همکاری را به نمایندگان جمهوری‌خواه یادآور و همکاری آنان را خواستار شد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دومین سخنرانی سالانه «وضعیت کشور» در کنگره گفت: خطاب به دوستان جمهوری‌خواه، اگر توانستیم در کنگره قبلی با هم همکاری کنیم، دلیلی ندارد که در این دوره از کنگره این اتفاق نیفتد و بر سر مسائل مهم به توافق نرسیم. شما هم مانند من مطلع هستید که مردم پیغام مهمی به ما دادند.
رئیس‌جمهور آمریکا در بخش سیاست خارجی دولت خود افزود: امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم. بایدن درحالی‌که سفیر اوکراین در آمریکا یکی از میهمانان نشست سالانه کنگره بود، از اتحاد ناتو در مقابل روسیه در جنگ اوکراین سخن گفت و افزود: ما ناتو را متحد و ائتلافی جهانی ایجاد کردیم. ما رهبری کردیم و با تجاوزهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مخالفت و از مردم اوکراین حمایت کردیم.او جنگ اوکراین را آزمونی برای آمریکا و جهان دانست و با تأکید بر حمایت از اوکراین گفت: آمریکا در حمایت از اوکراین، متحد است و تا زمانی که لازم باشد با شما خواهیم بود. بایدن در سخنان خود همچنین به نقش رهبری‌اش در ایجاد ائتلاف جهانی برابر روسیه تاکید داشت. او گفت: یک سال پیش برای نخستین‌بار در صحن کنگره «سخنرانی وضعیت کشور» را ایراد کردم، درست چند روز پس از آنکه ولایمیر پوتین، حمله وحشیانه خود را به اوکراین آغاز کرده بود. او اضافه کرد: «حمله مرگبار روسیه، تداعی‌کننده تصاویری از مرگ و ویرانی بود که اروپا در جنگ جهانی دوم متحمل شد. تهاجم پوتین، آزمونی برای اعصار، آمریکا و دنیا بود. آیا ما از ابتدایی‌ترین اصول دفاع می‌کنیم؟ آیا ما از حق حاکمیت دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از حق مردم برای زندگی آزاد از استبداد دفاع خواهیم کرد؟ آیا ما از دموکراسی دفاع خواهیم کرد؟» چنین دفاعی برای ما اهمیت دارد، زیرا صلح را حفظ می‌کند و از اقدامات بعدی متجاوزان احتمالی جلوگیری می‌کند؛ کسانی که امنیت و رفاه ما را تهدید می‌کنند. ما کاری را انجام دادیم که آمریکا همیشه در بهترین حالت خود انجام می‌دهد. ایالات‌متحده ناتو را متحد کرد و یک ائتلاف جهانی ایجاد کرد. بایدن در ادامه سخنان خود به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: «قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است.» او عنوان کرد که به رئیس‌جمهوری چین گفته است، ایالات‌متحده به دنبال رقابت است، نه درگیری. بایدن درباره تهدیدهای چین و با اشاره به ساقط کردن بالون چین بر فراز آسمان آمریکا گفت، آمریکا با این تهدیدها مقابله می‌کند، همانگونه که هفته گذشته چنین کرد.
جو بایدن گفت: اما اشتباه نکنید، همانطور که هفته گذشته به‌صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و چنین هم کردیم. ما در حال سرمایه‌گذاری برای قوی کردن آمریکا هستیم؛ سرمایه‌گذاری در نوآوری آمریکا، در صنایعی که آینده را رقم خواهند زد، صنایعی که دولت چین قصد دارد بر آنها تسلط یابد. سرمایه‌گذاری در اتحادهای‌مان و همکاری با متحدان‌مان برای محافظت از فناوری‌های پیشرفته‌مان تا علیه ما استفاده نشود. مدرن کردن ارتش‌مان برای حفظ ثبات و جلوگیری از تهاجم. امروز، ما در قوی‌ترین موقعیت در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر شخص دیگری در جهان هستیم. من متعهد به همکاری با چین هستم، جایی که این کشور بتواند منافع آمریکا را پیش برده و برای جهان مفید باشد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی