| کد مطلب: ۴۳۶۹

اندیشکده‌ها

اندیشکده‌ها

لولا در واشنگتن

Atlantic Council

لولا در واشنگتن

جو بایدن، رئیس‏جمهوری آمریکا روز جمعه از لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‏جمهور برزیل در کاخ سفید استقبال و خاطرنشان کرد که «هر دو دموکراسی آمریکا و برزیل در بوته آزمایش قرار گرفته‌اند.» با احیای روابط دو کشور در نتیجه سفر لولا به واشنگتن، کمی بیش از یک ماه پس از بازگشت او به ریاست‌جمهوری، شورش‏های 8 ژانویه برزیل و شباهت‏های آن با شورش 6 ژانویه سال 2021 در کنگره آمریکا، در رأس دستور کار دو طرف قرار گرفت. اما نماد‏ها و ماهیت این دیدار فراتر از دموکراسی است. چهار ویژگی خاص سفر لولا به واشنگتن از این قرار است:

1- صندوق جهانی توسعه پایدار

لولا ایجاد یک صندوق جهانی جدید برای توسعه پایدار را پیشنهاد کرده که بودجه کشورهای توسعه‌یافته را برای توسعه پایدار در سراسر جهان تعیین می‏کند. به نظر می‏رسد ایالات‌متحده برای کمک به صندوق آمازون و پیوستن به نروژ و آلمان، در تلاش برای حفاظت از جنگل‏های بارانی آمازون تمایل دارد. برزیل بزرگترین بخش آمازون را در خود جای داده و شریکی ضروری برای ایالات‌متحده در زمینه آب‌ هوا و توسعه پایدار است. از آنجایی که بایدن زیرساخت‏های توسعه پایدار و انرژی پاک عادلانه در داخل آمریکا و اهداف بلندپروازانه‏تر آب و هوایی در خارج از کشور را در اولویت قرار می‏دهد، برزیل می‏تواند متحد مهمی برای آمریکا در نیمکره جنوبی باشد. از منابع انرژی موجود در برزیل، حدود 80 درصد انرژی‏های تجدیدپذیر است و برزیل به‌عنوان کشوری که پتانسیل‏های عظیم کشاورزی دارد، می‏تواند یکی از کشورهایی باشد که در آینده کلید حل بحران جهانی غذا را در دست بگیرد. انتظار می‏رود که همکاری ایالات‌متحده و برزیل در زمینه‏های آب و هوایی و محیط زیست تعمیق شود، زیرا جان کری نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور تغییرات اقلیمی قصد دارد به‌زودی به برزیل سفر کند.

2- اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل

لولا پیشنهاد کرده است که میانجی صلح در اوکراین باشد. او درباره مناقشه اوکراین سخنانی بر زبان آورده و گفته به‌جای ادامه جنگ باید برای برقراری صلح تلاش کرد. او پس از این دیدار با بایدن به خبرنگاران گفت که او و بایدن در مورد «نیاز به ایجاد گروهی از کشورهایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ با روسیه درگیر نیستند، به منظور یافتن راهی برای برقراری صلح» گفت‌وگو کرده‏اند. در این چارچوب، لولا گفته نیاز به اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا این شورا بتواند بیش از پیش نمایندگی داینامیک‏های ژئوپلیتیکی کنونی را بر عهده بگیرد و به نظر می‏رسد بایدن با این ایده موافقت و از آن حمایت کرده است.

3- تمایل به ارتباط با دموکرات‏های ترقی‏خواه

لولا صبح روز جمعه قبل از رفتن به کاخ سفید با برخی از چهره‏های برجسته دموکرات‏های ترقی‏خواه دیدار کرد. لولا در دیدار با سناتور برنی سندرز، راه‏های افزایش همکاری بین‏المللی برای حفاظت از جنگل‏های بارانی آمازون و حفظ محیط زیست برای نسل‏های آینده را مورد بحث و بررسی قرار داد. رئیس‏جمهور برزیل همچنین با نمایندگانی نظیر الکساندریا اوکاسیو-کورتز، پرامیلا جایاپال، رو خانا،‏ دیدار کرد. آنها تعهدات مشترک به عدالت زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی و همکاری آمریکا و برزیل برای مبارزه با استبداد و تقویت روابط بین قانونگذاران دو کشور را مورد بحث قرار دادند. این جلسات نشان‏دهنده تلاش مهمی برای گسترش همکاری‏ها فراتر از سطح اجرایی است، اما اگر باشد این روابط موثر و طولانی‏مدت و این نوع اطلاع‏رسانی باید دوجانبه باشد.

4- دریچه‏ای کوچک برای همکاری

سفر لولا به واشنگتن فصل جدیدی را می‏گشاید زیرا او در تلاش است تا برزیل را در جایگاه یک بازیگر مهم در منطقه و عرصه جهانی قرار دهد. او ماه آینده به چین سفر خواهد کرد و همچنین قصد دارد به آنگولا، موزامبیک و آفریقای جنوبی سفر کند. اما لولا و بایدن هر دو در داخل با چالش‏هایی روبه‌رو هستند، زیرا انتظارات از لولا برای تحقق وعده‏های اصلی مبارزات انتخاباتی افزایش می‏یابد و بایدن برای انتخابات 2024 آماده می‏شود. پنجره فرصت برای پیشبرد همکاری‏ها میان دو کشور کم است، اما زمینه برای هر دو کشور فراهم شده است تا روابط خود را شتابی جدید ببخشند. همکاری‏های دو کشور در حوزه محیط زیست، یک شروع امیدوارکننده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی