| کد مطلب: ۱۲۹۰

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

اعتراضات خسارتی به اصناف نزد

در روزهای اخیر و به دنبال اعتراضات و اغتشاشات در کشور برخی اموال عمومی دچار آسیب شد و برخی نسبت به فعالیت اصناف در این شرایط اظهار نگرانی کردند. حمیدرضا رستگار، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران اظهار کرد: «در اعتراضات اخیر گزارشی مبنی بر خسارت‌های وارده به اصناف به اتاق اصناف تهران داده نشده، اما به هر حال فعالان اقتصادی می‌توانند در شرایط آرام به کسب‌وکار خود ادامه بدهند.» او در پاسخ به این پرسش که آیا به اصناف بخش‌نامه‌ای دال بر تغییر ساعات کاری اصناف به دلیل اعتراضات اخیر ابلاغ شده است؟ گفت: «خیر تا به امروز چنین ابلاغیه‌ای به اصناف اعلام نشده و حتی تصمیمی در این خصوص در اتاق اصناف گرفته نشده است. همچنین در اعتراضات اخیر گزارشی مبنی بر خسارت‌های وارده به اصناف به اتاق اصناف تهران داده نشده است اما به هر حال فعالان اقتصادی می‌توانند در شرایط آرام به کسب‌وکار خود ادامه بدهند.»

وضعیت رکودی در صنایع

در سال جاری بیشتر صنایع در وضعیت رکودی به سر می‌برند و آمارهای رسمی صنعتی و اقتصادی هم این وضعیت را تایید می‌کند. منیره امیرخانلو، معاون مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در این باره می‌گوید: «در چند وقت اخیر دو گزارش را در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر کردیم، اولی گزارش شامخ مردادماه که وضعیت رکود صنعت و اقتصاد را نشان می‌دهد. براساس نتایج شامخ مردادماه شرایط رکودی را تجربه کردیم. هم در بخش صنعت و هم در کل اقتصاد. یکی از مشکلات اساسی که براساس نتایج این گزارش مشخص شد کمبود تقاضای موثر بود، به‌طوری که شاخص سفارشات جدید مشتریان به کمترین آن در ۱۳ ماه اخیر رسید که یک رکورد به حساب می‌آید. یکی از دلایل آن افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مشتریان است که باعث شد بنگاه‌های ایرانی با کمبود تقاضای موثر مواجه شوند. البته انتظارات نسبت به ماه آینده مثبت است.»

احتمال قطعی گاز در زمستان

آن‌طور که دست‌اندرکاران می‌گویند، تولید فولاد در زمستان با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد؛ به نظر می‌آید قطعی گاز بیش از برق به تولید فولاد آسیب‌ وارد کند؛ چراکه تولید آهن اسفنجی که خوراک اولیه کارخانه‌های فولادی است، کاهش پیدا می‌کند. رضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: «سوءمدیریت در وزارت صمت و مشکلات ایجادشده در سهمیه‌بندی برق و گاز در دو سال اخیر باعث شد که نتوانیم به تولید مدنظر در صنعت فولاد دست بیابیم. در سال 99 حدود 30 میلیون تن و 1400 حدود 27 میلیون تن فولاد تولید کردیم و برآورد تولید در سال جاری حدود 28 تا 29 میلیون تن است. این درحالی‌ست که پیش‌بینی تولید در سال جاری حدود 37 میلیون تن مقرر شده بود. شرکت‌های خصولتی در دو سال گذشته با مشکل برق مواجه نبودند و به عبارتی برق مورد نیاز آنها تامین بود. تولیدکنندگان زمان را از دست داده‌اند و اگر ما می‌خواستیم به میزان تولید مقررشده دست بیابیم، باید کارخانه‌ها با تمام ظرفیت اقدام به تولید می‌کردند؛ این درحالی‌ست که در دو سال اخیر سه ماه تابستان شرکت‌های تولیدی فولاد انرژی برق و گاز آنها قطع می‌شد از این‌رو با نیمی از توان اقدام به تولید می‌کردند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی