| کد مطلب: ۱۴۵۸۴

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل

عملیات وعده صادق در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

به گزارش هم‌میهن آنلاین، حوالی ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شب گذشته، عملیات نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران علیه اهدافی در اسرائیل آغاز شد.

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از جمله شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از مسئولان اسرائیلی اعلام کرد که ایران با شلیک ده‌ها پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی حمله خود به اسرائیل را آغاز کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی عراق به نقل از وزیر حمل و نقل این کشور اعلام کرد که حریم هوایی عراق بسته شده و تمام پروازها متوقف شده است.

شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی از دقایقی پیش آغاز شده است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، در یک نشست خبری اعلام کرده بود: مردم اسرائیل در جاهای امن بمانند.

وی گفته بود: ارتش اسرائیل و پدافند هوایی آماده مقابله با تهدیدات ایران است که طی ساعات آتی رخ خواهد داد. با آمریکا و شرکای منطقه‌ای برای تعامل با هرگونه حمله هماهنگی داریم.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی افزوده بود: تلاش می‌کنیم که پهپادها وارد اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) نشوند و به محض ورود آژیرهای خطر به صدا در می‌آیند.

*

رسانه‌های مختلف از بسته شدن حریم هوایی ۱۵ کشور در منطقه خاورمیانه خبر می‌دهند.

*

رادیو ارتش اسرائیل: حمله‌ای که ایران آغاز کرده، بزرگتر از سطح پیش‌بینی ما است.

*

به گزارش عصر ایران، ارتش اسرائیل تا کنون بیش از ۱۰۰ پهپاد شلیک شده از سوی ایران را شناسایی کرده است.

*

تصویری از عبور پهپادهای شلیک شده به سمت اسرائیل در آسمان کربلای معلی در عراق، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

عبور پهپهاد کربلا

*

ایلنا به نقل از مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: موجودی جایگاهها و مخازن ذخیره تکمیل است. مردم نگران تامین بنزین نباشند.

*

کانال سپاه قدس به نقل از منبع امنیتی:  سکوهای موشک بالستیک به سمت تعدادی از پایگاه‌های آمریکایی در منطقه هدف قرار گرفت و در صورت هرگونه مداخله، دشمن پاسخ فوری و سریع دریافت خواهد کرد.

*

حملاتی از سوی لبنان علیه مواضعی در اسرائیل انجام شده است. اسرائیل مناطقی از لبنان را هدف حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داد.

*

آغاز جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با حضور نتانیاهو در تل‌آویو

 

کابینه اسرائیل

*

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران: هر کشوری که حریم هوایی یا خاک خود را برای حمله به ایران به روی اسرائیل باز کند، پاسخ قاطع ما را دریافت خواهد کرد.

*

پناهگاه‌های عمومی در شهر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی باز شدند. شهردار حیفا پیش از این وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده بود.

*

رسانه‌ها گزارش دادند که جنگنده‌های انگلیسی مستقر در قبرس کمک به رهگیری موشک‌های ایرانی و پهپادهای شلیک شده از ایران به سمت اسرائیل را آغاز کرده اند.

*

تسنیم: شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی و به نقل از منابع عراقی اعلام کرد حشدالشعبی برای پاسخ به حملات احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی در وضعیت آماده باش قرار دارد.

*

ای بی سی نیوز: ۴۰۰ تا ۵۰۰ پهپاد انتحاری و موشک در راه اسرائیل است.

*

تصویری که در رسانه‌های اجتماعی با عنوان رهگیری پهپادهای انتحاری توسط پدافند اردن منتشر شده است.

رهگیری

*

العالم به نقل از منابع آگاه: ایران اعلام کرده است که هرگونه حمله تلافی جویانه اسرائیل را با شدت بیشتری پاسخ خواهد داد.

*

شرکت امنیت دریایی بریتانیا امبری: گزارشی از رصد پرواز گسترده پهپادهای انتحاری در آسمان دریای سرخ دریافت کردیم.

*

وزیر امور خارجه فرانسه: حمله ایران به اسرائیل را به شدیدترین شکل محکوم می‌کنیم.

*

 المیادین به نقل از شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که حملات همزمان موشکی و پهپادی احتمالا سامانه پدافند موشکی اسرائیل را با اختلال مواجه کند.

*

شبکه اول سیما: شاهد یک عملیات ترکیبی «زمان‌بر» خواهیم بود.

*

آژیرهای هشدار در اسرائیل به صدا در آمد.

*

انتخاب به نقل از الجزیره: ده‌ها موشک از جنوب لبنان به‌سمت الجلیل و جولان اشغالی شلیک شد.

*

تسنیم: منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارها در الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

*

ایرنا: یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنکار ایرنا از شلیک فوج نخست موشک‌های بالستیک ایران به سمت اهدافی در عمق سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

*

فارس به نقل از تلویزیون سوریه: تعداد زیادی جنگنده که احتمالا جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی است، در محدوده مرز مشترک سوریه و عراق (در شرق سوریه) - محل استقرار نیروهای آمریکایی به پرواز در آمده‌اند.

*

توییت ترامپ: اسرائیل زیر حمله است! اگر رئیس جمهوری بودم این اتفاق هیچ گاه نمی افتاد!

*

مشاهده شدن موشک‌های کروز پرتاب شده از مبدأ ایران بر فراز عراق.

*

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس ضمن محکوم کردن ایران و خطاب کردن جمهوری اسلامی به عنوان رژیم ایران (Iran's Regime)، تهران را مسئول افزایش تنش‌ها دانست.

*

ای‌بی‌سی به نقل از مقام نظامی اسرائیلی: ما معتقدیم ایران فقط سایت های نظامی را هدف قرار می‌دهد و با مردم عادی کاری ندارد.

*

دیدارنیوز: سوریه اعلام کرد که تمام حریم هوایی این کشور به روی پهپادهای ایران باز است.

*

ایرنا: دولت اردن هرگونه دستور به نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با پهپادها را تکذیب کرد.

*

وضعیت آسمان منطقه:

آسمان منطقه

*

سی ان ان به نقل از مقامات نظامی اسرائیلی: موج حملات بیشتری از ایران در راه است.

*

تسنیم: حزب‌الله لبنان از شلیک دهها موشک به مقر دفاع هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی در پادگان کیلع در جولان اشغالی سوریه خبر داد.

*

نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات اسرائیلی: انتظار داریم در حمله ایران، مراکزی در جولان و یک پایگاه هوایی در صحرای نقب اسرائیل مورد هدف قرار بگیرند

*

شادی مردم در لبنان و فلسطین از عملیات ایران.

*

فارس: مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از غزه و مقاومت فلسطین، در واکنش به تجاوز اسرائیل ساعت ۰۰:۳۵ بامداد پدافند هوایی و موشکی اسرائیل در پادگاه کیلع در جولان اشغالی سوریه را با ده‌ها راکت هدف قرار داده است.

*

هم اکنون تجمع مردمی در میدان فلسطین تهران و مقابل دانشگاه تهران در خیابان انقلاب در حال برگزاری است.

*

یک منبع آگاه در نیروهای مسلح به مشرق  خبر داد: نیروهای نظامی کشورمان با دقت تحرکات اردن در جریان حمله تنبیهی به رژیم صهیونیستی را تحت رصد دارند و در صورت مشارکت در اقدام احتمالی، هدف بعدی خواهند بود. هشدارهای لازم پیش از عملیات، به اردن و کشورهای منطقه داده شده است.

*

نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس به اهداف حوثی ها در یمن حمله کردند.

*

کانال سپاه قدس: بر اساس گزارش رسانه‌های عبری موشک‌های خیبر تا هفت دقیقه دیگر به اسرائیل خواهند رسید.

*

نماینده ایران در سازمان ملل متحد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ما در دمشق بود. موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد. با این حال، اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود. این درگیری بین ایران و رژیم سرکش اسرائیل است که آمریکا باید از آن دور بماند.

*

تسنیم: رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجارهای گسترده در مناطق مرزی لبنان با فلسطین اشغالی خبر می‌دهند. پیش از این حزب الله لبنان از شلیک ده‌ها موشک به مقر سامانه هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی در پادگان «کیلع» در جولان اشغالی سوریه خبر داده بود.

*

عصر ایران به نقل از العربیه: اولین پهپادهای شلیک شده توسط ایران تا دقایقی دیگر وارد حریم هوایی جولان می‌شوند.

*

رسانه فلسطین الیوم از درگیری میان فلسطینیان ساکن بیت‌ لحم و شهرک‌نشینان صهونیست در کرانه باختری خبر داده است. پیش از این فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از تخریب دیوار حائل توسط فلسطینیان بود.

*

ایسنا: آژیر هشدار در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد.

*

دانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که برای جبهه داخلی منتشر کرد گفت: دقایقی پیش ایران چندین موشک [کروز] از خاک خود به سوی اسرائیل شلیک کرده و از شما می‌خواهم که در حالت آماده‌باش باشید و بر اساس دستورات فرماندهی جبهه داخلی عمل کنید. هر منطقه‌ای تهدید شود، آژیر خطر آن را اعلام می‌کند. یادآوری می‌کنم که فارغ از مکان تهدید، شما به منطقه امن بروید و حداقل ده دقیقه آنجا بمانید. هم‌اکنون جنگنده‌ها در آسمان هستند و آماده مقابله با تهدیدات هستند شاید صدای انفجار یا اصابت موشک‌ها را بشنوید.

*

گزارش‌های مختلفی از شلیک موشک‌های متعدد از مناطق مختلف کشور به سمت اسرائیل منتشر شده است.

*

منابع خبری از وقوع انفجار در حیفا و بیت‌المقدس خبر می‌دهند.

*

نخستین تصاویر منتشرشده از موشک‌های ایرانی بر فراز ساختمان کنست رژیم صهیونیستی منتشر شد.

عبور موشک کنست

*

اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

با گذشت بیش از ۱۰ روز از سکوت و اهمال سازمان‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای محکومیت تجاوز و جنایت گری رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به عنوان بخشی از خاک کشورمان و به شهادت رساندن ۷ تن از مستشاران قانونی کشور و عدم مجازات رژیم جنایتکار ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل؛ جان برکفان سپاه پاسداران در پاسخ به این جنایت‌ها و تحقق هشدارهای پیشین  و تامین مطالبه به حق ایران و به منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی ، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داد و منهدم کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیروی از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌دارد :

۱. به دولت تروریستی امریکا هشدار داده می‌شود هرگونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد ؛ همچنین امریکا نسبت به اقدامات شرارت بار رژیم صهیونیستی مسئولیت داشته و در صورت عدم مهار این رژیم کودک کش در منطقه باید تبعات آن را بپذیرد.

۲. ضمن تاکید بر سیاست حسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه تصریح می شود ، هرگونه تهدید توسط دولت تروریستی امریکا و رژیم صهیونیستی از مبدا هر کشوری پاسخ متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران به منشا تهدید را به دنبال خواهد داشت.

به ملت قهرمان ایران اطمینان می‌دهیم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح کشور در دفاع از منافع ملی تا پای جان ایستاده و تلاش‌های دشمنان برای برهم زدن امنیت و آرامش مردم را خنثی خواهد نمود.

*

رویترز : جنگنده‌های امریکایی تعدادی از پهپادهای ایرانی را در استان‌های سویدا و درعا در جنوب سوریه و نزدیک مرز اردن، سرنگون کردند.
 
*
بیانیه رسمی وزارت امور خارجه ایران:

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اِعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن مستشاران رسمی نظامی ایران که به دعوت دولت سوریه در این کشور مشغول فعالیت بودند و به ویژه حمله نظامی مورخ ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ مجموعه ای از حملات نظامی علیه پایگاه‌های نظامی این رژیم را به انجام رساندند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید مجدد بر پایبندی خود نسبت به اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، بر عزم خویش برای دفاع قاطع از حاکمیت، تمامیت سرزمینی و منافع ملی خود در برابر هرگونه استفاده غیرقانونی از زور و تجاوز تأکید می‌نماید.

توسّل جمهوری اسلامی ایران به اقدامات دفاعی در اِعمال حق دفاع مشروع، نشان دهنده رویکرد مسئولانه ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی در زمانی است که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کُشی توسط رژیم آپارتاید اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تجاوزات نظامی مکرر این رژیم علیه دولت‌های همسایه و آتش افروزی در منطقه و فراتر از آن ادامه دارد.

جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدامات متجاوزانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، تردیدی به خود راه نخواهد داد.

*

تعدادی از موشک‌ها به هدفی در صحرای نقب اصابت کرده است. محل اصابت موشک‌ها پایگاه نیروی هوایی اسرائیل بوده است.

*

خبرگزاری دانشجو به نقل از رادیو ارتش اسرائیل: آژیر خطر بیش از  ۷۲۰ مرتبه در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی طی مرحله اول حمله ایران به صدا درآمد.

*

رسانه های اسرائیلی: شورای جنگ تصمیم گرفت تا پایان حملات منتظر بماند تا در مورد نحوه واکنش تصمیم گیری کند.

*

رئیس‌جمهور آمریکا: همین الان با اعضای تیم امنیت ملی خود برای دریافت گزارش‌های به‌روز در خصوص حمله ایران به اسرائیل دیدار کرده است. تعهد ما به امنیت اسرائیل در مواجهه با ایران و عاملانش راسخ است.

*

رسانه عبری: فرودگاه نظامی نواتیم به طور کامل ویران شد.

*

تسنیم: دولت کانادا که همانند سایر کشورهای غربی از محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران خودداری کرده بود پاسخ انتقام‌جویانه ایران را محکوم کرده است. دولت کانادا بدون اشاره به التهاب‌آفرینی‌های اسرائیل در منطقه مدعی شده ایران اعتنایی به «صلح و امنیت در منطقه» ندارد.

*

تسنیم: تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو.

*

دبیرکل سازمان ملل متحد حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این حملات شد. گوترش تاکید کرد که منطقه و جهان تحمل یک جنگ دیگر را ندارد.
 
*
صدراعظم آلمان: حمله ایران به اسرائیل غیرقابل توجیه و غیرمسئولانه است.
 
*

منابع رسانه‌ای فلسطینی گفتند اردن حریم هوایی خود را برای جنگنده‌های اسرائیلی باز کرد تا با پهپادهایی که از آسمان اردن در حال عبور بود، مقابله کنند. ساعاتی پیش سخنگوی دولت اردن از بسته شدن موقت حریم هوایی این کشور خبر داده بود.

*

سخنگوی بیمارستان «سوروکا» در اسرائیل اعلام کرد در حمله ایران به مناطق جنوبی ۱۲ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند. یک مقام نظامی آمریکا نیز به شبکه «الجزیره» گفت در حال ارزیابی اولیه خسارات وارده به اسرائیل در حمله ایران هستیم.

*

مهر: وزیر دفاع آمریکا گفت که عملیات موشکی و پهپادی ایران علیه اسرائیل بی سابقه بود. وی تاکید کرد که به دنبال درگیری با ایران نیستیم، اما از هیچ اقدامی برای حفاظت از نیروهای خود و دفاع از اسرائیل دریغ نخواهیم کرد.

*

سی‌ان‌ان، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی: بایدن در جریان تماس خود با نتانیاهو به صراحت اعلام کرد که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

*

بایدن: به نتانیاهو اعلام کردم که اسرائیل توانایی زیادی را برای دفاع از خود نشان داد که پیامی به دشمنانش است مبنی بر اینکه دشمنانش قادر نیستند امنیت اسرائیل را تهدید کنند. نشستی را با سران گروه ۷ با هدف هماهنگی در خصوص پاسخ دیپلماتیک یکپارچه به حمله ایران برگزار خواهم کرد! به اسرائیل برای سرنگونی تمام پهپادها و موشک‌های شلیک شده به لطف سامانه هایمان کمک کردیم که برای انهدام موشک‌های بالستیک در منطقه مستقر کرده‌ایم.

*

ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز: ایران در اولین حمله مستقیم خود به (رژیم) اسرائیل، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت آنها پرتاب کرده است. بر اساس بیانیه ارتش (رژیم) اسرائیل، ایران در جریان اولین حمله نظامی مستقیم خود، ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت رژیم اسرائیل پرتاب کرده است.

*

 مهر به نقل از اکونومیست: پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، مقامات امنیتی اسرائیل گمان می‌کردند که ایران انتقام(شهادت) نیروهایش را نخواهد گرفت و اکنون به نظر می رسد این ارزیابی اسرائیل اشتباه بوده است.

*

قالیباف، در نطق صحن علنی مجلس: سیلی مردم ایران به دشمن صهیونیستی محکم و درس آموز بود، پاسخ پشیمان کننده مدافعان ملت ایران دل هر ایرانی را شاد کرد. اقدام نظامی ایران در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها در راستای منشور سازمان ملل بود در صورتی که رژیم صهیونیستی هر اقدامی انجام دهد  پاسخ طراحی شده ایران شدید تر خواهد بود. سیلی انتقام ایران به پشتوانه ملت محکم و پشیمان کننده بود و بار دیگر ثابت کرد ما ملت امام حسین هستیم.

*

واکنش کشورهای مختلف منطقه و جهان به حمله ایران به اسرائیل:

وزارت امور خارجه هند بازگشت به مسیر دیپلماسی را خواستار شد و اعلام کرد: حفظ امنیت و ثبات در منطقه حیاتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین: اوضاع جاری در خاورمیانه ، تازه ترین تبعات جنگ غزه است. دیگر هیچ گونه تاخیر در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فورا به پایان برسد.

وزارت خارجه عربستان: از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و منطقه و ساکنان آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند.

وزارت خارجه قطر: ما نگرانی عمیق خود را از تحولات منطقه ابراز می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم که تشدید تنش را متوقف کنند و خویشتن داری کنند.

وزیر خارجه ژاپن: حمله ایران به اسرائیل وخامت اوضاع کنونی در خاورمیانه را تشدید می کند و ما شدیدا این تشدید تنش را محکوم می کنیم.

وزارت خارجه مصر پس از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی خواستار خویشتن‌داری حداکثری شد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از همه طرف‌ها خواست که حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از هر گونه تشدید بیشتر که ثبات منطقه و امنیت مردم آن را تهدید می کند، از خود نشان دهند.

*

ایسنا: براساس نوتام صادره شماره ۱۱۳۵ فرودگاه مهرآباد از ساعت ۲:۳۰ تا ۷:۳۰ باطل شده است. باطلی پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۲ ظهر تمدید شده است.

*

سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز متعلق به ما در سوریه کشور دیگری انجام دهد، عملیات بعدی ما بزرگ‌تر خواهد بود.

*

سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه: این عملیات با موفقیت بیش از حد انتظار انجام شد؛ هنوز اطلاعات از اصابت موشکها کامل نیست ولی بخشی از اصابت‌هایی که گزارش دقیق، مستند و میدانی از آن‌ها داریم نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار اتفاق افتاده و مردمان ساکن در سرزمین‌های اشغالی، مقامات صهیونیستی و ارتش اشغالگر و تروریستی صهیونیستی و آمریکا بهتر از ما تا این لحظه اثرات کوبنده این ضربات را تشخیص دادند و متوجه شدند. نکته مهم این است که من توصیه می‌کنم رژیم صهیونیستی از رفتارهای گذشته خود دست بردارد و از این حرکت عبرت بگیرد، اگر این رژیم هر واکنشی نشان دهد، مطمئناً واکنش ما بر اساس این تجربه جدیدی که از توانایی ما به‌دست آمده، بسیار سخت‌تر خواهد بود.

*

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا: ظرف ساعات و روزهای آینده، با متحدان و شرکا در منطقه و سراسر جهان رایزنی» خواهد کرد.ایالات متحده حمله ایران به اسرائیل را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند و گرچه به دنبال تشدید تنش با ایران نیست اما از محافظت از اسرائیل حمایت می‌کند و همانطور که رئیس‌جمهور آمریکا روشن کرد، از پرسنل ایالات‎متحده دفاع می‌کنیم.

*

بر اساس آنچه در بخش‌های خبری شبکه خبر تلویزیون گفته شد، این عملیات ترکیبی با تصویب شورای عالی امنیت ملی، تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح، توسط نیروی هوافضای سپاه و با پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد.

*

فارس: هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که این رژیم در خلال عملیات هوایی شب گذشته ایران همکاری نزدیکی با ایالات متحده، انگلیس و فرانسه داشته است.

*

تسنیم: یوکو کامیکاوا"، وزیر امور خارجه ژاپن مدعی شد که ژاپن حمله تلافی جویانه ایران به رژیم اسرائیل را تشدیدکننده تنش‌ها می‌داند که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. وی با محکومیت حمله ایران بر عزم این کشور برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک ضروری برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت تاکید کرد.

*

تسنیم: جنبش مجاهدین فلسطین حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل را تبریک گفت و آن را پاسخ طبیعی به تداوم گستاخی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فرماندهان نظامی و دیپلماتیک ایران عنوان کرد.

*

محسن رضایی در واکنش به عملیات وعده صادق، با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت: امشب پایان همشیگی دوران بزن دررو و قلدری و زورگویی در برابر ملت صبور ایران است. از همانجا که شلیک کردند، موشک دریافت کردند.آمریکا و کشورهای غربی سر عقل بیایند و سگ هار منطقه را زنجیر کنند.

*

ایسنا: پس از اقدام شب گذشته ایران در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ و واکنش به آنچه در دمشق رخ داد، پروازهای امارات، اردن،‌لبنان، عراق، مصر،‌ رژیم صهیونیستی و کویت کنسل و حریم هوایی خاورمیانه بسته شد.

*

جزئیاتی از عملیات شب گذشته، مطرح شده در جلسه غیرعلنی مجلس:

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: رئیس مجلس در نشست غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که جنگ ترکیبی سپاه علیه رژیم صهیونیستی بی‌نظیر است. در این جلسه حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس مجلس عنوان کرد که حمله ترکیبی سپاه اعم از موشک پهپاد و حمله الکترونیکی به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی عملیات پیشرفته و در نوع خود بی‌نظیر است.

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در جریان این حمله ۲۸۰ موشک و پهپاد با مدیریت جنگ الکترونیک به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شده است که اکثر آن ها به هدف اصابت کرده است. اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند مطمئن باشد که سیلی بعدی محکم‌تر خواهد بود.

*

تسنیم به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل: ایران بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد.

*

بامداد نو به نقل از کوهن، رئیس پیشین موساد در واکنش به حملۀ تبیهی ایران به رژیم اسرائیل: به نفع ما نیست که وارد رویارویی مستقیم با ایران شویم. من پاسخ به حمله ایران را توصیه نمی‌کنم؛ نباید اتحادی را که با ما در مقابله با آن وجود دارد، هدر دهیم.

*

سخنگوی هواپیمایی امارات اعلام کرد که این شرکت به دنبال بسته شدن آسمان برخی کشورها، برخی از پروازها را لغو کرده و برخی دیگر را تغییر مسیر داده است.

*

انتخاب: شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، خواستار خویشتن‌داری شد.

*

عمان اعلام کرد که از نزدیک تشدید تنش در خاورمیانه را دنبال می‌کند و خواستار خویشتن داری طرفین است.

*

اینفوگرافیک اعتماد از اهداف عملیات شب گذشته:

اینفو

*

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه: من حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل را که تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه است، به شدت محکوم می‌کنم. من همبستگی خود را با مردم اسرائیل و دلبستگی فرانسه به امنیت اسرائیل، شرکای ما و ثبات منطقه ابراز می کنم. فرانسه با شرکای خود برای کاهش تنش کار می کند و خواهان خویشتنداری است.

*

تسنیم به نقل از رسانه‌های اسرائیلی: حمله ایران شاید شدیدترین حمله از زمان تاسیس اسرائیل باشد.

*

شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله ایران به اسرائیل امروز جلسه فوق العاده برگزار می کند.

*
 مهر به نقل از اکونومیست: پس از حمله به کنسولگری ایران در دمشق، مقامات امنیتی اسرائیل گمان می‌کردند که ایران انتقام (شهادت) نیروهایش را نخواهد گرفت و اکنون به نظر می‌رسد این ارزیابی اسرائیل اشتباه بوده است.
 
*
رئیسی: نیروهای مسلح ایران درس عبرت‌آموزی به دشمن صهیونیستی دادند. هر گونه ماجراجویی جدید با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
 
*
پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد تهران باطل شد. (جزئیات)
 
*
تیتر یک نشریه اسرائیل هیوم: حمله مستقیم ایران به اسرائیل
 

اسرائیل هیوم

*
تسنیم: سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان در تهران امروز و در پی مواضع غیرمسئولانه برخی مقامات این کشورها در واکنش به پاسخ متقابل ایران به اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اتباع و منافع ایران، به وزارت امور خارجه احضار شدند.
 
*
کویت خواستار پرهیز از خطرات تشدید تنش در منطقه شد.
 
*
تبیان‌آنلاین - رسانه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی - یک اینفوگرافیک با عنوان چرا عملیات ایران علیه اسرائیل «پاسخ» بود؟ منتشر کرد.
 

تبیان

*
اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه «جهان صنعت» و یک خبرنگار اقتصادی
 
خبرگزاری میزان - وابسته به قوه قضائیه - نوشت: در پی انتشار مطالبی در جهت برهم‌زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم‌کردن فضای اقتصادی کشور پس از عملیات موفقیت‌آمیز و غرورآفرین شب گذشته نیروهای مسلح کشور علیه رژیم صهیونیستی، دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرد.
 
برهمین اساس و در راستای صیانت از امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این روزنامه و فرد مورد اشاره پرونده قضایی تشکیل و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند.
 
*
ایرنا: وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری ایران و اسرائیل شد.
 
*
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق در واکنش به حمله شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی در صفحه کابری خود در شبکه ایکس نوشت: دیروز طوفان الاقصی بود و امروز طوفان الوعد الصادق و به یاری خداوند طوفان بزرگ‌تر به‌زودی خواهد بود.
 
*
 
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش با اشاره به عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، گفت: اگر رژیم نامشروع صهیونیستی بخواهد بر اقدامات تجاوزکارانه خود اصرار بکند، این بار با مجازاتی سنگین‌تر و سخت‌تر مواجه خواهد شد.
 
*

انتخاب به نقل از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل: از نظر استراتژیک، اسرائیل و ایالات متحده نتوانستند ایران را از حمله باز دارند. ایران بدون اینکه واشنگتن را مجبور به حمله در واکنش با همکاری تل آویو کند، توانست به اسرائیل آسیب برساند. شب گذشته، اسرائیل برای اولین بار به عنوان بخشی از یک ائتلاف عمل کرد، اما آزادی عملش محدود شد.

*

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ موشکی ایران به اسرائیل: ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد.

*

ترور آلارم مدعی شد که گنبد آهنین، ۹۹ درصد هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های پرتاب شده از ایران به اسرائیل را رهگیری کرد.

*

فارس: روزنامه اسرائیل هیوم در گزارشی نوشت که اسرائیل دیگر نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن تبعات، اهداف ایران را مورد حمله قرار دهد.

*

دیدارنیوز: دو مقام ارشد سعودی به ان بی سی نیوز گفتند نگرانند که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این لحظه برای آغاز جنگ گسترده تر با ایران استفاده کند.

*

فارس: جنبش حزب الله لبنان شامگاه امروز یکشنبه «حمله بی‌سابقه» به رژیم صهیونیستی را به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و از «تصمیم شجاعانه و حکیمانه سران ایران مبنی بر پاسخ قاطع به تجاوز اسرائیل» تمجید کرد.

حزب الله همچنین تأکید کرد: ایران با وجود تمامی تهدیدها و فشارها، ضمن اعمال حق طبیعی و قانونی خود، وعده صادق را عملی کرد و اهداف نظامی این عملیات محقق شد؛ هر چند که آمریکا و همپیمانان بین‌المللی و مهره‌های منطقه‌ای این کشور، در دفع این حملات، مشارکت داشتند.

*

نشست گروه هفت به میزبانی آمریکا برگزار شد. رهبران گروه هفت با محکوم کردن این حمله خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شدند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست اسرائیل تشکیل شده بود، بدون نتیجه پایان یافت.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی