| کد مطلب: ۴۸۰۲

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

به نهاده‌های دامی ارز نمی‌دهند رکود بر بازار لوازم خانگی برای مرغ شب عید نگرانی نداریم

zeighami mohamad ali

به نهاده‌های دامی ارز نمی‌دهند

بیش از دو ماه است که هیچ ارزی به کالاهای اساسی و نهاده دام و طیور اختصاص پیدا نکرده که ادامه این روند قطعا بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل می‌کند. محمدعلی ضیغمی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور گفت: «همواره در زمان‌هایی که محدودیت منابع ارزی وجود داشت و حتی در بدترین شرایط هم ارز نهاده‌های دام و طیور تامین می‌شد، زیرا هیچ کالایی تا به این حد استراتژیک نیست. در شرایطی که از گشایش‌ها و کفایت منابع ارزی در کشور سخن گفته می‌شود و همچنین رئیس کل بانک مرکزی نیز چندین روز پیش اعلام کرد که بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار ارز تخصیص داده‌شده، سوال اینجاست که کدام کالاها ارز دریافت‌ کرده‌اند که ارزش‌شان بیش از نهاده‌های دامی است و چرا بیش از دو ماه است که ارزی به کالاهای اساسی و نهاده دام و طیور اختصاص پیدا نکرده است.» او افزود: «ادامه این روند ممکن است بخش تولید مواد پروتئینی و لبنی کشور را دچار مشکل کند. هر چند که با همت بخش خصوصی کالا به قدر کافی وارد کشور شده است، اما اگر این شرایط ادامه یابد، تعداد شرکت‌های بخش خصوصی کاهش می‌یابد.»

pazooki akbar1

رکود بر بازار لوازم خانگی

افزایش نرخ ارز باعث کاهش عرضه لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان یا عرضه‌کنندگان نشده، چراکه رکود بر بازار لوازم خانگی حاکم است و هر دو بخش باید هزینه‌های خود را تامین کنند. اکبرپازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با رد این موضوع که افزایش نرخ ارز باعث کم شدن عرضه از سوی شرکت‌های تولیدکننده یا واحدهای صنفی شده، عنوان کرد: «رکود در بازار حاکم است و واحد صنفی و هم تولیدکننده نیاز دارند برای تامین هزینه‌های شخصی و واحد صنفی یا تولیدی کالاهای خود را بفروشند.» او افزود: «تغییر قیمت روزانه کالا بر اساس نرخ ارز مربوط به کالاهای قاچاق است که اکثر آنها قاچاق هستند، به‌طور کلی توزیع‌کنندگان قانونی با بحث قاچاق مخالف هستند. در مورد کالای داخلی به‌طور کلی مردم قدرت خرید ندارند و بیشتر به سمت خرید قسطی یا تعمیر وسایل قبلی خود روی آورده‌اند.»

yoosefi Mohamad

برای مرغ شب عید نگرانی نداریم

با توجه به افزایش تقاضا برای خرید مرغ پیش‌بینی می‌شود که جوجه‌ریزی اسفند به بالای ۱۲۰ میلیون قطعه برسد با توجه به شرایط جوجه‌ریزی و ذخایر مناسب نگرانی از جهت تامین مرغ شب عید نداریم. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: «قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده در مرغداری ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان است. همه ساله در ایام پایانی سال تقاضا برای خرید مرغ افزایش می‌یابد که این امر منجر به نوسان قیمت می‌شود، بنابراین پشتیبانی امور دام با توزیع ذخایر به‌دنبال تنظیم بازار است.» او همچنین از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ گرم در سطح کشور خبر داد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی