| کد مطلب: ۴۶۰۵

نگاه خارجی

نگاه خارجی

توافق «کمتر در برابر کمتر»؟

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

Almanitor

توافق «کمتر در برابر کمتر»؟

دولت بایدن می‏گوید که برجام «ماه‌هاست» که روی میز نبوده است، اما مقامات ایرانی می‏گویند که احیای توافق هسته ای هنوز امکان‌پذیر است. هر دوی این برداشت می‏تواند درست باشند. طرفین ممکن است عامدانه به سمت آنچه بسیاری آن را توافق «کمتر در برابر کمتر» در غیاب برجام می‏خوانند، حرکت کنند، یا اصلا به آن سمت نروند. در گفت‏وگو با مقامات ایرانی و سایر مقامات، برخی ایده‏ها درباره اینکه توافق پس از برجام چگونه ممکن است، آشکار می‏شود. ایران نتوانست خود را برای پاسخ مثبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام در تابستان گذشته مجاب کند و آن فرصت گذشت. حتی اگر ایران اکنون به پیش‌نویس قبلی بله بگوید، واشنگتن ممکن است نه بگوید. روایت و اولویت‏ها برای دولت بایدن تغییر کرده است. حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین، در صدر اولویت‏های آمریکا قرار گرفته است. مجلس نمایندگان جمهوریخواه و رئیس‏جمهور احتمالی جمهوریخواه در سال 2024 با رویکردهای سختگیرانه در قبال ایران، فضای سیاسی آمریکا را برای توافق نامطلوب می‏کند. برای اتحادیه اروپا، نبض مذاکرات هنوز می‏زند، اما ضعیف. بروکسل در قبال ایران سیاست دو مسیره دارد: از یک سو تحریم و فشار به‌خاطر اعتراضات و روسیه و از سوی دیگر دیپلماسی در بحث برجام.
جوزپ بورل، مسئول عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی در 23 دسامبر نوشت که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و افزود: «کسانی که غیر از این فکر می‏کنند، به سادگی خود را گول می‏زنند.» در همین حال، بورل و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به گفت‌وگو ادامه می‏دهند که آخرین آن، 19 فوریه بود. همزمان، این هفته، آژانس بین‏المللی انرژی اتمی، گزارش‏هایی مبنی بر غنی‏سازی اورانیوم ایران به میزان 84 درصد، تنها 6 درصد کمتر از میزان مورد نیاز برای یک سلاح را پیگیری می‏کند. این ماجرا منجر به هشدارهایی در غرب و اسرائیل مبنی بر اینکه ایران در غیاب برجام، به سمت بمب اتمی پیش می‏رود، شده است. ایالات متحده، درحالی‌که فعلاً برجام را نادیده می‏گیرد، همچنان از لزوم دیپلماسی به‌عنوان بهترین رویکرد صحبت می‏کند. علاوه بر میانجی‏گری اتحادیه اروپا، پیام‏هایی به‌طور مرتب از طریق مقامات قطری، عمانی، عراقی و بریتانیایی بین واشنگتن و تهران رد و بدل می‏شود. به نظر می‏رسد بیشتر ترافیک دیپلماتیک مربوط به تبادل احتمالی زندانیان آمریکایی باشد. این توافق احتمالا منجر به آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز می‏شود که همگی در ایران زندانی شده‌اند.
مقامات ایرانی که خواستار عدم افشای نام‌شان بودند، می‏گویند که توافق با ایالات متحده و غرب در مورد برنامه هسته‌ای این کشور ممکن است همچنان امکان‌پذیر باشد، حتی اگر پایین‏تر از حد و حدود برجام باشد. یک مقام ارشد ایرانی گفت: «ما هنوز به‌طور غیرمستقیم در حال مذاکره هستیم و برای مبادله آماده هستیم.» اینکه ایران با افزایش غنی‏سازی به 84 درصد زنگ‏های خطر را به صدا درآورده، ممکن است راهی از طرف تهران برای ایجاد تحرک در مذاکرات متوقف شده باشد. البته می‏تواند نشانه‌ای از حرکت آهسته ایران به سمت سلاح هسته‌ای باشد. یا هر دو. یک مقام ایرانی دیگر اظهار داشت: «برجام در بن‌بست است. البته از منظر ما، همچنان زنده است و می‏توانیم آن را احیا کنیم.» وی افزود: «برجام فقط باید در مورد لغو تحریم‏ها و برنامه هسته‏ای ایران باشد، نه هیچ چیز دیگری. ما از اینکه برجام را نداشته باشیم، ناراضی هستیم، اما می‏توانیم با این وضعیت کنار بیاییم. ما روابطی طبیعی با غرب را همزمان با وجود برجام ترجیح می‏دهیم.» به گفته‌ی این منبع، اگر در بحث برجام به هدف نرسیم، ایران همچنان به تعهد خود به‌عنوان عضوی از معاهده منع گسترش تسلیحات تسلیحات هسته‏ای یا NPT پایبند خواهد بود، به این معنی که اجازه بازرسی‏ها براساس توافق پادمان را می‏دهد، اما بازرسی‏ها و نظارت‏های تقویت‏شده یا پروتکل الحاقی که جزئی از برجام بود را نمی‏پذیرد. اگر توافق مبادله زندانیان جمع و جور شود، مکانیسم مالی این توافق می‏تواند تبدیل به یک چارچوب برای آینده شود، البته در صورتی که حسن‌نیت وجود داشته باشد و همه چیز در همه زمینه‏ها آرام باشد از جمله بحث هسته‌ای، روسیه، اصلاحات و منطقه‌ای. این موضوع دشواری است، اما ما داریم در مورد توافق کمتر در برابر کمتر حداقل برای الان صحبت می‏کنیم. تصور اینکه طرفین به گفت‌وگو ادامه ندهند سخت است و ریسک‏ها مثل همیشه بالاست.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی