| کد مطلب: ۱۲۲

حامی اصلاح هستیم نه حذف

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

سیدرضا تقوی/ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم:

در نامه‌‌ای از سعید مقیسه، رئیس ساترا به پیمان جبلی که نسخه‌‌ای از آن منتشر شده به بندهایی از مصوبه شورای فضای مجازی صداوسیما برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است. این نامه که در تاریخ ٢١ تیرماه و در ١٢ بند به رئیس سازمان صداوسیما ارسال شده، به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که فعالیت پلتفرم‌‌ها تعلیق شود. در همین خصوص با سیدرضا تقوی، نماینده تهران و عضو کمیسیون مجلس یازدهم گفت‌وگو کردیم.

آقای تقوی درخصوص نامه ساترا به رئیس سازمان صداوسیما باتوجه به اینکه در بند نهم، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب قرار داده شده است، آیا استقلال مجلس زیر سوال نمی‌‌رود؟

ساترا که به ما دستور نداده بلکه پیشنهاد داده تا روندی را بررسی کنیم. از نهادهای دیگر هم بارها پیش آمده که موضوعی را به ما پیشنهاد کرده‌اند تا آن را بررسی کنیم. مشکلی از این بابت وجود ندارد.

شما الان موافق محدودسازی و تعلیق پلتفرم‌‌ها هستید؟ توصیه‌‌ای به شما در این خصوص شده است؟

محدودسازی به معنای سلب آزادی نیست بلکه پاسداری از آزادی‌بیان است. ما نباید با حرف رمز «محدودسازی» طوری القا کنیم که قرار است اتفاق ناخوشایندی رقم بخورد. پلتفرم‌‌ها قطعا با یک مجوز و سازوکار مناسبی توانسته‌اند کاری را تولید کنند تا مخاطب‌‌های زیادی را دست‌وپا کنند. اگر محدودسازی به معنای حذف باشد، بله بنده مخالف حذف هستم و عقیده دارم اگر مشکلی وجود دارد، باید با برگزاری نشست‌‌ها و جلسات آن را برطرف کرد. من موافق اصلاح هستم نه حذف.

باتوجه به نامه‌‌ای که نوشته شده و لحن دستوری هم دارد درصورتی‌که اجرایی شود فکر نمی‌‌کنید دوباره مخاطب ایرانی به سمت برنامه‌‌های ماهواره‌‌ای سوق داده شود؟ چون در هر صورت پلتفرم‌ها بینندگان زیادی در قیاس با برنامه‌‌های صداوسیما دارند.

اجازه دهید این نکته را عرض کنم، به‌صرف اینکه برنامه‌‌ای مخاطب زیادی دارد ما نباید بگوییم که می‌‌تواند فراتر از قانون اقدام کند. عرض بنده این است که اتفاقا در راستای حمایت از هنر و برنامه‌سازی که جوان‌‌های زیادی نیز وارد این عرصه شده اند ما باید طوری رفتار کنیم که این جریان دلسرد نشود. اگر نقدی وجود دارد یا حتی از دید برخی دوستان، تخلفی شکل گرفته، باید در جلسات مطرح‌شده آن را بیان کنند تا برطرف شود. در هر صورت ما نباید طوری رفتار کنیم که مخاطب شکل‌گرفته، به سمت برنامه‌‌های دیگر پراکنده شود. این موضوع را هم بگویم که هر کشوری قانون خاص خودش را دارد و حامی بی‌‌قانونی نیست.

این طرح ساترا در کمیسیون فرهنگی چه آینده‌‌ای پیدا می‌‌کند؟ موافقت تام یا اصلاح؟

درخصوص پیشنهاداتی که به بخش کمیسیون فرهنگی مجلس می‌‌آید، جلسه می‌‌گذاریم و صحبت می‌‌کنیم. مطمئن باشید دوستان دیگر در سایر کمیسیون‌‌ها هم نگاه اصلاحی دارند تا حذف. ما در هر عرصه‌‌ای باید هزینه‌‌ها را از روی دوش دولت برداریم. همانطور که در ورزش می‌‌گوییم پرسپولیس و استقلال باید به بخش خصوصی واگذار شوند، در حوزه هنری هم باید از پلتفرم‌‌ها حمایت کنیم تا در مسیر قانون و به دور از حواشی، کارشان را به‌طور صحیح پیش ببرند. کمیسیون ارشاد هم به‌نظرم حامی اصلاح است، نه حذف پلتفرم‌ها. رویکرد ما باید در راستای حمایت از مردم باشد؛ رفتار حمایتی باعث پیشرفت می‌‌شود، نه رفتار دستوری.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی