| کد مطلب: ۱۱۱۸

تلاقی کریپتو، بازی و سرمایه‌داری

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

ترجمه‌ای از بلومبرگ درباره متاورسافراد زیادی به مشاغل «وال‌استریت» و دانشکده پزشکی پشت می‌کنند تا ثروت را در عرصه آنلاین جست‌وجو کنندتصور کنید بتوانید با بازی «ماریو کارت» سری اسپین‌آفِ سوپر ماریوی ماقبلِ اینترنتِ شرکتِ نینتندو، درآمد کسب کنید. شما مجبور نیستید خیلی در این کار خوب باشید همچنین مجبور نیستید 24/7 مرحله بازی کنید، زیرا در این آزمایش ذهنی شما می‌توانید تا زمانی که دوست دارید خودتان ماریو باشید. شما باید او باشید زیرا مالک او هستید

برای درک این موضوع که چرا «مارک زاکربرگ» فکر می‌کند «متاورس» زمین بازی و بستر بکر بعدی است، باید داستان «سم پِریفوی» را بشنوید: جوانی 27ساله که از دانشگاه کلمبیا مدرک دکتری شیمی داشت و در اوج شیوع بیماری کرونا، کارش را در شرکت بانکداری و خدمات مالی «گلدمن ساکس» رها کرد و اکنون با انجام بازی‌های ویدئویی به دنبال کسب ثروت از کریپتوست. او ده‌ها نفر را، از مکزیک گرفته تا فیلیپین، به عضویت در بازی «گیلد آو گاردینز» که تحت فرماندهی خودش، یعنی «کاپیتان پِریفوی»، بازی می‌کنند، درآورده است. در ازای آن، سرمایه لازم برای ورود به بازی «اکسی اینفینیتی» را در اختیارشان قرار می‌دهد، بازی‌ای که در آن بازیکنان، «اسموث لاو پوشن» جمع‌آوری می‌کنند؛ توکنی دیجیتالی که به‌طور بالقوه می‌تواند به پول واقعی تبدیل شود.

متاورسی که زاکربرگ رؤیای آن را در سر می‌پروراند، مکانی است که همه به واقعیت مجازی متصل می‌شوند، می‌توانند دورنوردی کنند، اتفاقات را صرفاً با فکر کردن درمورد آن‌ها خلق کنند و از محدودیت‌های دنیای فیزیکی فراتر بروند و به سوی یک دنیای دیجیتالی جدید و متهورانه گام بردارند. زاکربرگ اذعان می‌کند که تا آن روز «راه درازی» در پیش داریم.

اما کاری که پِریفوی و بازی گیلد آو گاردینز و اکنون بازی اکسی اینفینیتی انجام می‌دهند، نگاهی اجمالی به آینده دارد. این نگاه کاملاً با فیلم «بازیکن شماره‌یک آماده»، متفاوت است -فیلم علمی-تخیلی و پادآرمان‌شهری، به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» بر اساس کتاب «ارنست کلاین» یا حتی «سقوط برف»، رمان «نیل استیونسن» در سال 1992 که اصطلاح «متاورس» را ابداع کرد. در عوض، این یک عرصه آنلاین است که در آن «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای، حاکم است: زیست‌بوم‌های مالی جدید بر پایه فناوری زنجیره بلوکی که ارزهای دیجیتال، فناوری بلاکچین، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (ان.اف.تی) و بازی‌های ویدئویی را با هم ترکیب می‌کند.

با این حال، این جهانی است پر از خطر و به‌دور از نوع‌دوستی. سرمایه‌گذاران و بانکداران درمورد اینکه سرانجامِ نوسان‌های شدید ارزهای دیجیتال به کجا منتهی خواهد شد، اختلاف‌نظر زیادی دارند، اما چیزی که روی آن اجماع دارند این است که قیمت‌ها شدیداً ناپایدارند. در حالی که هرروزه «بیت‌کوین»، «اتریوم» و دیگر رمزارزها بیشتر و بیشتر در وال‌استریت پذیرفته می‌شوند، جهان پر شده از «میم‌کوین‌های» جدید و ناشناخته که روزبه‌روز بیشتر بر تعدادشان افزوده می‌شود؛ برخی از آن‌ها بسیار شک‌برانگیزند و به‌معنای واقعی کلمه به‌عنوان «شِت‌کوین» شناخته می‌شوند. به دلیل وقفه‌های فنی و تغییرات ناگهانی قیمت، هیچ تضمینی وجود ندارد که این توکن‌ها واقعاً به پول نقد تبدیل شوند؛ در دنیای کریپتو، این توکن‌ها به‌عنوان بخشی از مناسک گذار و فرایند بلوغ در نظر گرفته می‌شوند که کلاهبرداری و تقلب، بخش گزیرناپذیر آن محسوب می‌شود. این مساله ممکن است برای سرمایه‌گذاران ثروتمندی که می‌توانند ریسک را تحمل کنند، خوب باشد، اما می‌تواند فعالان بازار را، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، با آسیب‌هایی جدی مواجه کند.

توسعه چشمگیر بازی اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی - که پیش‌گام و پرچم‌دار این روند «گیم‌فای» است -حجم معاملاتی به ارزش 5/2میلیارد دلار ایجاد کرده است. رقبای دیگری نیز وجود دارند و به‌خاطر اینکه در بازی‌هایشان به بازیکنان وعده کریپتو می‌دهند محبوبیت پیدا کرده‌اند. سرمایه‌گذاران خطرپذیر و صندوق‌های پوشش ریسک در تلاش‌اند تا از قِبَل این تب طلای آنلاین پول کلانی به جیب بزنند؛ آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند میلیاردها نفر به امید به دست آوردن توکن‌های دیجیتال، تهدید کنند، نشانه بگیرند، ماشه را بچکانند و بکشند.

در حال حاضر اکسی اینفینیتی در کنار طیف روزافزون بازی‌های شگفت‌انگیز واقع‌گرایانه قرار می‌گیرد. این بازی بر شخصیت‌های پوکمون‌مانند تمرکز دارد که در یک بازی استراتژیک ساده می‌جنگند و رشد می‌کنند. چیزی که آن را متمایز می‌کند این واقعیت است که جدا از کسب ستاره‌ها یا قلب‌ها یا آب‌نبات‌های خردشده بابت برنده شدن در این بازی، بازیکنان دست‌کم از نظر تئوری چیزی بسیار ارزشمندتر دریافت می‌کنند: توکنِ اسموث لاو پوشن.

توانایی کسب درآمد از طریق انجام یک بازی، زندگی برخی از بازیکنان را متحول کرده و محبوبیت بسیاری از آن‌ها در فیلیپین افزایش یافته است، زیرا همه‌گیری بیماری کرونا باعث بیکار شدن بسیاری از افراد شده و ارزش دلار - و همچنین توکن‌های دیجیتال - بسیار زیاد است؛ دست‌کم زمانی که قیمت‌شان بالا می‌رود.

نمی‌توان دقیقاً گفت چند نفر برای کسب درآمد بازی می‌کنند. اما همه نشانه‌ها از افزایش فزاینده آن‌ها حکایت می‌کنند. یکی از نشانه‌ها رابطه بین بازی‌ها و کیف پول‌های دیجیتال است، یعنی حساب‌هایی که مردم برای دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌کنند. براساس آماری که شرکت «دپ‌رادار» منتشر کرده است، شرکتی که داده‌های مالی غیرمتمرکز را ردیابی می‌کند، تا مارس گذشته روزانه حدود 51 هزار کیف پول فعال به قراردادهای مربوط به بازی در اکوسیستم بلاکچین متصل شده‌اند. سه ماه بعد، این رقم به 359هزار و 284 نفر رسید که افزایشی 599 درصدی را نشان می‌دهد.

بازی‌هایی مانند اکسی اینفینیتی نشان می‌دهند که چرا غول‌های فناوری به سمت این مفهوم جذب می‌شوند؛ متاورس و امکانات آن نه‌تنها نحوه کار، درآمد و هزینه‌های ما، بلکه سبک‌های اساسی زندگی، برنامه‌ریزی‌ها و اجرای آن‌ها را نیز دچار تغییر و تحول خواهند کرد. در واقع، آن‌ها وعده می‌دهند که روش کارکرد سرمایه‌داری را تغییر می‌دهند.

«آریانا سیمپسون»، شریک تضامنی در شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر «اندریسن هوروویتز» که در استودیوی «اسکای ماویز» - استودیوی ویتنامی توسعه‌دهنده بازی اکسی اینفینیتی- سرمایه‌گذاری کرده است، عنوان می‌کند: «اکسی اینفینیتی مظهر نسل جدیدی از بازی‌هاست که در آن سازندگان بازی نه با ترس و بیمناکی بلکه در قامت یک اقتصاد بازار آزاد و باز عمل می‌کنند. معنای این موضوع برای آینده بازی‌ها - و واقعیت وب آن‌طور که ما می‌شناسیم- به‌اندازه‌ای است که در تخیل نمی‌گنجد.»

آنچه سیمپسون به آن اشاره می‌کند فراتر از این واقعیت است که بازیکنان اکسی اینفینیتی می‌توانند ارزهای دیجیتال به دست آورند. اکسی اینفینیتی نشان می‌دهد که یک ستون کلیدی متاورس - توکن غیرقابل‌معاوضه - چگونه کار می‌کند و چرا هرکسی ممکن است وسوسه شود که بازی کند.

توکن‌های غیرقابل‌معاوضه، گواهی‌نامه‌های دیجیتالی هستند که به اثبات اینکه شما صاحب چیزهایی در حوزه آنلاین هستید، کمک می‌کنند. برخی از آن‌ها به قیمت میلیون‌ها دلار فروخته شده‌اند، اما بیشترشان نه ارزش اقتصادی مشخصی دارند و نه قیمت بالایی. اخیراً یک توکن‌ غیرقابل‌معاوضه بیش از 500 میلیون دلار فروخته شد، اما بعداً مشخص شد که فروشی در کار نبوده است. اکثر آمریکایی‌ها همچنان در این مورد دچار سردرگمی‌اند.

کلکسیون توکن‌های غیرقابل‌معاوضه

در بازی اکسی اینفینیتی، شخصیت‌های بازی به‌عنوان اکسی‌ها شناخته می‌شوند. این کاراکترها در حقیقت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه یا همان ان.اف.تی هستند. شما می‌توانید مالک این کاراکترها شوید و آن‌ها را کنترل کنید. همه کاربران می‌توانند توکن‌ها را درون کیف پول‌های شخصی خود نگهداری یا به آدرس‌های دیگر اتریوم ارسال کنند. این ویژگی به دلیل پیاده‌سازی این بازی روی شبکه بلاکچین است. برای شروع، بازیکنان باید حداقل سه اکسی را از بازار به قیمت تقریباً 300 دلار خریداری کنند و البته هرچه اکسی بهتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. هزینه یک تیم قوی از سه محور می‌تواند بالغ بر 2000 دلار آمریکا باشد.

در نتیجه؛ بازی اکسی اینفینیتی به باارزش‌ترین مجموعه از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه تبدیل شده است. یکی از گران‌ترین کلکسیون‌های توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در سال 2021 به ارزش بیش از 42میلیون دلار به فروش رسیده است. گران‌ترین توکن اکسی فروخته‌شده در این بازی نیز 300 اتریوم قیمت داشته است.

این رقم‌ها گوش‌های سرمایه‌گذاران زیادی را تیز می‌کند. در ماه می ‌گذشته، «مارک کوبان» و «الکسیس اوهانیان»، بنیان‌گذاران «ردیت»، در اسکای ماویز سرمایه‌گذاری کردند. «جاستین سان»، بنیان‌گذار پلتفرم «ترون»، مدیرعامل شرکت «بیت‌تورنت» و مدیرعامل فعلی «رین بری»، صندوقی 300 میلیون دلاری راه‌اندازی کرده است که بر بازی برای کسب درآمد و گیم‌فای تمرکز دارد. اندریسن هوروویتز، پس از ارزش‌گذاری اسکای ماویز به قیمت سه میلیارد دلار، اخیراً یک دور «تأمین مالی سری بی» با حدود 150 میلیون دلار را رهبری کرده است.

آنچه در توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در گیم‌فای قابل‌توجه است، این است که آن‌ها فقط فایل‌های دیجیتالی نیستند که باید به آن‌ها نگاه کرد؛ آن‌ها کارهایی انجام می‌دهند، با سایر توکن‌های غیرقابل‌معاوضه تعامل می‌کنند و در طول زمان ممکن است بر ارزش‌شان افزوده شود. در واقع، اصل داستان از این قرار است:

تصور کنید بتوانید با بازی «ماریو کارت»، سری اسپین‌آفِ سوپر ماریوی ماقبلِ اینترنتِ شرکتِ نینتندو، درآمد کسب کنید. شما مجبور نیستید خیلی در این کار خوب باشید، همچنین مجبور نیستید 24/7 مرحله بازی کنید، زیرا در این آزمایش ذهنی، شما می‌توانید تا زمانی که دوست دارید خودتان ماریو باشید. شما باید او باشید زیرا مالک او هستید.

از آنجا که ماریوی شما یک توکن‌ غیرقابل‌معاوضه است، کپی کردنش غیرممکن است. منحصراً شما، و فقط شما، صاحب او هستید و از آنجا که شما مالک ماریو هستید، ماشینک شما همیشه بهتر و سریع‌تر از آن‌هایی است که سایر شخصیت‌های آشنا در پادشاهی قارچی، مثل لوئیجی، تاد و پرنسس پیچ را هدایت می‌کنند. بنابراین، دست‌به‌کار شوید و پول‌ دیجیتالی پادشاهی قارچ - بیایید اسمش را «ماریوکوین» بگذاریم - را به جیب بزنید.

با توجه به اقتصاد بازار، ممکن است مجبور باشید برای توکن‌ غیرقابل‌معاوضه ماریو بیشتر از مثلاً توکن‌ غیرقابل‌معاوضه پیچ بپردازید. اما در این صورت درآمد بیشتری نیز خواهید داشت، زیرا در اینجا، در پادشاهی قارچ، ماریو سریع‌ترین بازیکن است. وقتی از بازی خارج می‌شوید و به کار روزانه‌تان بازمی‌گردید، همچنان مالک ماریو هستید. وقتی دوباره شروع به بازی کنید، ماریو آنجاست و منتظرتان؛ ماریوکوین انتظار شما را می‌کشد.

در صورت تمایل می‌توانید ماریو را به بازیکن دیگری بفروشید. اگر ماریو را درست بازی کرده باشید، ممکن است ارزش‌اش بیشتر از زمان خریداری باشد. شاید شما نشان داده باشید که ماریو چقدر می‌تواند سودآور باشد. شاید افراد بیشتری بخواهند ماریوکارت بازی کنند. شاید ارزش ماریوکوین افزایش یافته باشد، زیرا در شبکه‌های اجتماعی همه درمورد آن صحبت می‌کنند.

به‌طور خلاصه، این همان چیزی است که مبلغان گیم‌فای در تلاش برای ساختن آن هستند.

«الکساندر لئونارد لارسن»، یکی از بنیان‌گذاران اکسی، گفته است: «بازیکنان می‌توانند در واقع مالک آیتم‌های بازی و قادر به درک این واقعیت باشند که آن‌ها کمیاب هستند، و این به‌مراتب واقعی‌تر است از اینکه ببینید کسی در خیابان کیف «لویی ویتون» به دوش انداخته است. شما به‌معنای واقعی کلمه نمی‌دانید که آیا این کیف اصل است یا نه. البته شکی که شما دارید برای دنیای امروز بسیار مناسب است، زیرا اطراف‌مان را چیزهای جعلی فراگرفته‌اند. چیزی که بلاکچین به ارمغان می‌آورد اعتماد است. اعتمادی که به دارایی‌های دیجیتال گسترش می‌یابد.»

تغییر جهت بازی

بازیکنانی مانند پِریفوی سال‌ها به صاحبان این صنعت 175میلیارد دلاری - سونی، نینتندو، تِنسِنت، مایکروسافت - ادای احترام کرده‌اند که فرصت بازی در میدان دیجیتال خود را به آن‌ها داده‌اند. آن‌ها سال‌ها نظاره‌گر این بوده‌اند که ثمره بازی‌شان، یعنی تمام ستاره‌ها، قلب‌ها، رفتن به مرحله بعد و کشتن غول مرحله آخر و هزاران هزار جایزه دیگر پس از پایان بازی دود می‌شود و به هوا می‌رود. بدیهی است که این بازیکنان چیزی بیشتر می‌خواهند، چیزی نزدیک‌تر به سرمایه‌داری، با مالکیت خصوصی ابزار تولید، کارمزدی و مبادله داوطلبانه.

در این نظم نوین جهانی، پِریفوی کمی شبیه یک بانکدار است. او انجمن دیجیتالی خود را ایجاد کرده که حول شخصیت آنلاین خودش ساخته شده است. پِریفوی اسم انجمن را «Das Kapitalist» [سرمایه‌دار] گذاشته است. اعضای این انجمن در توییچ، نوعی یوتیوب برای انجام بازی‌های ویدئویی با پخش زنده و قابلیت چت، همدیگر را ملاقات می‌کنند.

از آنجا که توکن‌های‌ غیرقابل‌معاوضه اکسی بسیار گران هستند، پِریفوی برای بازیکنان مایل در سراسر جهان «بورس‌های تحصیلی» فراهم می‌کند. او مالک توکن‌های‌ غیرقابل‌معاوضه است، اما این اعضای انجمن او هستند که بازی می‌کنند و ارز دیجیتال بیشتری به دست می‌آورند. سپس پِریفوی بردها را با بازیکنانش تقسیم می‌کند.

«کارلوس انریکه سیرا المارزِ» 24ساله، تابستان امسال اکسی را کشف کرد و می‌گوید به امید ثروتمند شدن در گیم‌فای، تحصیلات پزشکی را رها کرده است. المارز، که جزو تیم کاپیتان است و اسم خود را «استیل والکیر» گذاشته است، در حال حاضر حرکت روبه‌رشدی را در اقتصاد اکسی تجربه می‌کند. حالا او از یک «کارآموز» یقه‌آبی به یک «بازی‌گردان» یا «گیم‌مستر» یقه‌سفید تبدیل شده است. او علاوه بر چند ساعت بازی در روز، کارهای اداری مختلفی را نیز انجام می‌دهد، چراکه کاپیتان سرمایه‌دار سخاوتمند اکسی است؛ او سودها را پنجاه‌پنجاه تقسیم می‌کند. المارز می‌گوید: «ولی همه این‌شکلی نیستند، گاهی زیر ده درصد به بازیکنان تعلق می‌گیرد.» او تخمین می‌زند که در ماه سپتامبر 700 دلار (دلار واقعی) به دست آورده است؛ مبلغی که در «سیوداد دل کارمن» پول زیادی محسوب می‌شود و بیشتر از مجموع درآمد والدینش است. پدر و مادرش هنوز کاملاً با تصمیم او برای انصراف از دانشکده پزشکی کنار نیامده‌اند، اما او می‌گوید با این پول‌ها دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند.

در جریان دیدارهای مستقیم انجمن Das Kapitalist در پنجشنبه‌شب اخیر، کاپیتان خدمه را جمع کرد. یکی از اعضای انجمن، معروف به فوردکس، در شرف پدر شدن است.

پِریفوی ذوق‌زده است و فریاد می‌زند: «رفیق، این خیلی باحال است! این اولین بچه در جامعه ماست!»

یکی دیگر از اعضای انجمن می‌گوید: «من درآمدم خیلی از پدرم بیشتر است. ولی او فکر می‌کند من دارم دزدی می‌کنم یا کلاه کسی را برمی‌دارم.»

پِریفوی می‌خندد و می‌گوید: «رفیق این خیلی خنده‌دار است. خب، می‌دانی رفیق، پدر و مادرها به شغل‌های کلیشه‌ای عادت کرده‌اند. اصلاً نمی‌توانند درک کنند که بچه‌شان از پزشکی انصراف بدهد و بیاید خانه گیم بازی کند. اصلاً درک نمی‌کنند. حسابی به هم می‌ریزند. ولی خب متاورس به امید نسل امروز در سراسر جهان بدل شده. صادقانه بگویم، موضوع این است که مثلاً کار در مک‌دونالد چه چیزی به شما اضافه می‌کند؟ چه چیزی یادتان می‌دهد؟ ولی در جهان امروز، بازی کردن می‌تواند بخشی از رزومه‌تان باشد.»

اکسی فقط یکی از عرصه‌های روبه‌رشد رمزارز است. در بازی «کریپتو بلیدز»، افراد می‌توانند با هیولاهای مختلف بجنگند. همچنین برای بازیکنان این امکان فراهم شده که اسلحه‌های جنگی مخصوص به خود را در هر مرحله بسازند و سپس در بخش مارکت بازی به سایر بازیکنان در سراسر دنیا بفروشند. اولین افرادی که می‌توانند از این بازی به درآمدزایی برسند، هولدهای توکن و بازیکنان کریپتو بلیدز هستند. هر بازیکن، بسته به مهارتی که در این بازی دارد، می‌تواند برنده جوایز بیشتر، یعنی توکن اسکیل، شود. بنابراین می‌توان گفت محور اصلی بازی حول پاداش دادن به بازیکنان با توکن‌های اسکیل پس از شکست دشمنان و شرکت در حملات مختلف می‌چرخد. در بازی «زِد ران» شما به‌عنوان بازیکن، اسب‌ها را می‌خرید، پرورش می‌دهید، با آن‌ها مسابقه می‌دهید و آن‌ها را می‌فروشید. همه فعالیت‌ها در این بازی در قالب معاملات و تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم انجام می‌شوند و تمام پول به‌دست‌‌آمده واقعی است. هر اسب دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، اصل‌ونسب و آمار است که از طریق ژنتیک مبتنی بر بلاکچین منتقل می‌شود. در واقع جزئیات این بازی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به‌معنای واقعی کلمه خارق‌العاده و تکان‌دهنده‌اند. این پلتفرم در اوایل سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده و در آن زمان اسب‌ها با قیمت کمتر از ۳۰دلار به فروش می‌رسیدند، اما امروز، در سال ۲۰۲۱، برخی اسب‌ها در بازارهای ثانویه با قیمت‌های 150 هزار دلار و برخی از اصطبل‌هایی که دارای اسب‌های کامل هستند، با قیمت 225هزار دلار نیز فروخته می‌شوند!

رمزارزها

«اکسی اینفینیتی شِردز» (AXS)، یکی دیگر از توکن‌های بازی، شروع به کار کرده است. این توکن از 22/3دلار در ماه ژوئن به حدود 136دلار در حال حاضر افزایش یافته است، آن هم در زمانی که برخی از کوین‌های رمزنگاری‌شده محبوب‌تر ارزش‌شان را از دست داده‌اند.

چنین پیشرفتی، گیمرها، به‌ویژه آن‌هایی را که در کشورهای در حال توسعه هستند، حسابی ذوق‌زده کرده است. چت‌روم‌ها مملو از داستان‌هایی درمورد این موضوع است که چگونه اکسی به یکی از دوستان‌شان کمک کرده تا همه‌گیری کرونا را پشت‌سر بگذارد یا حتی ماشین بخرد و پول کافی برای خرید خانه به دست بیاورد.

در فیلیپین، جایی که اکسی حسابی سر زبان‌ها افتاده است، «رِد بنتیلو» پس از اینکه شغلش را به‌عنوان یک مربی پرورش اندام از دست داد، به بازی روی آورد. همسرش نیز به دلیل اینکه احساس امنیت شغلی نمی‌کرد، پرستاری را رها کرد و اکنون در اکسی بازی می‌کند.

بنتیلوی 34ساله، سرمایه‌گذاری کوچکی روی توکن اکسی انجام داده است. او توانسته برای خودش بیمه درمانی دست‌وپا کند و امیدوار است بتواند خانه‌اش را در «بولاکان»، درست در شمال مانیل، بازسازی کند. او همچنین از 28 کارآموز خود حمایت مالی می‌کند.

«لیان دیوسو» نیز که از کاپیتان بورسیه گرفته و در خارج از استان «لاگونا» در فیلیپین بازی می‌کند، همین آرزو را دارد. او می‌گوید: «من می‌خواهم برای دیگران منشأ خیر و برکت باشم.» مبلغان رمزارز به شما خواهند گفت که برکات بر مؤمنان خواهد بارید. «شریانش سینگ»، مدیر وب‌سایت «پولیگان» که اخبار، ویدئوها و نقدهای مربوط به بازی‌های ویدئویی را منتشر می‌سازد، می‌گوید استودیوهای بزرگ بازی در حال رصد هستند. او پیش‌بینی می‌کند که گذار از «بازی برای سرگرمی» به «بازی برای کسب درآمد»، آهسته و دشوار خواهد بود، اما می‌گوید این تغییر «حتمی و گریزناپذیر» به نظر می‌رسد.

سینگ درمورد صاحبان بازی می‌گوید: «آن‌ها نمی‌توانند آنچه را می‌دانند رها کنند و روی یک کشتی کاملاً جدید بپرند. آن‌ها نمی‌خواهند کاربران را عصبانی کنند.»

هنوز موانع بی‌شماری بر سر راه قرار دارند. به‌گفته «توماس اولسن»، یکی از شرکای «بین‌اند‌کو کریپتو»، توسعه‌دهندگان بازی در تلاش‌اند تا قابلیت‌های «احراز هویت مشتری‌های» خود را گسترش دهند؛ دقیقاً شبیه به قابلیت‌هایی که بانک‌ها برای مدیریت ریسک بانکی، مبارزه با پول‌شویی و تأمین‌ مالی تروریسم از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مساله از اهمیتی حیاتی برخوردار است چراکه کل دنیای مالی به سمت فناوری‌های بلاکچین‌مانند حرکت می‌کند. اولسن پیش‌بینی می‌کند: «در 10یا 20یا 30سال آینده، همه دارایی‌ها توکنیزه می‌شوند. همه سهام، همه اوراق قرضه قرار است روی یک پلتفرم دارایی دیجیتالی قرار بگیرند که در حال حاضر توسط آزمایش کریپتو ساخته شده است.»

ارز مجازی

«نیک کنایپر» بخشی از این آزمایش است. شرکت او در حال ساخت بازی‌ای به نام «کریپتو رایدرز» است که او آن را «ورلد آو وارکرفت برای توکن‌های غیرقابل‌معاوضه» می‌نامد. او تیمی 10نفره و همچنین 1800 بازیکن دارد. آن‌ها در ابتدا توکن‌ها را به قیمت 45دلار به‌ازای هر «پاپ‌کوین» فروختند. در عرض سه ماه، توکن‌ها به 680 دلار رسیدند.

کنایپرِ 31ساله، به‌درستی «رئیس رشد» نامیده می‌شود. اما آیا رشد بی‌رویه می‌تواند برای کلمات مجازی هم مانند کلمات واقعی، مشکلاتی به همراه داشته باشد.

اقتصادِ «زندگی دوم» - دنیای آنلاین قبل از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه که از سال 2003 وجود داشته است- بیشتر جنبه سرگرمی دارد، نه سود. ارز مجازی زندگی دوم، دلار لیندن، در مقایسه با فرازونشیب‌های مهارناشدنی در سرزمین‌های رمزپایه، پایدار است.

کنایپر می‌گوید: «چالش واقعی، ایجاد یک بازی متعادل است.» تعداد زیادی از بازیکنان که پول دیجیتالی زیادی به دست می‌آورند، به‌راحتی قادرند اقتصاد یک بازی را خراب کنند. چه اتفاقی می‌افتد اگر میلیون‌ها نفر بخواهند فردا اکسی بازی کنند؟ یا اگر به هر دلیلی، اسموث لاو پوشن که گیمرها ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و ماه‌ها دنبال آن بودند، ناگهان سقوط کند؟ در این سناریو مشکلات دنیای مجازی گیمرها به‌سرعت شروع می‌شود. کنوپر می‌گوید اقتصادهای متاورس آینده باید درست مانند اقتصاد واقعی ما مدیریت شوند. پیش‌بینی او این است که «افراد دارای مدرک اقتصاد در بازی‌های توکن‌های غیرقابل‌معاوضه استخدام خواهند شد».

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی