| کد مطلب: ۴۰۷۶

از حذف سیمرغ مردمی تا اکران نابهنگام

از حذف سیمرغ مردمی تا اکران نابهنگام

حاشیه‌های یک کارگردان فیلم اولی

حاشیه‌های یک کارگردان فیلم اولی

«ملاقات خصوصی» نخستین‌بار بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به‌نمایش درآمد و نامزد دریافت جوایز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیام احمدی‌نیا، جایزه بهترین فیلم اول و سیمرغ مردمی جشنواره چهلم شد، اما هیچ‌کدام را به خانه نبرد. چراکه در پی حذف سیمرغ مردمی، از رقابت در جشنواره کنار کشید. سیمرغ مردمی با تصمیم مسعود نقاش‌زاده، دبیر جشنواره حذف شد. او آن‌زمان در این مورد چنین گفت: «به‌خاطر صیانت از آرای مردم، حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع‌شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی نخواهیم داشت.» تصمیمی که موجب شد امید بنان، تهیه‌کننده «ملاقات خصوصی» در واکنش به آن خطاب به نقاش‌زاده چنین بنویسد: «نظر به عدم‌توجه به آرای‌مردمی در جشنواره فجر و حذف آن و ازطرفی با عنایت به اینکه به‌زعم این حقیر، این تصمیم اثری وضعی بر سینمای ایران دارد، ضمن سپاس از حضرتعالی و همکاران‌تان، به این وسیله اعلام می‌دارم که «ملاقات خصوصی»، به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی اینجانب را از داوری جشنواره خارج کنید و در هیچیک از بخش‌ها داوری نشود، ان‌شاءالله که جوابی برای حق‌الناسی که ضایع شد، داشته باشید.»
حواشی به‌وجودآمده حول نام «ملاقات خصوصی»، تنها به کنارکشیدن از چرخه داوری چهلمین جشنواره فیلم فجر محدود نشد. اسفندماه 1400 شایعه چاقوکشی امید شمس به میان آمد. شایعه‌ای که کارگردان «ملاقات خصوصی» در واکنش به آن در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: «تخریب فیلم «ملاقات خصوصی» همچنان ادامه دارد. خبر درگیری دو کارگردان، البته اگر اصل ماجرا صحت داشته و از اساس به‌جهت تعدی به ساحت محترم هنر نباشد، به هیچ عنوان ارتباطی با بنده ندارد. پیشنهاد می‌شود ربط‌دادن این موضوع با بنده را به‌عنوان ایده فیلم کمدی بعدی خود در نظر بگیرند تا شاید این‌بار با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده و این حسادت و کینه‌توزی‌ها پایان یابد.» اگر «ملاقات خصوصی» سیمرغ مردمی جشنواره چهلم را به خانه برده بود، شانس‌اش برای اکران نوروزی 1401 به میزان بسیاری بالا می‌رفت، اما نه‌تنها چنین نشد که نخستین فیلم بلند امید شمس تا مهرماه 1401 در ورطه توقیف باقی ماند.
آنچه موجب توقیف «ملاقات خصوصی» شد، ظاهرا مشکلی بود که سازمان زندان‌ها با این فیلم داشت. اتفاقی که امید شمس این‌گونه شرح‌اش می‌دهد: «فیلم ما کاملا با فیلمنامه‌ای که پروانه ساخت گرفته بود، مطابقت داشت و جالب بود که سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه هم فیلمنامه را تایید کردند اما با تغییر مدیران سازمان سینمایی پس از تغییر دولت همه‌چیز عوض شد و مجوزها و توافقات قبلی هم به‌نظر بی‌اعتبار شدند.» این بی‌اعتباری تا مهرماه 1401 ادامه داشت اما تغییر این وضعیت و فراهم آمدن شرایط اکران «ملاقات خصوصی» درحالی‌که جامعه دستخوش تلاطم بود، اتفاقی نبود که امید شمس و دیگر عوامل این فیلم را خوشحال کند. «ملاقات خصوصی» با وجود عدم تمایل کارگردانش به اکران، از 13دی‌ماه 1401 روی پرده رفت و تا روز یکشنبه، نهم بهمن‌ماه، هفت‌میلیارد فروخت. فروشی که به‌‌رغم شرایط موجود و بی‌میلی عمومی مخاطب به حضور در سالن‌های سینما در پی آنچه از شهریورماه 1401 به‌این‌سو در ایران رخ داده است، نشان از پتانسیل بالای این فیلم در جذب مخاطب دارد. «ملاقات خصوصی» اگر اکران نوروز 1401 را از دست نمی‌داد، اگر توقیف نمی‌شد و اگر در شرایط فعلی روی پرده نمی‌رفت، قطعا می‌توانست به فروشی بالاتر از این دست پیدا کند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی