| کد مطلب: ۱۵۳۵

روزهای بی‌رونق

روزهای بی‌رونق

نگاهی به تازه‌ترین تصمیم شورای راهبردی اکران برای نیم‌بها کردن بلیت سینماها

نگاهی به تازه‌ترین تصمیم شورای راهبردی اکران برای نیم‌بها کردن بلیت سینماها

شورای راهبردی اکران همزمان با برگزاری آن‌چه «جشن‌های مهر سینمای ایران» نامیده می‌شود، نیم‌بها شدن سینماهای کشور به‌مدت دو هفته را تصویب کرد. این تصمیم روز یکشنبه، ۱۸ مهر در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گرفته شد.

برپایه گزارش منتشرشده در مورد این جلسه، حاضران در آن پیرامون «شناسایی راهکارهای مختلف برای تداوم رونق و کمک به اقتصاد سینما، توسعه تعاملات با تلویزیون و شهرداری برای گسترش بسترهای تبلیغاتی فیلم‌ها و تدبیر شورای صنفی در چینش جدول اکران فیلم و غیره» بحث کردند. این همه اما در حالی مطرح شده است که نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها در سایت سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) نشان از افت ۸۰درصدی مخاطبان سینما در دو بازه زمانی یکم تا نوزدهم شهریور و یکم تا نوزدهم مهر دارد. دو بازه زمانی، پیش و پس از اتفاقات اخیر. این آمار نشان می‌دهد در شرایط فعلی نه‌تنها نیم‌بها شدن بلیت سینماها که حتی رایگان شدن‌اش نیز نمی‌تواند مخاطب را به سالن سینما برگرداند.

آمار چه می‌گوید؟

اگر نگاهی به آمار فروش سینماها در بازه زمانی اول تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱ بیندازیم می‌بینیم که فروشِ ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی آن حاصل حضور۲۸۷ هزار نفر بوده است. اما مدت مشابه آن را هم ببینیم. از اول تا ۱۹ شهریور. آمار فروش، ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و حاصل حضور یک میلیون و ۹۰ هزار نفر بوده است. همین آمار نشان‌دهنده اثرات وضعیت موجود است. شرایط خوب نیست و در دو مدت زمانی مشابه کاهشی حدودا ۸۰ درصدی را مشاهده می‌کنیم. این اتفاقات در حالی رخ داده است که قرار بود از ۶ مهر شاهد اکران دو فیلم «ملاقات خصوصی» امید شمس و «گیجگاه» عادل تبریزی باشیم که هنوز اتفاق نیفتاده است. پس در حالی که به علت شرایط بحرانی موجود، فیلم جدیدی اکران نشده است و تعدادی از سینماها نیز سالن‌های خود را تعطیل کرده‌اند، تا شرایط آرام نشود نیم‌بها شدن بلیت نمی‌تواند موجب رخ دادن اتفاقی تازه شود.

در همین راستا، امید شمس، کارگردان «ملاقات خصوصی» در جواب اینکه آیا زمانی برای اکران به آن‌ها اعلام شده است یا خیر به «هم‌میهن» چنین می‌گوید: «زمانی اعلام نشده است و اگر هم اعلام شود با توجه به شرایط موجود و حال و احوال مردم ترجیح می‌دهیم فیلم را اکران نکنیم.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر و با توجه به فیلترینگ اعمال‌شده هیچ امکانی برای تبلیغ فیلم‌های روی پرده وجود ندارد و اگر هم امکانی باشد با توجه به حال و هوای مردم ترجیح می‌دهیم چنین کاری نکنیم.»

شمس نیم‌بها شدن بلیت را نیز در این شرایط موثر نمی‌داند و معتقد است وقتی مردم حال‌شان خوب نیست، سینما رفتن در اولویت‌شان قرار ندارد و مشکل‌شان در حال حاضر نه بهای بلیت که نبود رمقی برای تماشای فیلم است. او معتقد است در این شرایط حتی اگر سینماها رایگان شوند باز هم نمی‌توان امیدی به پر شدن سالن‌ها داشت.

نیم بها شدن بلیت سینما تاثیری بر بازگشت مخاطب ندارد

امیرحسین علم‌الهدی، مدیر فرهنگی و کارشناس اقتصاد سینما در گفت‌وگو با «هم‌میهن» در این مورد چنین می‌گوید: «به نظر من این تصمیم نمی‌تواند تاثیری بر آمار فروش فیلم‌ها بگذارد. چون شرایط جامعه خاص است و اتفاقات یک ماه گذشته نشان از تاثیر منفی این شرایط بر آمار مخاطبان سینما داشته است. همه این‌ها به این معناست که سینما در شرایط این‌چنینی نمی‌تواند به عرضه و تقاضایی که در روزگار حیات طبیعی خود داشته ادامه دهد و نیم‌بها شدن بلیت هیچ تاثیری بر این اتفاق ندارد و باید تأمل و مشاهده کرد که شرایط جامعه به چه سمت‌وسویی می‌رود و آیا به آرامش خواهیم رسید یا نه. سینما همچنان اولویت قشری که تا پیش از این به آن مراجعه می‌کردند نیست و توجهی به آن نخواهند داشت. پس در مجموع بعید می‌دانم که نیم‌بها شدن بلیت بتواند عامل محرکی برای رونق دوباره سینماها باشد، چون در حال حاضر مساله نه بهای بلیت که بحران جاری است.»

نگاهی به سه‌شنبه‌ها، روز پرفروش سینما

تا پیش از این، سه‌شنبه‌ها همواره به عنوان روز پررونق سالن‌های سینما شناخته می‌شد. علم‌الهدی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: «به این دو عدد نگاه کنید. روز سه‌شنبه، از منظر آمدن مخاطب به سینما عموما روز خوب سینمای ایران است. پیش از وقوع این اتفاقات، سه‌شنبه ۲۲شهریور را ببینیم؛ ۱۶۰ هزار نفر به سینما رفته‌اند، حالا زمان تنظیم گزارش ما، سه‌شنبه ۱۹شهریور را ببینیم؛ چیزی حدود ۱۹ هزار نفر به سینما رفته‌اند؛ عددی که تا پایان شب نهایتا به ۲۵ هزار نفر خواهد رسید. عدد را نگاه کنید متوجه می‌شوید چه اتفاقی در حال وقوع است.»

آن‌چه در شورای راهبردی اکران مطرح شده است، «شناسایی راهکارهای مختلف برای تداوم رونق و کمک به اقتصاد سینما، توسعه تعاملات با تلویزیون و شهرداری برای گسترش بسترهای تبلیغاتی فیلم‌ها و تدبیر شورای صنفی در چینش جدول اکران فیلم و غیره» زمین تا آسمان با وضعیت موجود متفاوت است. علم‌الهدی در پاسخ به اینکه این میزان از تفاوت فضای آن جلسه با فضای موجود جامعه به چه دلیل است، می‌گوید: «من در آن شورا نبوده‌ام و نمی‌توانم در موردش اظهارنظری کنم، اما شاید ذکر اینکه شرایط، شرایطی حاد است از سوی چنین شوراهایی ضرورتی نداشته باشد. هرچند در مقام کارشناسی شرایط را برای سینما رفتن شرایط مطلوبی ندانند. تلویزیون، شهرداری و... در زمان آرامش می‌توانند تا حدی محرک مخاطب برای رفتن به سینما باشند، اما در حال حاضر قشر سینمارویی که ما می‌شناختیم و به سینما تعلق خاطر داشت، به چیز دیگری می‌اندیشد و در جست‌وجوی خبرهای دیگری است. این شرایط، شرایطی خاص است و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم به سینما بروند و آمار و ارقام هم نشان می‌دهد این مطالبات اجتماعی تاثیر خود را بر این قشر گذاشته و باید تحمل کرد تا شرایط آرام شود؛ هرچند نمی‌دانیم این آرامش کِی و چه زمانی بازخواهد گذشت.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی