| کد مطلب: ۳۱۳۶

طلسم رویایی؛ فرانسه یا آرژانتین؟

طلسم رویایی؛ فرانسه یا آرژانتین؟

کرواسی با شکست مراکش به مدال برنز جام جهانی دست یافت

کرواسی با شکست مراکش به مدال برنز جام جهانی دست یافت

تیم ملی فوتبال کرواسی با پیروزی دو بر یک مقابل مراکش، مقام سوم جام جهانی 2022 را کسب کرد. مراکشی‌ها که شگفتی‌ساز این مسابقات بودند نیز با این شکست در جایگاه چهارم این رقابت‌ها قرار گرفتند. حالا فقط دو رتبه در جام جهانی خالی است که با تقابل جذاب فرانسه و آرژانتین سرنوشت قهرمان و نایب‌قهرمان این رقابت‌ها نیز مشخص خواهد شد. تقابل مهاجمان پاری‌سن‌ژرمن یعنی لیونل مسی و کیلین امباپه برای شکستن بسیاری از «طلسم‌ها» قطعا یکی از جذابیت‌های دیدار پایانی است.

بازنده‌های سربلند

کرواسی و مراکش تنها تیم‌هایی در جام جهانی 2022 بودند که برای دومین بار با یکدیگر مسابقه دادند. این دو تیم که در گروه F با یکدیگر هم‌گروه بودند و به تساوی بدون گل رسیدند، این بار برای کسب مقام سوم جام جهانی قطر به مصاف هم رفتند. ولید رکراکی و زلاتکو دالیچ، سرمربیان مراکش و کرواسی هردو به این موضوع اشاره کردند که تنها چند روز پس از تجربه کردن شکستی دردناک، انگیزه دادن به بازیکنان برای انجام یک مسابقه دیگر کار خیلی سختی است و دو تیم در بهترین وضعیت روحی ممکن نیستند. البته مراکش و کرواسی هردو تورنمنتی فراتر از حد انتظار را تجربه کردند و موفق شدند نام‌های بزرگی را کنار بزنند تا به جمع چهار تیم برسند. مراکشی‌ها در دور گروهی شگفتی‌سازی را تکمیل کردند و با دو برد ارزشمند مقابل بلژیک و کانادا و تساوی مقابل کرواسی با کسب هفت امتیاز به عنوان تیم سرگروه راهی مرحله بعد شدند. کرواسی نیز در همین گروه با دو تساوی و یک پیروزی و کسب پنج امتیاز بعد از مراکش به دور حذفی راه یافت. مراکشی‌ها موفق شدند در ضربات پنالتی از سد اسپانیای مدعی عبور کنند و در دیدار یک‌چهارم توانستند یاران رونالدو را از پیش رو بردارند اما در دیدار نیمه‌نهایی مقابل فرانسه شکست خوردند. کرواسی نیز بعد از صعود از دور گروهی، در دیداری تماشایی در ابتدا ژاپن را حذف کرد و بعد، برزیل را در ضربات پنالتی از پیش رو برداشت تا در دیدار نیمه‌نهایی به مصاف آرژانتین برود، اما در پایان حریف یاران مسی نشد تا به دیدار رده‌بندی برسند. با مشخص شدن نتیجه دیدار رده‌بندی اینطور می‌توان گفت که کرواسی بازنده‌ای سربلند در این رقابت‌ها بود که توانست برای دومین بار در تاریخ خود، مدال برنز در جام جهانی را از آن خود کند.

منتخب جهان مقابل یاران مسی

تیم ملی فرانسه و آرژانتین عصر یکشنبه به مصاف هم می‌روند تا قهرمان جام جهانی 2022 مشخص شود. هر دو تیم می‌توانند طلسم‌هایی را بشکنند که قدمت تاریخی دارد. فرانسه می‌تواند اولین تیمی باشد که بعد از شصت سال توانسته از عنوان قهرمانی خود در جام جهانی دفاع کند. تیم‌های برزیل و ایتالیا تنها تیم‌های تاریخ هستند که توانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود در ادوار جام‌جهانی دفاع کنند. تیم ملی فوتبال ایتالیا، قهرمان جام جهانی 1934 شد و چهارسال بعد هم ایتالیایی‌ها قهرمان جام جهانی 1938 شدند. تیم ملی فوتبال برزیل در جام جهانی 1958 قهرمان جهان شد و چهارسال بعد در جام جهانی 1962 توانست قهرمانی‌اش را تکرار کند. به جز این دو تیم، هیچ تیم دیگری نتوانسته است این رکورد را تکرار کند. نکته حائز اهمیت اما ملیت‌های مختلف بازیکنان تیم ملی فرانسه است که طی دو دهه اخیر انتقادات زیادی را به جان خریدند. بسیاری از کارشناسان فوتبال معتقدند فرانسوی‌ها به‌واسطه حضور پرتعداد مهاجران، توانستند از استعداد این افراد استفاده و در ورزش موفق شوند. هرچند چنین موضوعی پربیراه نیست. با نگاهی به ملیت 26 بازیکن فرانسه به نکته جالبی می‌رسیم، فقط سه بازیکن تیم فعلی فرانسه ملیت فرانسوی دارند و 23 بازیکن دیگر از کشورهایی از قاره افریقا و اروپا هستند. به‌طور مثال کیلین‌امباپه در پاریس فرانسه به دنیا آمده، پدرش ویلفرد امباپه، مربی فوتبال و مدیربرنامهٔ اهل کامرون و مادرش فائزه لماری بازیکن هندبال پیشین اهل الجزایر است. اینطور می‌توان گفت که منتخب جهان در دیدار پایانی با آرژانتین تقابل خواهد کرد. همچنین در صورت قهرمانی فرانسه، امباپه با یک رکورد جذاب در کنار پله افسانه‌ای قرار خواهد گرفت؛ دومین قهرمانی جام‌جهانی به عنوان بازیکنی که به مرز 25 سال نرسیده است. پیش از این فقط پله توانسته بود دو قهرمانی در این رقابت‌ها را تا پیش از رسیدن به سن 25 سالگی تجربه کند. از دیگر نکات جذابی که دیدیه دشان می‌تواند آن را تصاحب کند این است که سرمربی تیم ملی فرانسه می‌تواند تبدیل به اولین مربی دنیا شود که به‌عنوان بازیکن یک بار جام طلایی (در جام جهانی 1998) را کسب کرده و دوبار نیز به عنوان سرمربی تیمش را قهرمان جهان کرده است.
از سوی دیگر، قهرمانی تیم ملی آرژانتین در جام جهانی به 36 سال پیش یعنی سال 1986 برمی‌گردد که با درخشش زائدالوصف «مارادونا» جام قهرمانی به بوینس‌آریس رسید. بعد از آن، آرژانتینی‌ها دو بار تا یک قدمی رسیدن به جام جهانی پیش رفتند، اما هر دو بار مقابل آلمان مغلوب شدند؛ یکبار فینال جام جهانی 1990 و بار دیگر در فینال جام جهانی 2014. این بار اما شرایط برای آرژانتین و مسی فراهم است تا بتوانند با عملکردی درخشان طلسم 36ساله را بشکنند. تا اینجای کار تاریخ برای آرژانتینی‌ها تکرار شده است؛ آن‌ها همانند جام‌جهانی ۱۹۹۰ با شکست آغاز کردند و تا فینال پیش رفتند اما در پایان مقابل ژرمن‌ها شکست را پذیرا شدند. حالا یاران مسی می‌خواهند برگ جدیدی از تاریخ را بنویسند و آغازی تلخ را با پایانی خوش و جام قهرمانی به پایان برسانند. در پایان جام مسابقه فینال تمامی جوایز تیمی و فردی نیز مشخص خواهد شد. این جنگ فقط بین دو تیم ملی نیست، بلکه رقابت جذاب مهاجمان پاری‌سن‌ژرمن در دو سوی میدان نیز محسوب می‌شود. امباپه 24 ساله و مسی 35 ساله هر کدام پنج بار تا اینجای کار گلزنی کردند و به ترتیب پنج و چهار بار به‌عنوان بهترین بازیکن زمین نیز معرفی شدند. شرایط فراهم است تا مسی از مارادونا عبور کند یا امباپه هم‌تراز با «پله» جام طلایی را بالای سر ببرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی