هدف بودجه مدیریت بحران است
هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۵ مدیریت بحران اقتصادی کشور است و نباید انتظار رشد رفاه، اشتغال یا تولید را از آن داشت.
هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۵ مدیریت بحران اقتصادی کشور است و نباید انتظار رشد رفاه، اشتغال یا تولید را از آن داشت. به گزارش اقتصادنیوز، مسعود روغنیزنجانی، اقتصاددان و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه، گفت: محدودسازی اطلاعرسانی پیش از تقدیم لایحه نشاندهنده شرایط اضطراری و کاهش شدید قدرت مانور مالی دولت است.
او افزود: چشمانداز ۱۴۰۵ را تداوم تورم بالا، رشد اقتصادی منفی یا ضعیف، تشدید نابرابری، کاهش سرمایهگذاری و افزایش بیکاری میدانم. ضمن اینکه از این بودجه نمیتوان انتظار بهبود معیشت یا کیفیت خدمات داشت. باید تغییرات دیگر و مهمی در پارادایم حکمرانی انجام گیرد تا نفسهای بریده و بهتنگآمده متغیرهای اقتصادی با مراقبتهای ویژه و تدبیر، بازیابی شود و به تدریج نقش اصلی خود را برای حیاتبخشی عزتمندانه زندگی جامعه ایران بازی کند.
روغنیزنجانی گفت: جای برخی کاهشها در هزینه بودجه همچنان باقی است که به احتمال ذینفع آنها(که عمدتاً ذینفعهای تازهوارد به بودجه دولتی در حوزه فرهنگی هستند) با حضور مؤثر در نهادهای خارج از دولت و حضور مؤثر در مجلس، امکان حذف آنها را از دولت و سازمان برنامه گرفتهاند. با فرض تداوم وضع موجود و ادامه سیاست خارجی فعلی و شرایط حاکم بر روابط ما با آمریکا و اسرائیل که همچنان جنگی است نرخ تورم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد در سال جاری بوده و بر اساس همین بودجه در صورت تحقق ارقام منابع آن، نرخ تورم برای ۱۴۰۵بین ۵۰-۴۵ درصد خواهد بود.
نرخ رشد اقتصادی برای سال جاری 0/3درصد بوده و برای سال آینده بین منفی 0/3 تا منفی 0/6درصد پیشبینی میشود و این به معنی کاهش رفاه عمومی خواهد بود. او عنوان کرد: ضریب جینی برای سال آینده بین 0/382 تا 0/388 پیشبینی میشود که به معنی تشدید فاصله طبقاتی است و باید به کسانی که به نام عدالت این وضع را بر کشور تحمیل کردهاند، تبریک گفت. در سال جاری پیشبینی میشود ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار شغل از دست رفته و به بیکارها اضافه شوند و سرمایهگذاری ناخالص هم تا 5/8درصد کاهش و بیکاری تا 9/3درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
از نظر من با این شرایط از این بودجه چه انتظاری میتوان داشت؟ رفاه؟ نه. توزیع عادلانه؟ نه. ارائه کالا و خدمات با کیفیت؟نه. با همه زحماتی که دولت میکشد و خدمات در اختیار مردم گذاشته میشود، آیا این کالا و خدمات باکیفیت است؟ نه. روغنی زنجانی گفت: چسبندگی بالا و هزینههای جاری، قدرت مانور را از دولت گرفته و اکثر این ارقام ماهیت دیکتهشده به دولت دارند؛ با توجه به همه این موارد، بودجه تنظیمشده قابل قبول و قابل فهم است. اما اینکه آیا این بودجه در عمل هم به همین شکل اجرا خواهد شد همچنان جای سوال است.
رشد بودجه عمرانی صفر است
رشد کلی لایحه بودجه ۱۴۰۵ نسبت به سال ۱۴۰۴ حدود ۵ درصد بوده و رشد بودجه عمرانی تقریباً صفر است.به گزارش ایسنا، مجتبی یوسفی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۵ گفت: مجلس لایحه دولت را با محدودیت بررسی میکند چون وقتی هزینهای به دولت تحمیل شود، مجلس نمیتواند خارج از چارچوب منابع، هزینه دیگری به دولت تحمیل کند.
او افزود: در لایحه دولت، مجموع بودجه عمومی و شرکتهای دولتی حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد و ۴۱۷ میلیون ریال پیشبینی شده است که از این میزان، ۵ هزار و ۲۲۰ هزار میلیارد ریال به منابع و مصارف دولت اختصاص دارد که بهطور مستقیم بر زندگی مردم تأثیر میگذارد.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۵، افزایش ۲۰ درصدی برای حقوق بازنشستگان، کارمندان و کارگران بخش دولتی پیشبینی شده است. همچنین در بخش تملک داراییهای سرمایهای یا همان بودجههای عمرانی، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است که سرمایهگذاری دولت در پروژههای زیرساختی و عمرانی محسوب میشود. بر این اساس، رشد کلی بودجه نسبت به سال ۱۴۰۴ حدود ۵ درصد بوده و رشد بودجه عمرانی صفر است.