دفاع پزشکیان از سقاب/ ارزیابی کارشناسان از اظهارات دیروز رئیسجمهور
فارغ از واکنشهای دولت و فعالان رسانهای نزدیک به پاستور به نقدها درباره تصمیم پزشکیان، در کنار حمایتهای متنوع از این انتساب، بخشی از واکنشهای منفی همچنان مبتنی بر نگاه و اصول سیاسی است. بهخصوص اینکه سقاب به جرگه مدیران باقیمانده از دولت سیزدهم در دولت پزشکیان اضافه شد که نهتنها عملکرد همه آنها در ۱۵ ماه گذشته مثبت ارزیابی نشده، بلکه برخی معتقدند بخشی از نقاط ضعف اصلی دولت چهاردهم نیز به آنها برمیگردد.
گروه خبر: پس از واکنش مقامات دولت چهاردهم به حواشی انتصاب معاون جدید رئیسجمهور و رئیس سازمان سیاستگذاری و مدیریت راهبردی انرژی، در نهایت شخص رئیسجمهور به موضوع واکنش نشان داد. مسعود پزشکیان، در آغاز صحبتهایش در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت گفت: «از نخستین روز آغاز به کار، موضوع حل ناترازیهای انرژی برای من و مجموعه دولت یکی از اصلیترین، مهمترین و حیاتیترین مسائل کشور بوده است. بر همین اساس، از گروههای متعدد صاحبنظر، ایدهپرداز و دارای برنامه دعوت شد تا دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در این زمینه ارائه کنند. از میان این طرحها و مباحث و برنامهها، تحلیلها و تسلط تیم و شخص آقای سقاب اصفهانی جامعتر، دقیقتر و کارآمدتر بود؛ ازاینرو ایشان برای ریاست سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی برگزیده شدند تا انشاءالله با همکاری همه دستگاهها، امور و برنامهها در مسیر صحیح هدایت شود.»
توضیحات کوتاه و باقی ماندن ابهامها
بهرغم توضیحات رئیسجمهور اما انتقادات در مورد انتصابی که صورت گرفت، به طور کامل فروکش نکرد. همچنان در شبکههای اجتماعی و گاهی در رسانهها، سوالات درباره علت این انتخاب و نقاط ابهامی که نسبت به آن وجود دارد، مطرح میشود. چراکه موضوع ناترازی انرژی در کشور از جمله معضلات عمیقی بود که طی یک سال گذشته خود را به صورت جدی نشان داد و در حال حاضر هم اصل نگرانیها بر موضوع آب متمرکز شده است.
در چنین شرایطی البته مقامات دولتی جزئیاتی از این اقدام ارائه نمیدهند. رئیسجمهور نیز صرفاً به تاکید بر همین موضوع بسنده کرد که طرح ارائهشده از سوی تیم سقاب اصفهانی، جامعتر از دیگر طرحهای ارائه شده بوده است. اما در این موضوع یک نکته را نیز میتوان در نظر گرفت که در این توضیحات کلی و کوتاه، بر ارائه طرح از سوی یک تیم تاکید میشود که تحت نظر سقاب فعالیت میکردند و احتمالاً حالا نیز در قالب سازمان سیاستگذاری و مدیریت راهبردی انرژی به کار خود ادامه میدهند. طرحی که دقیقاً مشخص نیست چیست اما برخی اعلام برائتها از زمان خبری شدن انتصاب سقاب، توجهها را به خود جلب کرد. از جمله یکی از روزنامههای حامی جلیلی که نوشت: «باید توجه داشت با گذشت یک سال و نیم از پایان دولت شهید رئیسی، طرحهایی که از افرادی همچون سقاب اصفهانی برای گرانسازی حاملهای انرژی ارائه میشود، مربوط به مدیران دولت فعلی است و امثال سقاب اصفهانی را باید مدیر دولت چهاردهم دانست، نه مشاور شهید رئیسی.»
فارغ از واکنشهای دولت و فعالان رسانهای نزدیک به پاستور به نقدها درباره تصمیم پزشکیان، در کنار حمایتهای متنوع از این انتساب، بخشی از واکنشهای منفی همچنان مبتنی بر نگاه و اصول سیاسی است. بهخصوص اینکه سقاب به جرگه مدیران باقیمانده از دولت سیزدهم در دولت پزشکیان اضافه شد که نهتنها عملکرد همه آنها در ۱۵ ماه گذشته مثبت ارزیابی نشده، بلکه برخی معتقدند بخشی از نقاط ضعف اصلی دولت چهاردهم نیز به آنها برمیگردد.
پزشکیان درباره علت این انتصاب بیشتر توضیح بدهد
افشین حبیبزاده، فعال سیاسی اصلاحطلب در تحلیل این تصمیم و توضیحات رئیسجمهور، به خبرنگار هممیهن گفت: «آقای پزشکیان موقعی که کار را دست گرفتند، اعلام کردند که دال مرکزی گفتمانشان موضوع وفاق است. این نگاه هم از این زاویه مطرح شد که میخواستند جناحهای مختلف مشغول دعوا و جدل بر سر موضوعات نشوند و همه تمام توانشان را برای حل مشکلات مردم و کشور بگذارند. در همین مسیر هم اعلام کردند که از کارشناسان به خاطر تخصصشان و فارغ از گرایش سیاسی استفاده میکنند. در انتخاب مدیران دولت خود هم در همین مسیر حرکت کردند. اگر موضوع انتصاب آقای سقاب اصفهانی را از همین مسیر نگاه کنیم، آقای پزشکیان در مسیر وفاق حرکت کرده است. در این چند روز که موضوع داغ بود، شاهد واکنشهای متضادی بودیم. برخی گفتند ایشان توانایی انجام این کار را دارد و برخی هم به شدت گلایهمند بودند که این انتخاب درست نیست و آنچه انجام شده، خارج از تعریف و دایره وفاق است.»
او ادامه داد: «بخشی از این بحثها قابل پذیرش است. اگر وفاق به نوعی پیش برود که مردم نتایج آن را در زندگی خود احساس نکنند و گشایشی ایجاد نشود، پرسشهایی برای جامعه به وجود میآید که پرسشهای بهحقی است. اگر افراد از گرایشهای مختلف وارد دولت شوند اما از مشکلات مردم کاسته نشود، در میان مردم و گرایشهای مختلف حساسیت نسبت به این انتصابها ایجاد میشود. حساسیتی که باید آقای رئیسجمهور به آنها توجه کنند. طبیعی است که وقتی مردم با این مشکلات دست به گریبان هستند و تغییری حتی در حد همین زمانی که از دولت چهاردهم گذشته احساس نمیکنند، در اصل وفاق مد نظر آقای رئیسجمهور تردید کنند.» این عضو حزب اسلامی کار در پاسخ به این موضوع که بخشی از انتقادها به حفظ مدیران دولت سیزدهم در دولت پزشکیان این است که برخی نقاط ضعفها به عملکرد آنها مربوط میشود، گفت: «مهم کارآمدی مدیران دولت است. فرقی ندارد دولت اصلاحطلب سر کار باشد یا دولت اصولگرا. اگر آقای پزشکیان یا هر رئیسجمهور دیگری با مشکلات ناشی از کارآمدی روبهرو شود، باید تلاش کند که علت را برطرف کند. اگر مشکل به افراد برمیگردد، قطعاً باید افراد را جابهجا کرد و گرایش آنها هیچ اهمیتی ندارد.»
حبیبزاده تاکید کرد: «در مورد آقای سقاب اصفهانی هم به نظرم دولت باید به نوعی رفتار میکرد که مردم متوجه میشدند افراد متخصص مورد سنجش قرار گرفتند. این ایراد به همه دولتها از جمله دولت آقای پزشکیان وارد بوده که دنبال افراد شناختهشده در رسانهها برای سپردن مسئولیت رفتهاند. افرادی که میتوان گفت بخش قابل توجهی از آنها به خاطر روابط، مسئولیتها را بر عهده گرفتند و جلوی چشم مسئولین بودند. مردم هم به دلیل ناکارآمدیهایی که بروز کرده، خاطرات بدی از این موضوع دارند. الان هم اگر گله میکنند، این پیشزمینه وجود دارد و احتمالاً این ویژگیها را در گزینه مورد انتخاب آقای پزشکیان میبینند. به نظر من این گلهها به حق است و باید بیش از آنچه آقای پزشکیان و بقیه مقامات دولت گفتند، درباره علت این انتخاب توضیح داده شود که آقای سقاب اصفهانی چه ویژگیهای مهمی داشت که این پست مهم و تخصصی را بر عهده گرفت.»
برنامه سقاب برای بررسی کارشناسان منتشر شود
امیرمیثم نیکفر، کارشناس حوزه انرژی نیز در این باره به هممیهن گفت: «گاهی میگوییم انتصاب بر اساس رزومه است که خیلی وقتها کارآمد نیست. مهم این است که افراد چه برنامهای دارند و کارشناسان این برنامه را تائید میکنند یا نه. این از همه چیز مهمتر است. اگر آقای پزشکیان این انتخاب را بر اساس برنامهای انجام داده که کارشناسان ارشد در دولت و آنهایی که طرف مشورت قرار گرفتند آن را اجرایی ارزیابی و تائید کردهاند، کار بسیار بزرگی کرده است. اقدامی بسیار مبارک و در مسیر شایستهگزینی و شایستهسالاری است. در مورد ویژگیهای شخصیتی و اینکه میگویند آقای سقاب که بوده و کارش چه بوده، اطلاع و نظر خاصی ندارم. بنایم را بر این میگذارم که حقیقت این است که آقای سقاباصفهانی برنامهای ارائه کرده و اجرایی بودنش توسط کارشناسان تائید شده است.»
او تاکید کرد: «با این همه، خواهشم این است که این برنامه به صورت عمومی هم منتشر شود تا کارشناسان و متخصصان این حوزه خارج از بدنه دولت هم آن را بررسی و نظراتشان را در مورد میزان اجرایی بودن آن حتی از طریق رسانهها ارائه کنند.»
او در مورد واکنشهایی که به این انتصاب نشان داده شد نیز گفت: «تقریباً تمام واکنشهایی که به این موضوع نشان داده شد، از منظر سیاسی بود. من جز چند مورد، واکنش فنی مشاهده نکردم. بالاخره این موضوع مطرح میشود که آقای پزشکیان از جریان اصلاحات رئیسجمهور شده و چرا باید فردی از تیم شهید رئیسی را به کار بگیرد. اما به نظرم پزشکیان نشان داده که اهل تصمیمهای سخت است و در این تصمیمگیریها خیلی به مسائل جناحی نگاه نمیکند. شایستهگزینی و استفاده از کارشناسان هم راه سختی است که هزینه دارد و بدنه اجتماعی هوادار ایشان هم ممکن است که ناراضی شود. اما باز هم بر این نکته تاکید میکنم که برنامهای اجرایی ارائه شده و آقای پزشکیان آن را مشاهده کرده باشد.»
نیکفر در پاسخ به این سوال که آیا نتیجه مشخص میکند که برنامه اجرایی بوده است یا نه؟ گفت: «ما امروز در کشور، خیلی در شرایطی نیستیم که بخواهیم صبر کنیم تا نتیجه را ببینیم. برنامه وقتی مطالعه شود، مشخص است که چه نتیجهای دارد و به کجا میرسد. برنامه نتیجه را پیشبینی میکند. در دولت قبل خیلی هشدار دادیم که ساخت یک میلیون مسکن شدنی نیست. اگر شما این میزان را استارت زده باشید، نشانهاش این است که مصالح در کشور نایاب میشود. مثل دوره احمدینژاد و مسکن مهر که سالی ۶۰۰ هزار واحد را کلید زدند و مثلاً سیمان در کشور نایاب شد. ماسه گیر نمیآمد. در حالی که در قضیه سالی یک میلیون مسکن، کارخانههای شیرآلات و مصالح آنچه درگیر صنعت ساختمان بود، مگس میپراندند. اما در جواب ما میگفتند که صبر کنید تا آخر برنامه را ببینید. نتیجه را هم دیدیم. هشدار این است که نباید منتظر نتیجه بود، بلکه باید برنامه را دید، منصفانه و فنی آن را نقد کنیم. حالا میخواهد آقای رئیسی فردی از اصلاحات را مامور انجام این کار کند یا پزشکیان فردی از جریان اصولگرا را. برنامه اجرایی باشد، برای همه مغتنم است.»