| کد مطلب: ۳۸۷۱۷

آیا استفاده از سامانه سباف برای رانندگان اجباری می باشد؟

در ادامه به ضرورت استفاده از سامانه سباف برای رانندکان و همجنین سرایط استفاده از آن می پردازیم

آیا استفاده از سامانه سباف برای رانندگان اجباری می باشد؟

در راستای اجرای سیاست‌های نظارتی و ارتقای کیفیت خدمات حمل‌ونقل، سامانه سباف به عنوان ابزاری برای ثبت و پایش اطلاعات رانندگان و ناوگان باربری معرفی شده است. این سامانه که با هدف افزایش ایمنی، بهبود خدمات و نظارت دقیق‌تر بر فعالیت‌های حمل‌ونقل راه‌اندازی شده، نقش مهمی در سیاست‌گذاری‌های کلان حمل‌ونقل ایفا می‌کند. باوجود اطلاع‌رسانی‌های مختلف در مورد این سامانه، هنوز هم ابهامات و سوالات زیادی در مورد آن وجود دارد که یکی از آن‌ها، اجباری بودن یا نبودن استفاده از سباف برای رانندگان است؛ موضوعی که در ادامه به طور دقیق به آن پرداخته خواهد شد.

سامانه سباف چیست؟

سامانه سباف (سامانه بازدید فنی وسیله نقلیه) به عنوان بستری برای بررسی، ثبت و تایید وضعیت فنی خودروهای باری و مسافربری توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای راه‌اندازی شده است. هدف از تاسیس این سامانه تنظیم مقررات، جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات فنی خودروها و صدور کد رهگیری برای رانندگان است.

شرکت‌های حمل‌ونقل تنها در صورتی می‌توانند کد رهگیری مورد نیاز خود را از این سامانه دریافت کنند که موفق به اخذ تاییدیه فنی خودرو شده باشند. در صورت عدم تایید سلامت خودرو، کد رهگیری صادر نمی‌شود و به دنبال آن، صدور بارنامه برای راننده نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. 

شرایط استفاده از سباف و خوداظهاری برای رانندگان

طبق قوانین و مصوبات جدید سازمان راهداری در سال جاری (1404)، صدور بارنامه تنها با دریافت کد رهگیری سامانه سباف امکان‌پذیر است و لیست‌های قدیمی و کاغذی که پیش از این برای حمل‌ونقل ناوگان صادر می‌شدند، به کد رهگیری و رسیدهای الکترونیکی تبدیل شده‌اند. این کار در راستای کاهش حوادث و سوانح جاده‌ای انجام گرفته و مزیت آن، افزایش مسئولیت‌پذیری رانندگان، سلامت ناوگان و کاهش خسارات جانی و مالی است که همه‌ساله در مسیر جاده‌ها رخ می‌دهد.

طبق آخرین اطلاعیه‌ها، دریافت تاییدیه فنی وسایل حمل‌ونقل جهت صدور بارنامه برای رانندگان به‌زودی اجباری شده و تنها رانندگانی قادر به حمل ناوگان و بار خود در مسیر جاده‌ای هستند که کد رهگیری را دریافت کرده باشند.

با هدف رفاه حال رانندگان، فرآیند بررسی وضعیت فنی خودرو جهت دریافت کد رهگیری، به‌جای بازدید حضوری از طریق خوداظهاری در نرم‌افزار آسان‌ چک انجام می‌شود. این نرم‌افزار که توسط شرکت فرتاک رایانه طراحی شده و مجوز رسمی سازمان راهداری را در اختیار دارد، علاوه بر رانندگان، برای شرکت‌های حمل و مدیران فنی نیز قابل استفاده است.

رانندگانی که قصد حمل‌ونقل بار و دریافت تاییدیه سازمان راهداری را دارند، ابتدا باید درخواست خوداظهاری را در سامانه سباف ثبت کرده و برای بررسی شرایط خودرو و دریافت تاییدیه‌های فنی لازم آماده باشند. این اقدام در نرم‌افزار خوداظهاری رانندگان انجام می‌شود. رانندگان متقاضی خوداظهاری باید دارای کارت هوشمند باشند و اطلاعات وسیله نقلیه خود را در سامانه تکمیل نمایند.

uqUSguyv1lnqh8Wc4rluTP3HVbVfVc5F55XhM91g

مراحل و چگونگی استفاده آسان از سامانه سباف برای رانندگان

رانندگان مسافری و باری برای استفاده ساده‌تر از سامانه سباف و دریافت تاییدیه‌های فنی لازم، ابتدا باید اپلیکیشن آسان بار را نصب نمایند. با نصب این نرم‌افزار، رانندگان قادر به بازدید و بررسی وضعیت ناوگان خود خواهند بود تا پیش از مراجعه و بازدید مدیران فنی، از وضعیت آن مطلع شده و اقدامات لازم جهت رفع مشکلات احتمالی را انجام دهند.

  • ورود به بخش آسان‌ خدمت

پس  از نصب نرم‌افزار آسان بار ، باید به بخش آسان خدمت وارد شده و خوداظهاری راننده در این بخش را تکمیل کنند. این پروسه شامل ثبت اطلاعات شخصی و احراز هویت است که باید به‌صورت دقیق انجام شود.

  • بررسی چک‌لیست و تکمیل اطلاعات

در این مرحله رانندگان باید مدارک مربوط به رعایت استانداردها و مناسب بودن وضعیت فنی وسیله نقلیه خود را مطابق چک‌لیست در بخش مربوطه وارد کنند. برای مثال رانندگان با تایید سلامت لاستیک‌ها و ارسال تصاویری که این موضوع را ثابت کنند، تایید مدیر فنی را دریافت می‌کنند. مدیران فنی پس از ثبت اولیه درخواست بررسی رانندگان، مدارک و وضعیت ناوگان را ارزیابی می‌کنند. ارزیابی از این طریق دقیق‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و سلامت و ایمنی وسایل نقلیه، پیش از ورود به جاده و شروع سفر تایید خواهد شد.

  • بررسی توسط مدیر فنی و تایید نهایی

مدیر فنی پس از بررسی وضعیت وسیله نقلیه، تاییدیه خود را برای شرکت حمل ارسال می‌کند و شرکت نیز پس از ارزیابی‌های لازم، درخواست را به سازمان راهداری ارسال و کد رهگیری لازم را از سامانه سباف دریافت می‌کند. رانندگان با دریافت کد رهگیری سباف که تاییدیه سلامت فنی خودروی آن‌ها است، امکان حمل‌ونقل در مسیر جاده‌ای را خواهند داشت. بدون دریافت کد رهگیری، فعالیت ناوگان غیرقانونی تلقی می‌شود.

B9VTtwqbzLTe7QcH7VWdTlfolqbyfSJPfxXTLWBH

ارزیابی وسیله نقلیه توسط مدیر فنی چه فرآیندی دارد؟

ارزیابی اولیه ناوگان حمل‌ونقلی که در آسان‌چک ثبت شده باشند، توسط مدیر فنی انجام می‌شود و با تایید اولیه مدیر فنی، بررسی‌های نهایی توسط شرکت صورت می‌گیرد. مدیر فنی برای بررسی و ارزیابی باید از مهارت‌های فنی تخصصی برخوردار باشد و نظارت دقیقی بر رعایت قوانین حمل و نقل جاده‌ای داشته و گزارش‌های شفاف و قابل اطمینانی ارائه دهد. این موضوع تاثیر زیادی در سلامت ناوگان باری و مسافری و کاهش خطرات احتمالی دارد.

علاوه بر این، او باید مدارک و تاییدیه‌های معتبر و لازم را در اختیار داشته باشد. این مدارک شامل گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای است که توانایی علمی و عملی مدیر برای بررسی و ارزیابی وضعیت خودروها را نشان می‌دهد، همچنین در اختیار داشتن تاییدیه‌های استاندارد مرتبط با بازدید فنی خودرو از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران نیز جزو موارد الزامی برای مدیران است. با داشتن این مدارک معتبر، مدیر فنی مجاز به انجام بازدید فنی خودرو و تکمیل چک‌لیست‌های مربوطه است و می‌تواند اطلاعات را به سامانه ارسال کرده و پس از انجام مراحل نهایی، کد رهگیری دریافت کند.

سخن پایانی | آیا استفاده از سامانه سباف برای رانندگان اجباری می باشد؟

سامانه سباف با هدف ارتقای ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و بهبود نظارت بر وضعیت فنی ناوگان، نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات حمل‌ونقل ایفا می‌کند. رعایت الزامات این سامانه برای رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل نه تنها به حفظ ایمنی خود و سایر کاربران جاده کمک می‌کند، بلکه از بروز مشکلات قانونی نیز جلوگیری خواهد کرد. استفاده از آسان چک در این مسیر، امکان بررسی سریع، دقیق و هماهنگ وضعیت فنی خودرو را فراهم می‌آورد و فرایند اخذ تاییدیه‌های لازم را برای رانندگان بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و مطمئن‌تر می‌کند.

 

این مطلب تبلیغاتی و از سوی سفارش دهنده تهیه شده است و هم‌میهن آنلاین مسئولیتی درباره چارچوب و محتوای آن ندارد.

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

پربازدیدترین
آخرین اخبار