| کد مطلب: ۱۷۹۰۰

هشدار اقتصاددانان به افتادن در مسیر بدون بازگشت

هشدار اقتصاددانان به افتادن در مسیر بدون بازگشت

موضع یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در بحث سیاست خارجی به قدری نگرانی ایجاد کرده که تعدادی از اقتصاددانان از مردم خواستند برای کاهش بروز بحران‌ها در انتخابات 15 تیر شرکت کنند.

سعید جلیلی همان نامزدی است که معتقد است با تحریم‌ها و با ادامه دشمنی‌ها می‌توان ادامه حیات داد. او در صحبت‌های اخیر خود تاکید کرد که از جنگ نمی‌ترسد. مواضع آشتی‌ناپذیر او در شرایطی که احتمال پیروزی ترامپ در ریاست‌جمهوری آمریکا وجود دارد، احتمال ایجاد تنش‌های شدید بین دو کشور را بالا می‌برد.

داوود سوری، محمد طبیبیان، موسی غنی‌نژاد، فرهاد نیلی و مسعود نیلی پنج اقتصادانانی هستند که در بیانیه‌ای نسبت به افتادن کشور در مسیر صعب و بدون بازگشت را هشدار می‌دهند.

در این بیانیه آمده است: ما در مناسبت‌های دیگر، هشدار داده‌ایم که التهاب‌های بزرگ خارجی در کنار چالش‌های عظیم اقتصادی در حوزه‌های آب، انرژی، بودجه و فرابودجه، بانک، صندوق‌های بازنشستگی، و فقر و نابرابری، در یک طرف و التهاب‌های عمیق سیاسی، فرهنگی و اجتماعیِ داخلیِ برآمده از شکاف در حال بزرگ‌تر شدن بین‌نسلی در طرف دیگر، جامعه‌ی ایران را بسیار ناپایدار کرده است. این شکنندگی ناشی از آن است که حسب تجربه، گروه‌های بزرگی از زنان، جوانان و بخش بزرگی از قشر متوسط، کسانی را که رای و نظر آن‌ها را در نظام حکمرانی نمایندگی و پیگیری کنند نمی‌یابند.

از نظر ما، ابعاد بزرگ مشکلات خارجی و خطرات بزرگ‌تر پیش روی مرتبط با آن، در کنارِ شکاف‌های عمیق و واگرای ناشی از ناترازی‌های مالی و زیست محیطی، ظرفیتی را برای  تحمل ضربات ناشی از  رویکردهای پرهزینه‌ در روابط خارجی و آزمودن ایده‌های توهم‌آلود و علم‌ستیز در مواجهه با مشکلات داخلی، باقی نگذاشته است. از این‌رو، خاضعانه از شمـا ملت شریف ایران، به‌ویژه زنان و جوانان، دعـوت می‌کنیم، صرفاً برای کاهش احتمال مواجه شدن با بحران‌های غیرقابل کنترل و افتادن در مسیر صعب بدون بازگشت، در انتخابات تعیین‌کننده‌ی روز ۱۵ تیر شرکت کنید.

کوتاهی نکنیم

محمد طبیبیان، اقتصاددان لیبرال ایرانی در یادداشتی تلگرامی نوشت: نتیجه دور اول انتخابات بیرون آمد. بسیاری از هم‌وطنان با عدم مشارکت، در پیامی تاکید کردند و بر نکته‌ای انگشت گذاردند که لازم بود بیان شده و شنیده شود. لیکن این بار در انتخابات ۱۵ تیرماه، شاید ضروری است با مشارکت گسترده بر همان پیام تاکید مضاعف شود و بلندتر اعلام شود لیکن این بار از طریق رای دادن. زیرا به وضوح آینده ایران در مسیر تندبادهای پرخطر قرار دارد. ضروری است از کسانی که برنامه آنان متضمن فقر و عقب‌ماندگی و بحران برای کشور است، اجتناب شود. گرچه نسبت به حقایق نابینا نبوده و دچار خوشبینی غیرواقعبینانه نشده‌ایم اما علامت‌دهی اجتماعی از طریق رای دادن هدفمند به سهم خود اقدام ثمربخشی است. خصوصاً جوانان عزیز و بانوان گرانقدر نسبت به این مقطع تاریخی عنایت داشته باشند. کوتاهی نکنیم.

دعوت برای مناظره

انجمن‌های اسلامی دانشکده‌های دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در نامه‌ای از سعید جلیلی و بیژن زنگنه برای مناظره در خصوص کرسنت دعوت کرد. در این نامه آمده است: با مطرح شدن حواشی مربوط به پرونده کرسنت در مناظره صداوسیما و شکل گرفتن بحث‌هایی پیرامون آن و اظهاراتی مبنی بر وقوع فساد، خیانت و جنایت در کشور، تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشکده‌های دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران وظیفه خود می‌دانند تا بستری برای طرح و بسط ادله طرفین منازعه آقایان بیژن زنگنه و سعید جلیلی فراهم کند. در این راستا از آقایان مهندس بیزن زنگنه و دکتر سعید جلیلی دعوت می‌شود تا با حضور در دانشگاه تهران توضیحات و ادله خود را در پیشگاه دانشجویان در معرض قضاوت قرار دهند.

دولت به معیشت مردم طمع نکند

حسین عبده‌تبریزی مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان روز گذشته برخی مواضع دولت پزشکیان را تشریح کرد. او با بیان اینکه دولت نباید به حداقل شرایط معیشتی و اقتصادی مردم طمع کند، گفت: در دولت پزشکیان مردم بنزین مورد نیازشان را به قیمت امروز کماکان در اختیار خواهند داشت. او البته به این نکته هم اشاره کرد که روزانه تا ۲۵ درصد از مصرف بنزین هدررفت داریم ولی معتقد است: باید هزینه ناشی از هدررفت و قاچاق بنزین را برای بهداشت و آموزش و پرورش در روستاها و زندگی اقشار ضعیف صرف کنیم. به گفته عبده‌تبریزی تلاش داریم هرچه زودتر شرایطی فراهم کنیم که آقای پزشکیان به تالار بورس بروند و با سرمایه‌گذاران صحبت کنند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی