| کد مطلب: ۱۷۶۵۷

رییس جمهور؛ معمولی یا دیوانه!

رییس جمهور؛ معمولی یا دیوانه!

هوشنگ صدفی

باورعامه مردم و روشنفکران از کسوت ریاست جمهوری با مفاهیم سیاسی عنوان ریاست برجمهورتفاوت می کند.

عامه مردم انتظاردارند رییس جمهور؛یک شبه افسارگسیخته تورم؛گرانی؛ کاهش دستمزدها وقدرت خرید را به دست گیرد تا بتوانند در زندگی معمولی؛ارامش و اسایش داشته باشند و صدالبته در طول ۴سال تصدی این نهادحاکمیتی چالش های اقتصادی وسیاسی را برای مردم رقم نزند.

اما به باور روشنفکران ؛ رییس جمهور در عین داشتن دوز دیوانگی؛ ازجسارت وقدرت خاصی در بین نهادهای حاکمیتی برخوردار باشد تا بتواند بر محدودیت های ایجادشده ازجمله ازادی بیان؛پوشش؛ سبک زندگی؛شغل ؛دسترسی ازاد به اطلاعات و برچیدن تحریم های اقتصادی و غیره چیره شود.

دو نگره متفاوت اقشار جامعه از مفهوم ریاست برجمهور ؛شاید در هیچ دوره ای از انتخابات ریاست جمهوری؛ قابل جمع نباشد هرچند شاید  منتخب مردم؛بتواند تا حدی بخشی از امید و ارزوهای احادجامعه را براورده سازد اما نمی تواند همه  مردم را راضی کند.

به عبارت دیگر ازمنظر مردم عادی؛ادامه دولت احمدی نژاد می توانست تغییری در معاش و وضعیت زندگی انها بدهد اما از منظر روشنفکران؛حضور و ظهور دولت مجدد با مشی و اسلوب احمدی نژاد می تواند برای جامعه نوین ایران سم مهلکی باشد .

با این وجود تجربه شکل گیری دولت مشابه خاتمی؛ برای روشنفکران در این برهه از حکمرانی؛ قابل تامل هست و چه بسا در راستای حمایت از ان؛روشنفکران بتوانند نقش افرینی کنند.

تجربه بازیگری سیاسی؛۶نامزد انتخاباتی در انعکاس نظرات در مجامع عمومی و تلویزیون نشان داده که برخی از انها در کسوت دولت های اصول گرا یا اصلاحی تاکنون به شکل ضعیفی نمود پیدا کرده اند و هنوز نتوانسته اند مدل حکمرانی شفافی را به مخاطبان ارایه کنند .

در حالی که اکثریت مردم نیازی به حرافی؛وعده های توخالی و شعارهای غیرممکن نامزدهای انتخاباتی ندارند.

عامه مردم دوست دارند یکی از ۶نفرحاضر به عنوان نماینده جمهور با شجاعت وتفکر متقن ازحقوق انان در نهادهای حاکمیتی دفاع کند.

تجربه نهادهای حکمرانی در۴دهه اخیر نشان داده که عامه مردم در برخی مواقع؛ نماینده صادق؛دلسوز و جسوری در مجامع تصمیم گیرنده؛ نهادهای اقتصادی؛سیاسی و اجتماعی ندارند.

از ان جایی که مجلس شورای اسلامی و سایرنهادهای تصمیم ساز جامعه؛ طی دوره های اخیرصرفا مجری دستورات نهادهای حاکمیتی بوده اند بنابراین دل خوش کردن به انتخاب ریاست جمهور شجاع و متعهد به حقوق مردم؛در مفهوم واقعی قابل تعمق باشد.بگذریم...

با این تعابیر باید گفت برای جذب عامه مردم و روشنفکران در گردنه حیرانی انتخابات اخیر ریاست جمهوری؛لازم است نامزدهای صادق؛متعهد و مردم مدار علاوه بر رفتار معمولی  در متینگ های سیاسی و مناظره های انتخاباتی؛کمی  دوز دیوانگی داشته باشند وگرنه در پس معرکه حمایت از حقوق مردم درنهادهای حاکمیتی  وچانه زنی با انان؛وعده ها یا شعارهای انتخاباتی انها؛ امکان بروز وظهور پیدا نمی کند.

اگر به نگره خاتمی؛احمدی نژاد و روحانی در طول دوره ریاست جمهوری توجه کنیم  هیچ یک از نگره های دولت های مستقر نتوانست عامه مردم را با خود همراه سازد؛

بنابراین به استناد سوگندنامه ریاست جمهوری باید گفت :« رییس جمهور ؛ علاوه برتاکید براستقلال سیاسی و اقتصادی واعتلای کشور؛ باید خود را وقف خدمت برمردم؛ ترویج دین واخلاق؛پشتیبانی ازحق و عدالت؛رعایت ازادی و حرمت اشخاص درچارچوب قانون اساسی بکند.

بنابراین باید بین مفهوم رییس جمهور دیوانه و معمولی باید تفاوت قایل شد وگرنه این روزها شاهد انواع و اقسام وعده های انتخاباتی میان تهی ؛تحقیرعامه مردم ؛شعارهای توخالی و صدالبته کذب گویی برخی از نامزدهای انتخاباتی در تریبون های عمومی هستیم چه انهایی که به ازادی بیان اشخاص توجهی ندارند و با شکایت و اعمال نفوذ منتقدان را سرکوب می کنند و چه انهایی که به عنوان کاسب تحریم؛ چشم در چشم مردم می دوزند و با کذب گویی از برجام و فرجام قصه ها می بافند ؛ چه انهایی که تا دیروز نه اخلاق را پاس می داشتند و نه دین را ؛ وبا چوب وچماق سعی  می کردندسبک زندگی را به جوانان این مرز وبوم تحمیل کنند.

از این رو هیچ یک در قامت یک رییس جمهور معمولی طبق سوگندنامه قانون اساسی ظاهرنشدند و چه بسا صرفا با رفتارهای دیوانه وار در اینده؛ همین ازادی های نیم بند اجتماعی ؛سیاسی و چندرغاز معیشت عامه مردم را دچار مشکل سازند.

بی گمان باید سراغ کسی رفت که در عین زندگی معمولی؛در بزنگاه های سیاسی؛اجتماعی و اقتصادی؛ گاهی دوز دیوانگیش عود می کند و برای دفاع از حقوق مردم فریاد می کشد هرچند او نیز شبیه ماست و در این مرزو بوم زندگی می کند.او که در هیاهوی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری نه با خدم و حشم یا سیاهی لشگرهای من در اوردی بلکه با تنها سرمایه زندگی اش به میان مردم امد و صدالبته با نماد اوردن دخترش به صحنه ؛ مفهوم زندگی را سر داد و امیدواریم که باانتخاب او توسط مردم و روشنفکران ؛برخی ازادی های سلب شده ازمردم  درسپهرسیاسی ایران احیا شود.

بیراه نیست که مولوی؛ شاعر گران مایه می فرماید.....

حیلت رها کن عاشقا؛دیوانه شو؛دیوانه شو

وندر دل آتش درا ؛پروانه شو؛پروانه شو...

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی