| کد مطلب: ۱۲۰۳۸

آیا سرطان حنجره باعث مرگ می شود؟

آیا سرطان حنجره باعث مرگ می شود؟

علی‌رغم پیشرفت‌های قابل توجه در مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان حنجره در چنددهه گذشته از جمله آگاهی روزافزون از عوارض درمانی و توجه به کیفیت زندگی، اطلاعات کمی در مورد علل مرگ‌و‌میر در این جمعیت وجود دارد. علائم این بیماری شامل تغییرات صدا، گلودرد و سرفه است. حنجره به فرد کمک می‌کند تا نفس بکشد، صحبت کند و غذا را به‌راحتی ببلعد.

 

این بیماری که تارهای صوتی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها به‌‌ طور غیرقابل‌کنترلی در حنجره رشد می‌کنند. در این مطلب، ادبیات کنونی مرتبط با علل مرگ در بیماران مبتلا به این سرطان بررسی می‌شود به این امید که راهنمایی جامعی برای مداخلات آینده جهت بهبود طول عمر و کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری باشد.

علائم سرطان حنجره چیست

حنجره  بخشی از گلو و حاوی تارهای صوتی است که نقش مهمی در کمک به تنفس و صحبت‌کردن دارد. ۳ بخش اصلی حنجره عبارتند از سوپراگلوت ( قسمت فوقانی حنجره بالای تارهای صوتی)، گلوتیس  ( قسمت میانی حنجره) و ساب گلوت (ناحیه پایینی حنجره بین تارهای صوتی و نای که حدود ۵ درصد از این بیماری از اینجا شروع می‌شود).

رایج‌ترین علامت این بیماری، گرفتگی صدا است که به‌راحتی با نشانه سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود. از دیگر نشانه‌های این سرطان می‌توان به مشکل در بلع، توده‌ای در گردن، تنگی‌نفس طولانی‌مدت، گلودرد، گوش‌درد، خس‌خس هنگام نفس‌کشیدن و تغییر صدا اشاره کرد. در موارد شدید، امکان دارد فرد دچار خستگی زیاد، کاهش‌وزن ناخواسته و بوی بد دهان شود.

آیا سرطان حنجره کشنده است

دیدگاه فرد در درمان این بیماری به عوامل مختلفی از جمله مراحل درمان، سن و سلامت کلی بستگی دارد. اگر بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود میزان بهبودی می‌تواند بیشتر باشد. سرطان پیشرفته به نواحی دیگر سرایت می‌کند که با نرخ بقای ضعیف‌تر نیز قابل درمان است.

درصورتی‌که فرد سیگار بکشد و اختلال به مصرف الکل داشته باشد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارد. از تمام سرطان‌ها نمی‌توان جلوگیری کرد اما با رفتارهای سالم مانند خودداری از مصرف الکل، کشیدن سیگار و داشتن رژیم‌غذایی سالم می‌توان خطر مبتلاشدن را کاهش داد.

عوامل ابتلا به سرطان حنجره

این سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های گلو به جهش‌های ژنتیکی دچار شوند و به‌طور غیر قابل کنترلی رشد کنند. پس‌از مرگ، سلول‌های سالم به زندگی خود ادامه می‌دهند و آن‌هایی که انباشته شده‌اند باعث ایجاد تومور می‌شوند. سیگارکشیدن، نوشیدن الکل به‌خصوص مقدار زیادی از آن، عفونت‌های ویروسی، رژیم ‌غذایی فاقد سبزیجات، رفلاکس معده و قرارگرفتن در معرض مواد سمی مانند نیکل، گاز خردل، پنبه نسوز و اسیدسولفوریک از علل‌ اصلی ابتلا به این بیماری است.

این بیماری در افراد بالای ۵۵ سال بیشتر اتفاق می‌افتد. ازنظر پزشکی، مردان ۵ برابر بیشتر از زنان در معرض این بیماری هستند. احتمالا به این دلیل که سیگارکشیدن و مصرف زیاد الکل در این گروه بیشتر انجام می‌شود.

درمان سرطان حنجره

 

انواع مختلفی از درمان برای بیماران مبتلا به سرطان گلو در دسترس است .یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از بیمار در مورد علائم و سابقه پزشکی می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. پس ‌از معاینه اولیه به ‌احتمال زیاد، آزمایش‌های دیگری برای تأیید تشخیص نیاز خواهد بود.

یکی از روش‌های درمان این بیماری، پرتودرمانی است. در این روش از اشعه ایکس پرانرژی یا انواع دیگر پرتوها برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها استفاده می‌کنند. این تابش فقط تومور را هدف قرار می‌دهد تا آسیب به بافت سالم اطراف را به‌ حداقل برساند.

روش شیمی‌درمانی از داروها برای توقف و کندشدن رشد سلول‌ها استفاده می‌کند. در روش ایمنی‌درمانی (ایمونوتراپی) از سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با سرطان استفاده می‌کنند. مواد ساخته‌شده در آزمایشگاه جهت هدایت، تقویت و بازیابی دفاع طبیعی بدن در برابر سرطان استفاده می‌شود. این مورد نوعی درمان بیولوژیک است.

عمل جراحی یک درمان رایج است که با حذف تومور، عمل بلع و توانایی صحبت‌کردن را راحت‌تر می‌کند. در روش جراحی لیزر از پرتو لیزر به‌عنوان یک چاقو برای ایجاد بریدگی در بافت یا برداشتن ضایعه سطحی مانند تومور در حنجره استفاده می‌شود.

پس‌از اینکه پزشک تمام بخش‌های سرطانی را که در زمان جراحی قابل مشاهده است خارج کرد، امکان دارد به برخی از بیماران بعد از جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی داده شود تا سلول‌های باقی‌مانده را از بین ببرند. این امر به کاهش خطر عود بیماری کمک می‌کند.

پیشنهاد: هر آنچه که درباره شیمی درمانی باید بدانید

تیم مراقبت پزشکی، تصمیم به روش درمان را از طریق عوامل مختلفی ازجمله توانایی بیمار در تنفس، سیگارکشیدن، مصرف نوشیدنی الکلی، گرفتگی صدا، سن بیمار، میزان توان فرد در بلع، صحبت‌کردن و توانایی فرد برای پیروی از برنامه درمانی بررسی می‌کند.

تشخیص سرطان حنجره

اولین گام برای تشخیص این سرطان، معاینه بالینی جهت بررسی علائم غیرطبیعی مانند توده در دهان، زخم دهانی و تورم غدد لنفاوی در گردن است. در جلسه ویزیت، پزشک سابقه درمانی بیمار و علائم آن را پرس‌وجو می‌کند. اگر فرد نشانه‌هایی مانند گلودرد، گرفتگی صدا و سرفه‌های مداوم را تجربه کند امکان دارد نیاز به آزمایش و معاینه‌های بیشتری داشته باشد.

برای بررسی سرطان حنجره و گلو، ممکن است پزشک معاینه حنجره‌بینی (لارنگوسکوپی ) را انجام بدهد. همچنین امکان دارد فرد را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد. در لارنگوسکوپی جهت ارزیابی بهتر حنجره از آندوسکوپی (درون‌بینی) برای دیدن گلو استفاده می‌شود. در این روش آندوسکوپ ازطریق بینی به قسمت گلو حرکت می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد نگاه دقیقی داشته باشد.

اگر در این بررسی‌ها تغییرهای غیرعادی در بافت گلو دیده شود امکان دارد پزشک نمونه‌‌برداری بافتی درخواست دهد. آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی‌تی‌اسکن و اسکن MRIجهت کمک به تشخیص زودهنگام بیماری تجویز می‌شوند.

تیم متخصص پزشکی، درمان جامع و مراقبت‌های کامل که نیازهای بیمار را برطرف می‌کند ارائه می‌دهند. پزشکان این وب‌سایت به بررسی تمام گزینه‌های درمانی می‌پردازند و روشی که به بهترین وجه با نیاز مخاطب مطابقت داشته باشد را انتخاب می‌کنند.

این جراحان، پیشرفته‌ترین تکنیک‌های مراقبت را برای هر فرد تنظیم می‌کنند و به جستجوی مداوم راه‌های نوآورانه جهت کاهش عوارض جانبی و بهبود کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا می‌پردازند. هرچه بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود شانس موفقیت در درمان نیز بیشتر است.

جمع‌بندی

سرطان حنجره از آن‌ دسته بیماری‌هایی است که می‌توان با رعایت نکات خاصی در زندگی تا حدودی از ابتلا به آن پیشگیری کرد. علائم و نشانه‌های آن به تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع آن کمک می‌کند. در طول بیماری، بین بدن و ذهن هیچ تفاوتی وجود ندارد و تمام سطح بدن در درمان و تشخیص گنجانده می‌شود.

جراحان و متخصصان، طیف وسیعی از روش‌های درمانی منتخب حنجره که می‌توانند ۳ عملکرد حنجره را حفظ کنند ارائه می‌دهند. آن‌ها رویکردی پیشگیرانه برای درمان دارند که توصیه‌های عملی و پشتیبانی را برای افراد مبتلا عرضه می‌کنند.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی