| کد مطلب: ۱۸۲۷۳

بررسی گزارش عملکرد گروه اسنپ و آماری که ارائه داده است

از دکتر تا تاکسی در یک اپ

از دکتر تا تاکسی در یک اپ

گروه اسنپ به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین کسب‌و‌کارهای فناوری‌محور که بخش بزرگی از جامعه از خدمات آن استفاده می‌کنند، گزارش عملکرد خود در سال 1402 را منتشر کرده است. در این گزارش مفصل، تلاش شده تا تصویر روشنی از فعالیت‌های این سوپراپ در دسترس عموم قرار گیرد. از اسنپ خودرو که قدیمی‌ترین بخش این سوپراپ است تا بخش‌های متأخرتری مانند اسنپ‌پی، اسنپ‌شاپ، اسنپ‌دکتر و... .

المیرا حسینی

المیرا حسینی

خبرنگار گروه فناوری

گزارش عملکرد کسب‌و‌کارها از این حیث که به شفافیت و در دسترس قرار گرفتن داده‌ها کمک می‌کند، همچنین می‌تواند مرجعی برای تحلیل و بررسی رفتار جامعه باشد، اهمیت دارد.

در همین راستا، گروه اسنپ به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین کسب‌و‌کارهای فناوری‌محور که بخش بزرگی از جامعه از خدمات آن استفاده می‌کنند، گزارش عملکرد خود در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. در این گزارش مفصل، تلاش شده تا تصویر روشنی از فعالیت‌های این سوپراپ در دسترس عموم قرار گیرد. از اسنپ خودرو که قدیمی‌ترین بخش این سوپراپ است تا بخش‌های متأخرتری مانند اسنپ‌پی، اسنپ‌شاپ، اسنپ‌دکتر و... .

سبد ۱۴۳ میلیارد دلاری مسئولیت اجتماعی

اگر کاربر این سوپراپ باشید، احتمالاً با این گزینه مواجه شده‌اید که می‌توانید با استفاده از امتیازهای درون‌برنامه‌ای خود در طرح‌های نیکوکاری مختلف شرکت کنید. ایجاد این امکان، بخشی از مسئولیت اجتماعی گروه اسنپ است، اما همه آن نیست. این شرکت از حیث موضوعی، فعالیت‌های خود در حوزه مسئولیت اجتماعی را در «معافیت‌ها و تخفیف‌ها»، «نیکوکاری» و «دسترس‌پذیری» تعریف و مجموع ارزش اختصاص داده‌شده به مسئولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان اعلام کرده است.

براساس این گزارش، اسنپ خودرو از سال ۱۳۹۶ و در راستای مسئولیت اجتماعی خود، طرح معافیت از کمیسیون، ویژه کاربران راننده دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا را فعال کرده و به‌شکل دوره‌ای نیز در همکاری با سازمان‌ها و انجمن‌ها، گروه‌های مختلفی از کاربران راننده را به این طرح افزوده است. به‌عنوان مثال در همکاری با انجمن ام‌اس ایران، کاربران راننده مبتلا به این بیماری از خردادماه ۱۴۰۱ تا اسفندماه ۱۴۰۲ از این معافیت بهره برده‌اند. مضاف بر این، اسنپ طرح مشابهی را با همکاری انجمن تالاسمی ایران از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ کلید زده که همچنان ادامه دارد.

ارزش کل معافیت از کمیسیون بیش از ۲۰ هزار راننده‌ای که مشمول این طرح می‌شوند، بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ بوده است.  این شرکت همچنین تخفیف‌های ویژه‌ای را برای کاربران مسافر در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته که شامل تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری، سفر درمانی رایگان برای خیریه پزشکی نوین و تخفیف به مقصد رویدادهای نیکوکاری بوده است. ارزش کل این تخفیف‌ها بیش از ۴۲۶ میلیون تومان برآورد شده است. 

نیکوکاری کلاب نیز برای مشارکت کاربران اسنپ در طرح‌های نیکوکاری از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به این سوپراپ اضافه شده که چنان‌که گفته شد، کاربران می‌توانند در ازای امتیازهایی که به سبب استفاده از این برنامه کسب می‌کنند، مبلغ مشخصی را به مؤسسات نیکوکاری واریز کنند. ارزش کل طرح‌های نیکوکاری کلاب در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴/۵ میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین براساس داده‌های این گزارش، ارزش کل طرح‌های حمایت اجتماعی گروه اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیارد تومان بوده و شامل مواردی چون ساخت مدرسه در روستایی کم‌برخوردار، بورسیه کاربران راننده بااستعداد، مشارکت در طرح توسعه گروه‌های خودیار زنان در چابهار و دشتیاری، برگزاری دوره مهارت‌افزایی در مناطق کم‌برخوردار و... بوده است.

هرکه بامش بیش، برفش بیشتر

هرچند اسنپ روزگاری کار خود را به‌عنوان استارتاپی نوپا آغاز کرد، اما طولی نکشید که توانست به یکی از شرکت‌های نوآور معظم بدل شود. هرچه کسب‌و‌کاری بزرگ‌تر بوده و داده‌های بیشتری از کاربران در اختیار داشته باشد، گزینه وسوسه‌انگیزتری برای هکران و کلاهبرداران خواهد بود. درنتیجه حفظ و حراست از داده‌ها و مسئله امنیت سایبری این شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

گروه اسنپ در گزارش سال خود و در بخش امنیت سایبری به مسئله هک اسنپ‌فود در زمستان ۱۴۰۲ و درس‌هایی که این رخداد برایشان داشت، اشاره دارد. آنها با مرور این نکته که برای هر چهار اصل امنیت سایبری شامل راهبری، حکمرانی شرکتی، فرآیندها و ابزارها و آگاهی‌رسانی و آموزش برنامه‌هایی دارند، در گزارش خود به اقداماتی که در جهت حفظ و حراست از داده‌های کاربران انجام داده‌اند، پرداخته‌اند. به‌عنوان مثال این سوپراپ امکان حذف حساب کاربری در اسنپ خودرو، اسنپ‌دکتر، اسنپ‌شاپ و اسنپ‌باکس را فراهم کرده، داده‌های پزشکی کاربران اسنپ‌دکتر پس از ۲۴ ساعت از این پلتفرم حذف می‌شوند و در سیاست حریم خصوصی با هدف انطباق با الزامات قانونی، بازنگری‌هایی انجام شده است.

این شرکت در نظر دارد تا در ادامه امکان حذف حساب کاربری را در سایر سرویس‌های گروه اسنپ فراهم کند، همچنین در حال برنامه‌ریزی برای رمزنگاری داده‌های حساس کاربران است.  همچنین برنامه باگ‌بانتی که در جهت تقویت ساختار امنیت داده از اواخر سال ۱۳۹۸ شروع شده، در سال ۱۴۰۲ گسترش پیدا کرده است. به گواه این گزارش، در برنامه باگ‌بانتی گروه اسنپ، چهار سطح از متوسط تا حیاتی تعریف شده که در بخش حیاتی، پاداش پیدا کردن آسیب‌پذیری‌ها ۱۵۰ میلیون تومان است.

اسنپ خودرو؛ همراه قدیمی

براساس این گزارش، تعداد کل کاربران سوپراپ اسنپ بیش از ۷۲ میلیون نفر اعلام شده که حدود ۱۰ میلیون نفر از آنها در سال ۱۴۰۲ به این سوپراپ اضافه شده‌اند. آمار ارائه‌شده در قدیمی‌ترین بخش این سوپراپ، یعنی اسنپ خودرو نیز قابل تأمل است. به گواه این گزارش، سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی از کل سفرهای درون‌شهری بین ۵/۵ تا ۶ درصد است که از این میزان، ۹۲ درصد سهم بازار اسنپ خودرو است.

تعداد کاربران مسافر فعال در سال ۱۴۰۲ قریب به ۳۲ میلیون نفر اعلام شده و رشد رکورد سالانه سفرها نسبت به سال گذشته ۲۰/۴۱ درصد بوده است. بیش از یک میلیون و ۳۷۶ هزار سفر در سال ۱۴۰۲ توسط اسنپ خودرو انجام شده که بیشتر آنها در شهر تهران اتفاق افتاده است. همچنین این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳/۳ میلیون کاربر راننده فعال داشته و اسنپ خودرو با همراهی این رانندگان سبب شده‌اند درمجموع کاربران مسافر بیش از ۵۲۳ ساعت از زمان خود را در اسنپ بگذرانند و مجموع مسافت طی‌شده در این سفرها، بیش از ۱۱ میلیارد و ۸۷۱ میلیون کیلومتر برآورد شده و متوسط زمان قبول سفر از سوی راننده ۲۲ ثانیه عنوان شده است.

پردرآمدترین کاربر راننده در سال ۱۴۰۲ با انجام ۸۷۹۸ سفر، ۶۷۵ میلیون تومان درآمد داشته و فعال‌ترین کاربر راننده زن، ۱۳۵۰۵ سفر را به ثبت رسانده است.  اسنپ خودرو در بخش باشگاه رانندگان خدماتی را به کاربران راننده خود عرضه می‌کند که در این بخش، ارزش طرح‌های تشویقی در سال ۱۴۰۲، ۱/۷ میلیارد تومان بوده است. بیش از هفت هزار کاربر راننده از خدمات باشگاه رانندگان اسنپ استفاده کرده‌اند که شامل خدمات خودرویی، درمانی، رفاهی و تفریحی می‌شود. همچنین ارزش وام‌های اعطاشده به کاربران راننده در سال ۱۴۰۲، ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان بوده است.

محبوب‌ترین؛ سفارش آنلاین دارو

در دورانی که شیوع ویروس کرونا سبب می‌شد افراد حتی از حضور در مطب دکتر نیز واهمه داشته باشند، اهمیت سرویس آنلاینی که به‌واسطه آن بتوان با انواع پزشک متخصص ارتباط گرفت، بیش از هر زمان دیگری روشن شد. درست است که از آن شرایط بحرانی عبور کرده‌ایم، اما همچنان افراد به‌دلایل مختلف ممکن است امکان یا تمایل دریافت ویزیت حضوری را نداشته باشند.

سرویس اسنپ‌دکتر که خدمات مشاوره آنلاین پزشکی و روان‌شناسی، سفارش آنلاین دارو، امکان خرید محصولات بهداشتی، درخواست ویزیت پرستار و پزشک در منزل و انجام آزمایش در منزل را ارائه می‌دهد، با نگاه به این نیازها ایجاد شده است.

براساس گزارش سال ۱۴۰۲، سفارش آنلاین دارو محبوب‌ترین سرویس این بخش بوده و تخصص زنان و زایمان بیشترین درخواست مشاوره پزشکی را داشته است.سفارش‌های ارسال‌شده در سرویس تهیه آنلاین دارو (داروخانه)، درخواست‌های ثبت‌شده در سرویس مشاوره آنلاین پزشکی و روان‌شناسی و فروش در سرویس فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی به‌ترتیب ۲۴، ۷۲ و ۸۹۷ درصد رشد را در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. در این سال ۲۱۲۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق‌متخصص در اسنپ‌دکتر به ارائه خدمت پرداخته‌اند.

گزارش سال ۱۴۰۲ گروه اسنپ، آمارهای گوناگون دیگری از بخش‌های مختلف این سوپراپ منتشر کرده و در دسترس عموم قرار داده است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی