افتتاح «سینماحقیقت» هجدهم
سینما مانند دیگر علوم، ابتدا در لابراتوار علمی پدید آمد اما یک آدمی پیدا شد که خودش از گرسنگی و بیپولی در اتاقک مُرد، شاید اگر او نبود سینمای داستانی وجود نداشت.
مراسم افتتاحیه هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، روز یکشنبه ۱۸ آذرماه با حضور محمد حمیدیمقدم دبیر جشنواره، حبیب ایلبیگی مدیرعامل موسسه سینماشهر، عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش و جمعی از هنرمندان و مستندسازان در سالن اصلی پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
محمد حمیدیمقدم در ابتدای این مراسم عنوان کرد: «ادای احترام میکنم به زنان، مردان و کودکان غزه که یکسال است آماج سختترین حملات غیرانسانی قرار دارند. این آیین که در ستایش حقیقت برگزار شده است به جانهای پاک شهیدان غزه ادای احترام میکند و جشنواره هجدهم را با فیلمی درباره آنها کلید میزنیم.» او افزود: «این روزها جهان در آشوب و بینظمی است و نقش مستندساز این روزها بیش از دیگر روزها اهمیت پیدا میکند. جشنواره «سینماحقیقت» در دورههای اخیر میزبان آثار اجتماعی، مطالبهگر و منتقدانه و جسورانه بوده است.»
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در ادامه این گزارش آورده است که دبیر جشنواره عنوان کرد: «ما بهدنبال سینمای مستند خنثی نبودهایم، درنتیجه کوشیدیم به فیلمسازان جوان بها دهیم. نتیجه این اعتماد تولد نسلی نو است، نسلی تازه نفس که میکوشد راوی زمانه خود باشد. امسال هم آنچه شما در بخش ملی میبیند، دور از محافظهکاری است. نسل امروز، شفاف و صریح است، پس سینمای مستند باید صراحت و شفافیت داشته باشد.»
او افزود: «امسال تعداد زیادی فیلم اجتماعی درباره بحرانها، مشکلات محیطزیستی، شکاف نسلی، جدایی، اعتیاد و مسائلی از این دست در جشنواره خواهید دید که صادقانه میکوشند بر دنیای ما نوری بتابند.» حمیدیمقدم گفت: «جشنواره هجدهم «سینماحقیقت» را با سپاس از هنرمندان و مستندسازانی آغاز میکنیم که چراغ این سینما را روشن نگه داشتند، بیحضور پرفروغ و اندیشه آنها، سینمای مستند ایران درخششی ندارد.»
او تاکید کرد: «سینمای مستند مشکل کمبود بودجه، توزیع و نمایش دارد. یکی از اهداف «سینماحقیقت» جلب توجه مدیران و سیاستگذاران به اهمیت سینمای مستند و مسائل آن است.» در ادامه برنامه، پیام مهمانان بینالملل جشنواره پخش شد که در آن بیل نیکولز، فیلمساز آمریکایی درباره اهمیت مستند و تاثیری که روی درک مخاطبان از دنیا میگذارد، صحبت کرد.
سپس اریک اشپیتزر، صدابردار و صداگذار اتریشی گفت که جوانان و مستندسازان بدون توجه به سختیها ادامه دهند زیرا مستند شاهد و سندی برای آیندگان خواهد بود. او ادامه داد، مستند باید تریبونی باشد در اختیار همه مردم به این شرط که گویای حقیقت باشد. پس از آن پیامهای ویدئویی اویدیو سالازار، فیلمساز آمریکایی و سمیر جلالالدین، فیلمساز عراقی-سوئیسی پخش شد.
در ادامه مراسم، با حضور محمد حمیدیمقدم، دبیر جشنواره و مصطفی رزاقکریمی، فیلمساز از حسین ترابی، مستندساز پیشکسوت تجلیل شد. حمیدیمقدم سپس گفت: «از سال ۹۸ که افتخار خدمتگزاری در مرکز گسترش و جشنواره «سینماحقیقت» را داشتم، این اتفاق برکت بزرگی به کار ما داده است که جشنواره را با حضور یک استاد پیشکسوت آغاز میکنیم.
همه کسانی که اینجا هستند با کارنامه و کارهای استاد ترابی آشنایی دارند. ایشان منت بر سر ما گذاشتند و از استاد خواهش میکنیم که جشنواره هجدهم را آغاز کنند.» حسین ترابی عنوان کرد: «من از بیمارستان به این مراسم آمدم به این دلیل که آقای حمیدیمقدم از من خواستند. سینما مانند دیگر علوم، ابتدا در لابراتوار علمی پدید آمد اما یک آدمی پیدا شد که خودش از گرسنگی و بیپولی در اتاقک مُرد، شاید اگر او نبود سینمای داستانی وجود نداشت. من دوست داشتم سینما مانند همان زمانی بود که در لابراتوار وجود داشت.»
در پایان این مراسم مستند «حالت عشق» به کارگردانی کارول منصور و تهیهکنندگی مونا خالیدی بهعنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد. «حالت عشق»، داستان پزشکی بهنام دکتر غسان ابو سته را روایت میکند که پس از بحران غزه و نسلکشی در این منطقه، به درمان زخمیها پرداخته است.