پزشکیان:
فضای محیطهای آموزشی متناسب با هر منطقه طراحی شود
رئیس جمهور حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و گفت: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهرهوری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانیهای مستمر است.
به گزارش هم میهن آنلاین، مسعود پزشکیان صبح امروز دوشنبه در جلسه «بررسی کیفیت آموزش و مهارتهای پایهای دانشآموزان»، لزوم ایجاد تحول در ساختار، برنامه، مدیریت و منابع آموزش و پرورش را به عنوان راهبرد مهم دولت برای تقویت و ارتقای نظام آموزشی کشور مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در بخش ساختار ما باید به دنبال تغییر فضای کلاسهای درس باشیم و در این راستا لازم است فضای کلاس و محیطهای آموزشی، متناسب با نیازها، وضعیت و اقلیم هر منطقه طراحی شود.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از نظر ما کلاس درس خوب و ایدهآل، کلاسی است که به جای معلم، دانشآموز محور باشد، در آن کار گروهی شکل بگیرد و سیستم ارزیابی در آن ایجاد شود، تصریح کرد: اگر مبنای آموزش ما به محصلین بر محور «بداند- بتواند» باشد، لازم است که محیطهای آموزشی ما برای توانمندسازی دانشآموزان متناسبسازی و میدان عمل بیشتری برای آنها فراهم شود که در این راستا میتوان از الگوهای جهانی در بهرهگیری از فضای مجازی، ابزارها و محیطهای متنوع آموزشی استفاده کرد.
پزشکیان اظهارکرد: تغییر ساختار کلاس درس مبتنی بر کار گروهی، علاوه بر ایجاد رقابت سالم و رشد علمی همزمان دانشآموزان، تا حد زیادی مشکل کمبود فضاهای آموزشی را نیز مرتفع خواهد کرد.
منبع: ایسنا
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به لزوم تغییر در روشهای آموزشی متناسب با اقلیم و شرایط هر شهر و استان، پیوند انگیزه، دانایی و مهارت در فضاهای آموزشی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گاهی مشاهده شده آموزشهای درسی به دانشآموزان هیچ ارتباط و تناسبی با نیازها و شرایط محل زندگی آنها نداشته و در نتیجه هیچ نفع و فایدهای در آینده برای آنها نخواهد داشت، لذا ضروری است کارگروه تحول در محتواهای آموزشی این مسئله مهم را نیز مد نظر قرار دهد.
پزشکیان همچنین اصول و روشهای آموزش مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و افزود: باید توجه داشت که برای انتقال مفاهیم دینی به دانشآموزان میتوان به صورت غیرمستقیم و به زبانی که آنها میفهمند به انتقال این مفاهیم بپردازیم.
رئیس جمهور همچنین به موضوع میزان واگذاری اختیارات به مدیران و معلمان مدارس برای مداخله موثر در امر آموزش نیز اشاره و تصریح کرد: در این رابطه نوع اختیارات قابل واگذاری و چگونگی واگذاری آن به مدیران و معلمان بسیار حائز اهمیت و نیازمند بررسی است، علاوه بر این، در کنار اعطای هرگونه اختیاراتی، نظارت و پاسخگویی نیز شرط اصلی و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور در ادامه حمایت و پشتیبانی از معلمان را از ارکان اصلی راهبرد دولت برای تحول در نظام آموزش کشور برشمرد و افزود: راهبرد و اهداف دولت در نظام آموزش کشور محقق نخواهد شد، مگر با افزایش کارآیی و بهرهوری که لازمه آن نیز ایجاد انگیزه در معلمان با حمایت و پشتیبانیهای مستمر است.
پزشکیان با بیان اینکه بسیاری از اصلاحات در نظام آموزش کشور به منابع مالی نیاز ندارد، تصریح کرد: در عین حال لازم است علاوه بر استفاده از منابع حاصل از مسئولیت اجتماعی شرکتها، احصاء راهکارهای کسب درآمد توسط آموزش و پرورش به منظور تقویت منابع مالی این وزارتخانه نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین استفاده از مشارکتهای مردمی، با تقویت و کارآمد سازی انجمنهای اولیا و مربیان در مدارس هم در این راستا موثر خواهد بود.
در این جلسه همچنین با دستور رئیس جمهور مقرر شد مباحث و تصمیمات اتخاذ شده به منظور تدوین طرح نهایی تحول در نظام آموزشی، به صورت کارگاهی در شورایعالی آموزش و پرورش بررسی و برای تصویب به جلسه آتی این شورا ارائه شود.