| کد مطلب: ۱۶۹۴۱

انتقاد مجدد از سطح همکاری ایران آژانس

انتقاد مجدد از سطح همکاری ایران آژانس

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه، در بیانیه آغازین خود در نشست شورای حکام آژانس در وین در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، با اشاره به آخرین گزارش خود در رابطه با راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، از جمله اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد در حال افزایش است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که آژانس انرژی اتمی تداوم دانش خود را در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم از دست داده است.

گروسی افزود: «بیش از سه سال از توقف موقت اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گذرد و بنابراین بیش از سه سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده، گذشته است.»

در واکنش به این بیانیه نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه منشأ اتهامات ضدایرانی آژانس، از سوی رژیم صهیونیستی است، اعلام کرد، حضور ۱۲۰ بازرس آژانس در ایران، به وضوح نشان می‌دهد تهران تمایل دارد این نهاد را قادر سازد تا وظایف خود را با بهره‌مندی از بازرسان مختلف با تجربه انجام دهد.

بریتانیا، آلمان و فرانسه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای حکام، از عدم همکاری تهران با آژانس انتقاد کرده و خواستار شفاف‌سازی درباره ذرات اورانیوم به دست‌آمده در سه سایت اعلام‌نشده ایران شدند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واپسین بار دو سال پیش قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده‌بود. در طول هفته‌های گذشته رسانه‌ها از جمله رویترز و وال‌استریت ژورنال در گزارش‌هایی تاکید کرده‌بودند که آمریکا با صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس مخالف است.

هرچند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران گفته‌بود آمریکا از هیچ کشوری نخواسته‌است به این قطعنامه «رای منفی» بدهد، اما وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آگاه نوشته‌بود آمریکا خودش به این قطعنامه رای ممتنع می‌دهد و از دیگران هم خواسته‌است که به آن رای ممتنع بدهند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی