| کد مطلب: ۱۰۳۷۰

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

آمریکا و تروئیکا به برجام بازگردند

mikhail olianov

آمریکا و تروئیکا به برجام بازگردند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از آمریکا و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) خواست که به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) بازگردند. به گزارش ایسنا به نقل از تاس، آمده است که اولیانوف در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ما از آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم به جای تلاش برای منحرف کردن تعاملات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسیر خود، انرژی خود را روی احیای برجام متمرکز کنند که موجب ایجاد شرایط مطلوبی برای ایران برای اقدام متقابل خواهد شد.»

International Atomic Energy Agency Logo

موافقت با انتصاب ۸ بازرس

نمایندگی ایران در آژانس با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، عنوان کرد، در نامه‌ای به مدیرکل موافقت خود را با انتصاب ۸ بازرس جدید پیشنهادی اعلام کرده‌ایم. این نمایندگی یادداشتی توضیحی در مورد اتهام‌های مطرح‌شده در گزارش مدیرکل آژانس منتشر کرد. به گزارش فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی در گزارش خود ابراز نگرانی کرده که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس را متوقف کرده است. گروسی در این گزارش فصلی همچنین مدعی شده که اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس باتجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌گونه‌ای انجام شده که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر سه کشور اروپایی طرف برجام روز پنجشنبه در جلسه شورای حکام آژانس اتمی بیانیه مشترکی را درباره برنامه هسته‌ای ایران قرائت کردند. فرانسه، انگلیس و آلمان در این بیانیه بدون توجه به عدول سه کشور از تعهدات خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۷ ایران را به عدم پایبندی به این توافق متهم کرده‌اند.

kanani

واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اظهاراتی، مفاد مندرج در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران را برآمده از رویکرد مخرب برخی جریان‌های اروپایی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دانست و آن را محکوم کرد. به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره تصریح کرد: «قطعنامه مداخله‌جویانه پارلمان اروپا نشان‌دهنده سردرگمی بعضی طرف‌های اروپایی در برابر واقعیت اقتدار توأم با استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران است.» کنعانی افزود: «هم‌نشینی و هم‌صدا شدن با گروهک‌های تروریستی، بخشی از فهرست بلند اقدامات بدخواهانه علیه ملت ایران در طول بیش از چهار دهه گذشته بوده و اقدامات نمایشی و شعارهای دروغین بشردوستانه آنان، هرگز پاک‌کننده سابقه سیاه حمایت این طرف‌ها از جنایتکاران و قاتلان ملت ایران نخواهد بود.» در این قطعنامه که روز گذشته با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده، محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند. در قطعنامه یادشده قانون‌گذاران اروپایی با طرح مطالب مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، آزادی محکومان امنیتی را خواستار شدند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی