| کد مطلب: ۱۶۳۳۷

گفت‌وگو با دکتر بنفشه علایی، بیماری‌های پوست و مو

خطرات دئودورانت‌های اسپری و صابونی را جدی بگیرید

خطرات دئودورانت‌های اسپری و صابونی را جدی بگیرید

استفاده از خوشبوکننده‌ها و دئودورانت‌ها که حالا یکی از اجزای ثابت لوازم همراه خانم‌ها و بسیاری از آقایان شده‌اند، شرایط و ملاحظاتی هم دارد. بسیاری از این دئودورانت‌ها ممکن است تقلبی باشند. حتی در صورت تقلبی نبودن هم بعضی از این دئودورانت‌ها ضرر بیشتر برای بدن دارند و بعضی بیشتر توصیه می‌شوند.

بوی بد بدن در محیط‌های شهری، در مترو و محیط‌های کاری که افراد در ارتباط نزدیک با هم هستند، یکی از معضلات دائمی است. این بوی بد شاید در گذشته خیلی آزاردهنده نبود، اما از زمانی که استفاده از عطر و خوشبوکننده‌های بدن رواج یافت، تفاوت کسانی که توجهی به بوی بد خود ندارند، بیشتر آشکار شده است.

اما استفاده از خوشبوکننده‌ها و دئودورانت‌ها که حالا یکی از اجزای ثابت لوازم همراه خانم‌ها و بسیاری از آقایان شده‌اند، شرایط و ملاحظاتی هم دارد. بسیاری از این دئودورانت‌ها ممکن است تقلبی باشند. حتی در صورت تقلبی نبودن هم بعضی از این دئودورانت‌ها ضرر بیشتر برای بدن دارند و بعضی بیشتر توصیه می‌شوند.

*بسیاری از مردم از دئودورانت‌های اسپری و صابونی استفاده می‌کنند. می‌خواستیم بپرسیم این خوشبوکننده‌ها چه آثار منفی برای سلامت دارند؟

با توجه به این که دئودورانت‌ها مستقیما با پوست ما در تماس هستند، می‌توانند آسیب‌های جدی برای پوست و سلامت انسان داشته باشند. به خصوص اگر توجه کنید که پوست لایه‌ای نازک روی اندام ماست و در صورت جراحت یا کمترین آسیبی ممکن است مشکلات پوستی به بیماری‌های جدی‌تر تبدیل شود. اما خود پوست چقدر در برابر این عوامل خارجی حساس و آسیب‌پذیر است؟ بطور خلاصه به چند مورد آن اشاره می‌کنم:

خشکی و تحریک: الکل موجود در برخی از دئودورانت‌های اسپری و صابونی می‌تواند پوست را خشک و تحریک کند، مخصوصاً برای افرادی که پوست حساسی دارند.

مسدود شدن منافذ: برخی از مواد موجود در دئودورانت‌ها، مانند پارابن‌ها و فتالات، می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و منجر به جوش و آکنه شوند.

درماتیت تماسی: دئودورانت‌های اسپری و صابونی می‌توانند باعث درماتیت تماسی، نوعی واکنش آلرژیک، شوند که علائمی مانند قرمزی، خارش و بثورات پوستی دارد.

جدا از اینها برخی از دئودورانت‌ها، به خصوص دئودورانت‌های صابونی، می‌توانند لکه‌های سفیدی روی لباس، به خصوص لباس‌های تیره، ایجاد کنند.

*بخش عمده دئودورانت‌های اسپری و صابونی حاوی آلومینیوم هستند. وجود این عنصر در دئودورانت‌ها چقدر می‌تواند برای افراد مضر باشد؟

تقریبا همه دئودورانت‌های اسپری و صابونی حاوی آلومینیوم کلرید هستند که برای مسدود کردن منافذ و کاهش تعریق عمل می‌کند. با این حال، نگرانی‌های جدی در مورد اثرات آلومینیوم بر سلامت افراد وجود دارد، من چند نمونه از خطرات و بیماری‌های ناشی از آلومینیوم موجود در دئودورانت‌های اسپری و صابونی را اینجا خلاصه می‌گویم.

سرطان سینه: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از دئودورانت‌های حاوی آلومینیوم خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با وجود ادامه تحقیقات در مقاله‌های علمی هشدارهای جدی در این زمینه وجود دارد که می‌گویند تا حد ممکن استفاده از اینگونه دئودورانت‌ها را محدود یا متوقف کنید.

بیماری آلزایمر: تحقیقات نشان داده‌اند که آلومینیوم می‌تواند در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. ب مکانیسم‌های احتمالی دخیل در این امر هنوز به طور کامل درک نشده‌اند اما هشدارها کاملا قابل تامل هستند.

سمیت عصبی: مطالعات نشان داده‌اند که آلومینیوم می‌تواند در دوزهای بالا برای سیستم عصبی سمی باشد. اگرچه مقدار آلومینیوم موجود در دئودورانت‌ها کم است اما نمی‌توان از خطری که برای سلامتی دارند چشم‌پوشی کرد.

*با صحبت‌های شما نگران شدیم. الان ما به عنوان مصرف‌کنندگان دائمی بادی اسپری و دئودورانت‌ها باید چه کنیم؟

توصیه همیشگی من این است که اگر نگران اثرات منفی دئودورانت‌ها هستید، می‌توانید از دئودورانت‌های طبیعی یا بدون آلومینیوم استفاده کنید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی پس از استفاده از دئودورانت، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

*دئودورانت‌های کرمی ضرر کمتری برای بدن دارند و به جای بقیه دئودورانت ها توصیه می‌شوند. شما این نکته را تایید می‌کنید؟

بله. تحقیقات و آخرین پیپرهای علمی نشان داده که دئودورانت‌های کرمی بسیار کم‌خطرند و بهتر است  از آنها استفاده کنید.

*توضیح بیشتری می‌دهید که این دئودورانت‌ها با انواع اسپری و صابونی چه افاوتی دارند؟

دئودورانت‌های کرمی به چند دلیل ضرر کمتری برای بدن دارند و به جای بقیه دئودورانت‌ها توصیه می‌شوند:

تاثیر ملایم‌تر روی پوست:

دئودورانت‌های کرمی به طور کلی حاوی الکل و مواد شیمیایی خشن کمتری نسبت به دئودورانت‌های اسپری و صابونی هستند. این امر آنها را برای افرادی که پوست حساسی دارند، یا کسانی که مستعد خشکی و تحریک پوست هستند، مناسب‌تر می‌کند.

کرم‌ها به طور یکنواخت و ملایم روی پوست پخش می‌شوند و منافذ را مسدود نمی‌کنند.

موثر در کنترل بوی بدن:

دئودورانت‌های کرمی باکتری‌های مولد بو را از بین می‌برند و به طور موثر بوی بدن را کنترل می‌کنند.

برخی از دئودورانت‌های کرمی حاوی مواد جاذب بو هستند که به خنثی کردن بوی عرق کمک می‌کنند.

نداشتن آلومینیوم:

اغلب دئودورانت‌های کرمی بدون آلومینیوم کلرید هستند، ماده‌ای که نگرانی‌هایی در مورد اثرات سلامتی آن وجود دارد.

این دئودورانت‌ها مزایای دیگری هم دارند، مثلا دئودورانت‌های کرمی معمولاً ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دئودورانت‌های اسپری و صابونی دارند. آنها به راحتی قابل حمل و استفاده هستند. بسیاری از دئودورانت‌های کرمی از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته می‌شوند.

*برای خوانندگان ما نکته کاربردی دیگری دارید؟

هنگام انتخاب دئودورانت کرمی، به دنبال محصولی باشید که حاوی مواد طبیعی و ارگانیک باشد و از عطرها و رنگ‌های مصنوعی عاری باشد.

قبل از استفاده از دئودورانت کرمی، ناحیه زیر بغل را به طور کامل خشک کنید.

کرم را به آرامی روی پوست بمالید تا کاملا جذب شود.

در صورت مشاهده هر گونه تحریک پوستی، استفاده از دئودورانت را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی