| کد مطلب: ۱۶۳۲۶

ادامه‌ی باران و تگرگ در خراسان

این سیل نمی‌ایستد؟

این سیل نمی‌ایستد؟

گروه خبر: آخرین روزهای هفته‌ای که گذشت برای مردم بخش‌هایی از خراسان رضوی روزهایی التهاب‌آور و غم‌انگیز بود. بارش کم‌‌سابقه در مشهد منجر به سیلی خانمان‌برانداز شد؛ سیلی که به گفته مسئولان حاصل بارش 38/5 میلی‌متری باران در کمتر از 40 دقیقه بود.

سازمان هواشناسی می‌گوید از چند روز قبل از وقوع سیل نسبت به رخداد آن هشدار داده است. متولیان مدیریت بحران خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد غافلگیر شده‌اند.

آمارهای رسمی قربانیان سیل را تا لحظه نوشتن این گزارش 8 فوتی و 2 نفر مفقودی اعلام کرده‌اند، در عین حال برخی خبرهای غیررسمی هم از مفقود شدن 12 شهروند حکایت دارد. در این بین تنها مسئول عزل‌شده تاکنون مدیر بحران شهرداری مشهد است؛ اقدامی که به دستور استاندار خراسان رضوی صورت گرفت.

قطعی آب در 11 روستا

براساس اخبار منتشرشده شهرهای فیروزه، نیشابور، درگز، فریمان، مشهد، خواف، تربت‌جام، بینالود و طرقبه شاندیز، سبزوار، جغتای، جوین، سرخس، رشتخوار، داورزن و کلات در روزهای گذشته شاهد وقوع سیل بوده‌اند.

به گفته حسین ظفری، سخنگوی مدیریت بحران کشور  تا روز گذشته ۱۴ راه فرعی روستایی مسدود بوده و کمک و نیروی امدادی از مسیرهای جایگزین به این روستاها ارسال می‌شود او همچنین تاکید کرده که شرایط برق در استان پایدار و آب‌رسانی با تانکر در ۱۱ روستای گرفتار قطعی آب ادامه دارد. آب قطع شده بود که با تانکر به آن‌ها آب‌رسانی می‌شود.

ما می‌دانیم، دوبی نمی‌داند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین درباره مقایسه سیل مشهد و سیستان و بلوچستان با سیل دوبی، گفته است که این سه سیلاب اصلاً قابل مقایسه نیستند؛ حجم بارش‌های دوبی و سیستان و بلوجستان و شرایط جغرافیایی و توپوگرافی با مشهد قابل مقایسه نیست:«شهر مشهد دارای شیب است و در آن روان‌آب تبدیل به سیلاب می‌شود. در دوبی آمار کشته‌ها آن چیزی نیست که رسانه‌های آن‌ها می‌گویند و در آن منطقه حدود ۱۵ روز به طور انجامید تا آب منطقه دوبی از بین برود. اما در مشهد ظرف ۲۴ ساعت آب و گل و لای از شهر تخلیه و شاهد آب‌ماندگی در شهر مشهد نبودیم».

بی‌سابقه در 200 سال گذشته

بعدازظهر روز گذشته اما بارش‌های سیل‌آسا در مشهد بار دیگر آغاز شد. این بارش‌ها به حدی بود که سرپرست اداره کل مدیریت بحران خراسان رضوی آن را در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه خواند و اعلام کرد:«باران در منطقه قاسم‌آباد، بلوار شاهنامه، انتهای بلوار وکیل‌آباد و پل زیرگذر وکیل‌آباد بسیار شدید است.»

از دیگر سو تصاویر منتشرشده در فضای مجازی حاکی از آن بود که برخی از خیابان‌های مشهد دچار آبگرفتگی و بالا آمدن آب شدند و محله سیدی این شهر که در روزهای قبل هم دچار سیل شده بود بار دیگر با پدیده سیل مواجه شد این بارش‌ها البته عجایب دیگری را هم خلق کرد؛ ‌این‌بار تصاویر منتشرشده از بارش تگرگ‌های بزرگی حکایت داشت که به سوراخ شدن سقف مترو هفده شهریور مشهد منجر شد.

از دیگر سو سرهنگ امیدوار، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی هم روز گذشته از پرحجم بودن ترافیک در تمامی معابر اصلی شهر مشهد و مسدود بودن برخی از خیابان‌ها و معابر این شهر به دلیل آبگرفتگی خبر داد.

در همین شرایط اما مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی،‌ از عادی بودن شرایط فرودگاه این شهر خبر داد و گفت که بارش شدید باران هیچ مشکلی در روند خدمت‌رسانی فرودگاه به مسافران و حرکت پروازها ایجاد نکرده و امکان تاخیر در حرکت پروازها از مبدأ فرودگاه مشهد وجود ندارد.

باید توجه داشت که با وجود وقوع سیل شدید در برخی مناطق خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد اما این مناطق هنوز در خطر هستند و آنطور که سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده تا روز یکشنبه 30 اردیبهشت‌ماه مناطق یادشده همچنان در شرایط هشدار قرار دارند. بود در امان بمانند.

شناسایی مقصران احتمالی حادثه

باتوجه به صدور پیشگیرانه هشدار هواشناسی و بی‌توجهی یا کم‌توجهی نسبت به این هشدارها از سوی متولیان امر قطعاً این موضوع باید توسط مراجع قضایی پیگیری شود؛ مسئله‌ای که محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی درباره آن می‌گوید:«شناسایی مقصران احتمالی حادثه مزبور براساس کار کارشناسی و بازدیدهای میدانی و فیلم‌هایی که از حادثه وجود دارد و مستندات موجود در دستگاه‌های متولی برای اقدامات پیشگیرانه و اصلاح‌گرایانه، در دستور کار قرار دارد.»

در این بین  ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم از برکناری مدیر بحران شهرداری مشهد خبر داد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی