| کد مطلب: ۱۶۸۲۴

از بازداشت نایب‌رئیس تا قعرنشینی مطلق

بررسی شرایط تیم‌ ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌ها

از بازداشت نایب‌رئیس تا قعرنشینی مطلق

تیم‌ملی ایران در مسابقات لیگ ملت‌ها در پایان دور نخست با چهار شکست از چهار مسابقه، ضعیف‌ترین تیم این رقابت‌ها لقب گرفته که با اقتدار قعرنشین این تورنمنت است. فارغ از بحث فنی اما حواشی عجیب و غریبی گریبان‌گیر این تیم شده است. از گم شدن نایب‌رئیس فدراسیون والیبال تا سایه سنگین سعید معروف که بعد از گذشت بیش از یک‌سال از خداحافظی او، همچنان نام‌اش روی بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی سنگینی می‌کند.

تیم‌ملی والیبال ایران که در سال‌های نه‌چندان دور «گربه سیاه» قدرت‌های والیبال دنیا بود، حالا با افت چشمگیر کیفیت فنی کادر فنی و بازیکنان در رده ملی، دیگر توانایی بردن حتی یک مسابقه را هم ندارد. تیم‌ملی ایران در مسابقات لیگ ملت‌ها در پایان دور نخست با چهار شکست از چهار مسابقه، ضعیف‌ترین تیم این رقابت‌ها لقب گرفته که با اقتدار قعرنشین این تورنمنت است. فارغ از بحث فنی اما حواشی عجیب و غریبی گریبان‌گیر این تیم شده است. از گم شدن نایب‌رئیس فدراسیون والیبال تا سایه سنگین سعید معروف که بعد از گذشت بیش از یک‌سال از خداحافظی او، همچنان نام‌اش روی بازیکنان حاضر در ترکیب اصلی سنگینی می‌کند.

سعید معروف شاید اگر به تیم‌ملی برگردد حواشی تاحدودی پایان یابد اما مهمترین موضوع درخصوص بازگشت سعید معروف به تیم‌ملی این‌بار به‌عنوان مربی، فاکتور تجربه است که او فاقد آن است. قعرنشینی ایران در لیگ ملت‌ها، صعود ایران به المپیک را هم به یک رویا تبدیل کرده است. ایران باید حداقل هشت برد کسب کند تا المپیکی شود اما فعلاً عدد صفر مقابل بردهای ایران است. در این گزارش قصد داریم آخرین حواشی و اخبار مربوط به والیبال ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

انتخاب شبهه‌برانگیز

هواداران والیبال طی یک‌دهه اخیر عادت کرده بودند که فدراسیون این رشته ورزشی دست به انتخاب مربیان بزرگ و باسابقه بزند. بعد از رفتن ولاسکو بازهم فدراسیون فوتبال درصدد انتخاب مربیانی مشهور برآمد تا روند نتیجه‌گیری ایران همچنان مثبت باقی بماند. تا حدودی نیز در این امر موفق بودند اما با دور شدن ستارگان نسل طلایی والیبال، فدراسیون نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو شد که نشان می‌داد در بخش توسعه و آموزش مانند دو دهه اخیر، خوب کار نشده که بازیکنان جانشین نتوانستند راه نسل طلایی را ادامه دهند. از سوی دیگر فدراسیون والیبال نیز بنا به دلایل متعدد نتوانست سرمربی مشهوری را معرفی کند.

موریس موتا پائز، سرمربی برزیلی تیم‌ملی والیبال مردان ایران، دستیار اول سابق برناردو رزنده، پرافتخارترین مربی والیبال دنیا با بیش از دو دهه تجربه در مربیگیری، آموزش و توسعه بازیکنان بااستعداد، تبحر خاصی در برنامه‌ریزی تمرینات و تدریس تکنیک‌های پیشرفته داشته که از دید فدراسیون والیبال افتخارات عناوین او در دنیای مربیگری به‌عنوان دستیار رزنده در تیم‌ملی برزیل و دستیار فلیپ بلین در تیم‌ملی فرانسه، فاکتورهای مهمی است که او را سرمربی ایران کرده است.

تقابل حساس با ژاپن

تیم‌ملی والیبال ایران در مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۱۹، از ۱۵ مسابقه موفق به کسب ۱۲ پیروزی و فقط سه شکست شد و بعد از برزیل رتبه دوم این رقابت‌ها را به‌دست آورد. در آن رقابت‌ها ژاپن دهم شد ولی حالا شرایط طوری شده که ژاپن برای قهرمانی می‌جنگد و ایران برای فرار از قعرنشینی و کسب اولین پیروزی بعد از چهار مسابقه! تیم‌ملی والیبال ایران بعد از چهار شکست حالا در اندیشه آغاز دور دوم این رقابت‌ها در کشور ژاپن است. نکته حائز اهمیت اینکه در دور دوم کشور ژاپن میزبان است و اگر ایران بتواند از سد این تیم با حساب سه بر صفر عبور کند باتوجه به اینکه ایران رتبه به‌مراتب پایین‌تری در رنکینگ دارد امتیاز قابل ملاحظه ۱۷ را از این مسابقه دشت خواهد کرد.

موریس موتا پائز، سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران که تاکنون در بازی‌های دوستانه و رسمی هفت‌بار شکست خورده، حالا در هشتمین دوئل خود برابر تیم موردعلاقه‌اش قرار خواهد گرفت. تیم‌ملی والیبال ایران که در حال حاضر در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال با ۱۹۵/۲۸ امتیاز در رتبه شانزدهم قرار دارد، باید در اولین دیدار خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف ژاپن برود. ژاپن هم‌اکنون با ۳۴۴/۲۶ امتیاز در رتبه چهارم قرار دارد و ۱۲پله در رنکینگ از ایران جلوتر است. تیم‌ملی والیبال ایران درصورتی‌که بتواند با نتیجه سه بر صفر ژاپن را شکست دهد ۱۷/۰۱ امتیاز کسب خواهد کرد، درصورتی‌که سه بر یک مسابقه را از آنِ خود کند ۱۴/۵۱ امتیاز به دست خواهد آورد، همچنین اگر سه بر دو برابر ژاپن پیروز شود ۱۲/۰۱ امتیاز به حساب رنکینگی ایران واریز خواهد شد.

تیم‌ملی والیبال ژاپن با سرمربیگری فیلیپ بلین فرانسوی به‌‌رغم غیبت یوکی ایشیکاوا و ران تاکاهاشی ـ دو ستاره خود ـ در هفته اول لیگ ملت‌ها نتایج درخشانی گرفت و توانست صربستان، آرژانتین و کوبا را شکست دهد و تنها به تیم قدرتمند ایتالیا باخت و با سه برد و یک شکست در رتبه ششم قرار گرفته است. فلیپ بلین اما قصد دارد تیم کاملی را برای هفته دوم به میزبانی ژاپن راهی این رقابت‌ها کند تا از امتیاز میزبانی نیز بهره کامل برده باشد و تیمش را به صدر جدول نزدیک کند.

چه خبر از ولاسکو؟

خولیو ولاسکو آرژانتینی اما فردی بود که مردم را با والیبال آشتی داد و با شخصیت کاریزماتیکی که داشت باعث شد بسیاری از هواداران فوتبال حتی به سمت والیبال سوق داده شوند. به‌یکباره برای مسابقات تیم‌ملی والیبال در سالن ۱۲ هزار نفری، بیش از ۱۵ هزار نفر تماشاگر می‌آمد و ایران می‌توانست مقابل رقبای قدرتمندی چون برزیل، ایتالیا، صربستان و فرانسه قد علم کند. بعد از رفتن ولاسکو این مسیر تاحدودی ادامه داشت. بسیاری تصور می‌کنند ولاسکو بازنشست شده، چراکه بعد از رفتن از ایران اعلام کرد آخرین تیمی که مربیگری می‌کند تیم‌ملی کشورش یعنی آرژانتین است، اما او همچنان در اوج دوران مربیگری است. تیم‌ملی والیبال زنان ایتالیا با سرمربیگری خولیو ولاسکو صبح دیروز توانست به‌راحتی با نتیجه سه بر صفر جمهوری دومینیکن را شکست دهد و پنجمین برد خود را به دست آورد. در این دیدار شاگردان خولیو ولاسکو ست‌های بازی را با نتایج ۲۵ بر ۱۲، ۲۵ بر ۱۹ و ۲۵ بر ۲۱ پیروز شدند و با کسب پنجمین برد خود از شش مسابقه به رتبه دوم جدول لیگ ملت‌ها صعود کردند. خولیو ولاسکو، سرمربی تیم زنان ایتالیا با این نتایجی که به دست آورده تقریباً جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کرده است.

ماجرای عجیب نایب‌رئیسی که گم شد

تیم‌ملی والیبال در حالی بامداد دوشنبه گذشته با سرپرستی وحید مرادی، نایب‌رئیس فدراسیون از مسیر تهران - دوبی، عازم برزیل شد که نایب‌رئیس فدراسیون، به‌دلیل مشکل پیش‌آمده از دید رسانه‌ها و هماهنگ از دید رئیس فدراسیون در دوبی قادر به همراهی تیم نشده بود. میلاد تقوی، رئیس فدراسیون در گفت‌وگو با ایرنا، درخصوص این مسئله اظهار داشت: «وحید مرادی با هماهنگی فدراسیون والیبال برای پیگیری مسائل شخصی یکی از بستگانش، از همراهی تیم‌ملی بازماند. پس از این اتفاق امیر خوش‌خبر را راهی برزیل کردیم تا سرپرستی تیم‌ملی را برعهده بگیرد. اتفاقی که برای مرادی افتاد یک مسئله کاملاً شخصی است و هیچ اتفاق دیگری در این خصوص رخ نداده است.»

این درحالی‌است که سرانجام واقعیت از سوی میلاد تقوی ظهر دیروز رسانه‌ای شد: «برای اولین‌بار می‌خواهم بگویم، هرچند تلاشم را کردم که نگویم اما وقتی می‌بینم در صداوسیما، فضای مجازی و رسانه‌ها حرف زده می‌شود، می‌خواهم این را بگویم که مردم قضاوت کنند. یکی از اقوام آقای مرادی در یک بانک ایرانی دوبی وامی گرفته و مرادی سه‌فقره چک برای ضمانت داده است. وام کامل بازپرداخت نشد، چک برگشت خورد و ایشان هم گرفتار شد. این مسئله شخصی چیزی است که از نظر انسانی درست باشد که بگویم؟»

این درحالی‌است که به تکذیب عجیب فدراسیون والیبال مبنی بر بازداشت وحید مرادی در کشور دوبی شایعات بسیاری علیه گم‌شدن وحید مرادی مطرح شده بود. بسیاری این اتفاق را امنیتی قلمداد کرده بودند که حالا مشخص شده مرادی به‌دلیل چک ضمانتی که برای یکی از اقوام خود گرو گذاشته بود، در کشور امارات بازداشت است.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی