| کد مطلب: ۱۱۸۸۸

سایه سنگین مسی

مسی جایزه بهترین بازیکن سال فیفا را درحالی دریافت کرد که در سال ۲۰۲۳ اتفاق خاصی را در زمین فوتبال رقم نزده بود

سایه سنگین مسی

لیونل مسی بی‌شک یکی از بهترین بازیکنان تاریخ دنیای فوتبال است، بازیکنی که در ۳۶سالگی توانست با درخشش خود تیم‌ملی آرژانتین را بعد از ۳۶ سال به مقام قهرمانی جام‌جهانی برساند. اما دلیل نمی‌شود تمام جوایز ممکن به او برسد. دریافت جایزه «The Best» توسط مسی در سالی که طبق گفته خودش او به پیشنهادهای مختلف پاسخ منفی داد تا برای آرامش و رفاه همسر و فرزندانش به قاره آمریکا برود، اعتبار این جایزه را هم زیر سوال برد. مسی در شبی این جایزه را دریافت کرد که حتی خودش هم مطمئن بود این جایزه مهم را دریافت نمی‌کند و ترجیح داده بود در آمریکا بماند. رسانه‌های مطرح دنیا و البته بازیکنان بزرگ فوتبال نیز از این اتفاق عصبانی شدند و ارلینگ هالند را شایسته دریافت این جایزه دانستند. بررسی نقدهای رسانه‌های مطرح دنیا، آرای سرمربی و کاپیتان تیم‌ملی ایران در بخش مردان و زنان نیز می‌تواند دید بهتری به ماجرایی دهد که صدای همه کارشناسان را درآورد.

 

اختلاف‌نظر قلعه‌نویی با کاپیتان

سرمربی تیم‌ملی ایران که با بازیکنان در اردوی قطر به‌سر می‌برند و در اندیشه قهرمانی جام ملت‌های آسیا هستند در مورد یک موضوع به‌خصوص ـ یعنی رأی‌دادن به بهترین بازیکن سال فیفا ـ با یکدیگر اتفاق‌نظر نداشتند. صحبت از امیر قلعه‌نویی و احسان حاج‌صفی است که همانند سایر مربیان ملی و کاپیتان‌های ملی، رأی خود را دراین‌زمینه اعلام کردند. گفتنی‌است، هر 3 انتخاب امیر قلعه‌نویی درنهایت به‌عنوان بهترین‌های سال 2023 انتخاب شدند!

قلعه‌نویی در بخش بهترین بازیکن، رأی اول خود را به لیونل مسی داد و کوین دی‌بروینه و ارلینگ هالند گزینه‌های بعدی او بودند. همچنین سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران در بخش بهترین سرمربی سال، رأی اول خودش را به پپ گواردیولا اختصاص داد و لوچانو اسپالتی و سیمونه اینزاگی، انتخاب‌های بعدی قلعه‌نویی محسوب می‌شوند. امیر قلعه‌نویی در بخش بهترین دروازه‌بان سال هم به‌ترتیب به ادرسون مورائس، یاسین بونو و تیبو کورتوا رأی داد که در این بخش هم عنوان بهترین دروازه‌بان سال به ادرسون رسید. نکته حائز اهمیت این است که ارلینگ هالند درحالی به‌دلیل دریافت رأی کمتر از سوی کاپیتان‌ها نتوانست به‌عنوان برترین بازیکن سال دست پیدا کند که احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم‌ملی ایران ازجمله کاپیتان‌هایی بود که به فوق‌ستاره نروژی رأی داد. کاپیتان تیم‌ملی ایران رأی دوم خود را به مسی داد تا نشان دهد، آنالیز دقیقی از عملکرد مسی و هالند در این فصل داشته و صرفاً براساس احساس به مسی رأی نداده است. همچنین رودری، هافبک دفاعی منچسترسیتی هم سومین انتخاب او بود. در بخش بهترین سرمربی، احسان حاج‌صفی هم‌نظر با امیر قلعه‌نویی به پپ گواردیولا رأی داد و ژاوی و اسپالتی انتخاب‌های بعدی‌اش بودند. در بخش بهترین دروازه‌بان سال 2023 هم کاپیتان تیم‌ملی نظری متفاوت از سرمربی این تیم داشت؛ به‌طوری‌که او به‌ترتیب به یاسین بونو، تیبو کورتوا و آندره اونانا رأی داد.

 

آرای سرمربی و کاپیتان تیم‌ملی زنان چطور بود؟

کاپیتان و سرمربی تیم‌ملی زنان ایران اما برخلاف قلعه‌نویی و حاج‌صفی حداقل در یک بخش با یکدیگر هم‌عقیده بودند. سارینا ویگمن، سرمربی تیم‌ملی زنان انگلیس که جایزه برترین سرمربی زنان را در سال 2023 کسب کرده بود، انتخاب نخست مریم آزمون و زهرا قنبری بود. اما هیس، سرمربی تیم زنان چلسی و جاناتان گیرالدز، سرمربی تیم زنان بارسلونا انتخاب دوم و سوم مریم آزمون بودند اما زهرا قنبری، رأی دوم و سوم خود در بخش انتخاب بهترین سرمربی فوتبال زنان در سال 2023 را به جاناتان گیرالدز، سرمربی تیم زنان بارسلونا و پیتر گرهاردسون، سرمربی تیم‌ملی زنان سوئد اختصاص داد. نکته جالب‌توجه این است که «مری ارپس» که بهترین دروازه‌بان سال شد، در اندیشه‌های کاپیتان و سرمربی تیم‌ملی زنان ایران جایی نداشتند. رأی مریم آزمون «مکنزی آرنولد»، دروازه‌بان تیم‌ملی زنان استرالیا و زهرا قنبری هم کاتالینا کول، دروازه‌بان تیم زنان بارسلونا و تیم‌ملی اسپانیا را به‌عنوان بهترین دروازه‌بان سال 2023 دانست. در بخش بهترین بازیکن سال هم جنیفر هرموسو، انتخاب اول مریم آزمون، سرمربی تیم‌ملی زنان ایران بود و زهرا قنبری هم در این بخش رأی خود را به آیتانا بونماتی داد که در بخش چهره موردعلاقه کاپیتان تیم‌ملی زنان ایران به‌عنوان برترین بازیکن سال 2023 انتخاب شد.

 

انتقاد تند رسانه‌ها

بعد از معرفی مسی به‌عنوان برترین بازیکن سال فیفا در سال 2023 اما رسانه‌های مطرح دنیا به انتقاد از روند رأی‌گیری و انتخاب مسی پرداختند. به‌طور مثال روزنامه مارکا چاپ اسپانیا، با طراحی پوستری کنایه‌آمیز به انتخاب مسی به‌عنوان بهترین بازیکن سال 2023 نوشت: «ظاهراً او در سال 2066 هم قرار است این عنوان را از آن خود کند!»

شگفتی از انتخاب‌نشدن هالند در حالی رقم خورد که این بازیکن 50بار در سال 2023 موفق به گلزنی شد و از لیگ‌برتر انگلیس گرفته تا لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا و جام‌جهانی باشگاه‌ها را به‌همراه منچسترسیتی فتح کرد؛ رکوردهایی که بی‌تردید برای هر بازیکنی می‌تواند جایزه بهترین بازیکن سال فیفا را داشته باشد.

ارلینگ هالند با امتیاز مساوی با لیونل مسی و به‌دلیل 2 رأی کمتر از بین کاپیتان‌ها، جایزه‌ای را از دست داد که حالا برخی از محافل ورزشی و فوتبال‌دوستان، آن را چندان معتبر قلمداد نمی‌کنند. روزنامه «آ.اس» در مطلبی از فیفا به‌دلیل ایجاد شرایط برای یک انتخاب جنجالی، انتقاد کرد. خنده معنادار پدر ارلینگ هالند در لحظه اعلام نام لیونل مسی، سوژه محافل فوتبالی شده است.

«آریتس گابیلوندو»، ورزشی‌نویس معروف اسپانیایی، اهدای این جایزه به مسی را به سخره گرفت و گفت: «مطمئن باشید شخص مسی هم انتظار دریافت این جایزه را نداشت؛ جایزه‌ای با طعم تلخ که نابغه آرژانتینی نباید به آن دست پیدا می‌کرد. مسی هفته‌هاست در تعطیلات به‌سر می‌برد و پس از کسب توپ طلا گفته بود، حالا راه برای دیگران باز است و این جایزه آخرین افتخار شخصی او خواهد بود اما حالا دوباره او را به مرکز توجه‌ها آوردند؛ درحالی‌که نه به آن نیازی داشت، نه خود را شایسته آن می‌دانست.» ایکر کاسیاس، سنگربان سابق تیم‌ملی فوتبال اسپانیا نیز در توئیتی به انتقاد از این جایزه پرداخت و گفت: «شما جوایز خوبی را خلق می‌کنید، اما با انتخاب‌های ناعادلانه آن را خراب می‌کنید. به‌هرحال شب بخیر!». کنایه کاسیاس به انتخاب مسی بود که معتقد است، عدالت دراین‌زمینه زیر سوال رفته است. بسیاری از کارشناسان فوتبال عقیده دارند، این جایزه نباید با رأی‌گیری و امتیاز برابر از کاپیتان‌های سراسر دنیا برگزار شود؛ چراکه بسیاری از کاپیتان‌های فوتبال به‌شکلی احساسی و از روی علاقه شخصی، به بازیکن مورد علاقه‌ی خود رأی می‌دهند و همین عامل باعث می‌شود تا عدالت رعایت نشود. اتفاقی که بارها رخ داده اما با حضور مسی در دنیای فوتبال اصولاً جوایز آنطور که باید، بین ستارگان مطرح دنیا پخش نشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی