| کد مطلب: ۳۴۵۴

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

فاز تازه همکاری‌ها با عمان واردات سموم آزاد شد تکرار تجربه ارزی

zarabi mohsen

فاز تازه همکاری‌ها با عمان

فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عمان، زیرساخت‌ها و موانع پیش‌روی آن در نشستی به میزبانی سازمان توسعه تجارت بررسی شد. محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در این جلسه گفت: «سازوکارهایی فراهم شده تا انتقال و رفع تعهد ارزی، از طریق واریز ارز به حساب بانک مرکزی ایران در عمان و دریافت ارز در ایران به‌منظور رفع تعهدات، تسهیل شود.» رئیس اتاق مشترک ایران و عمان نیز در این هم‌اندیشی، ضمن تشریح آخرین وضعیت مبادلات تجاری دو کشور، فرصت‌های تجاری برای صادرات کالا و خدمات به عمان و نیز صادرات مجدد از طریق عمان را برشمرد و آخرین تسهیلات فراهم‌شده به واسطه همکاری بین سازمان توسعه تجارت و اتاق مشترک ایران و عمان را مورد توجه قرار داد. براساس اظهارات این فعال اقتصادی، صندوق ضمانت صادرات ایران به‌منظور کاهش ریسک‌های صادراتی، سازوکارهایی فراهم کرده تا انتقال ارز و نیز رفع تعهد صادرکنندگان ایرانی از طریق واریز ارز به حساب بانک مرکزی ایران در عمان و دریافت ارز در ایران به‌منظور رفع تعهدات، تسهیل شود.

hoseini yazdi mehdi

واردات سموم آزاد شد

پس از دو سال ممنوعیت، واردات ۱۹ قلم سم کشاورزی به کشور آزاد شد. سیدمهدی حسینی‌یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سموم و کود به مهر گفت: «سموم کم‌خطر یکی از ضروریات کشاورزی عصر حاضر است تا سلامت جامعه حذف شود. در این‌باره برای رشد میوه و صیفی‌جات ۲۰۰ تا ۵۰۰ سی‌سی، سم باید کفایت کند.» وی افزود: «سموم کم‌خطر دنیا بین یک تا سه روز به‌طور ۸۰درصد از محصولات خارج می‌شود تا سلامت افراد مصرف‌کننده تضمین شود، زیرا ناخالصی‌های موجود در سموم پرخطر منجر به بروز سرطان در مصرف‌کننده می‌شود.» این فعال بخش کشاورزی ادامه داد: «در حال حاضر کشور به ۳۰ هزار تن واردات سم کم‌خطر نیاز دارد که حدود ۲۵ درصد آن وارد می‌شود.» رئیس انجمن واردکنندگان سموم و کود با تاکید بر کیفیت این محصول اظهار کرد: «پس از رایزنی بسیار با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با واردات ۱۹ قلم سم که حدود دو سال ممنوع شده بود، موافقت شد.» حسینی در پایان تصریح کرد: «قول داده شده تا هر آنچه از سموم و کود صادر می‌شود، اجازه واردات داده شود.»

alavi arash

تکرار تجربه ارزی

با وجود استدلال‌ها و پیشنهادهای ارزی که بخش خصوصی در طول این سال‌ها به‌ویژه سال 97 با شروع تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های ارزی جدید دولت، ارائه کرد و تاکیدی که فعالان و کارشناسان اقتصادی بر لزوم تک‌نرخی شدن ارز و سپردن بازار به نظام عرضه و تقاضا، داشتند، مجدد شاهد تکرار تجربه‌های شکست‌خورده گذشتگان هستیم. آرش علوی، عضو کمیسیون صادرات اتاق ایران، تعیین نرخ 28 هزارو 500 تومان برای ارز سامانه نیما را مایه تاسف دانست و گفت: «عقل سلیم می‌گوید نباید از یک محل دوبار گزیده شد؛ پس چطور می‌شود که اقتصاد ایران در حوزه ارز از یک محل چندین و چندبار گزیده می‌شود و دوباره همان روش اشتباه گذشته را تکرار می‌کند.» علوی، سیاست ارزی امروز بانک مرکزی که بنا بر تفکر تعیین نرخ دستوری است را محکوم به شکست عنوان کرد و افزود: «چرا رئیس کل بانک مرکزی باید با این سرعت و پیش از اینکه حتی یکبار پشت میز ریاست بانک مرکزی بنشیند، درباره نرخ ارز نیما تصمیم‌گیری کند؟ این اظهارنظر با این سرعت مایه نگرانی است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی