| کد مطلب: ۳۸۳۴

سیاستمداران

سیاستمداران

از جنبش‌های ناموفق بیاموزیم از جوانان چه انتظاری داریم 5 سال زندان برای خوشبخت

Hajarian

از جنبش‌های ناموفق بیاموزیم

سعید حجاریان در یادداشتی در سایت مشق نو نوشت: «در علوم انسانی هر واقعه‌ای یکّه است و هیچ دو واقعه‌ای کاملاً شبیه به یکدیگر نیستند. پس می‌توان از روش‌های تطبیقی برای فهم و مقایسه جوامع و رویدادها و انقلابات و دولت‌ها بهره گرفت اما باید محتاط بود و همیشه این گزاره را مفروض داشت که هیچ قانون ثابت و الگوریتمی برای مسائل انسانی وجود ندارد. شاید، مهم‌ترین و معاصرترین رویدادها بهار عربی باشد که در آن چندین کشور دستخوش تحولات انقلابی شدند اما سرنوشت کشورها کاملاً متفاوت از یکدیگر شد چنان‌که تحلیل‌گران این حوزه تلاش کردند نسبت به ساخت کلیتی واحد احتیاط کنند و تنها به عناصر مشترک ارجاع دهند. در نمونه ایران نیز می‌توان به تطبیق انقلاب اسلامی با وقایع جاری اشاره کرد که عده‌ای تلاش دارند این گزاره را ثابت کنند که راه ایجاد تغییر از همان مسیر خواهد گذشت؛ حال‌آنکه باید توجه داشت تاریخ مملو از تجارب شکست‌خورده است؛ تجاربی که با تکیه بر این‌همانی‌ها به‌وجود آمده‌اند. ما بیشتر از آنکه از انقلابات موفق درس بگیریم باید از جنبش‌های ناموفق بیاموزیم.»

jalaeepoor

از جوانان چه انتظاری داریم

حمیدرضا جلایی‌پور در یک گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره استفاده از واژه‌های تند در شعارهای اعتراضی امسال گفت: «یکی از علل مهم آن سیاست‌های راهبردی پرهزینه داخلی و خارجی ما است. این سیاست‌ها انبوهی از جوانان عاصی، بی‌آینده، بیکار و خشمگین را تولید کرده است. شما چه انتظاری از جوان خشمگین و بی‌آینده دارید؟ متأسفانه در چنین فضایی فحش ابزار اعلام نارضایتی می‌شود... لذا در این موضوع باید به علت توجه کرد، نه معلول.» وی در ادامه افزود: «اپوزیسیون خشونت‌ناپرهیز فکر می‌کند حکومت کفش است که راحت می‌توان آن را عوض کرد. از طرف دیگر شما غافل نشوید که دهه‌هاست تندروهای حکومتی مرتب حرف‌های اغراق‌آمیز درباره کشورهای غربی می‌زنند، ده‌ها بار مرگ آمریکا و کشورهای غربی را اعلام کردند و صدا‌و‌سیما هم آنها را با افتخار پخش می‌کرد و می‌کند.»

khoshbakht alireza

5 سال زندان برای خوشبخت

علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که پیش از این و در تاریخ ۳۱ شهریورماه به همراه همسرش بازداشت و پس از گذراندن ۹۴ روز به قید وثیقه آزاد شده بود، از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری قابل اجرا محکوم شد. این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به‌عنوان اتهامی اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری و همچنین به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی