بولتن هوش مصنوعی
همه چیز درباره مرورگر Comet
برای بولتن امروز هوش مصنوعی هممیهن، ادامه میدهیم بحث از ورود هوش مصنوعی به فعالیت مرورگرها را که پیش از این درباره آن گفتهایم. مطلب ویژه NBC را ارائه میکنیم که برای پوشش تحولات کلیدی این عرصه، منتشر شده است:

به گزارش هممیهن آنلاین، نخست، هوش مصنوعی وظیفه نوشتن را بر عهده گرفت؛ و اکنون، این سیستمها در پی آن هستند که وظیفه مرور وب را نیز برای شما انجام دهند.
موجی از مرورگرهای اینترنتی مبتنی بر هوش مصنوعی بهتازگی وارد صحنه شدهاند؛ تلاشی از سوی شرکتهای فعال در حوزه AI برای ادغام هرچه بیشتر ابزارهایشان در زندگی روزمره کاربران.
مرورگر جدید شرکت Perplexity AI با نام Comet روز چهارشنبه با استقبال قابل توجهی در میان برخی محافل فناوری معرفی شد؛ جایی که کاربران اولیه مشغول آزمایش قابلیتهای آن شدند. این مرورگر وارد فضایی رقابتی شده است که در حال حاضر شامل محصولاتی چون Dia Gemini گوگل در مرورگر کروم و همچنین مرورگر احتمالی در دست توسعه از سوی OpenAI (سازنده ChatGPT) میشود.
شرکت Perplexity مرورگر Comet را که تنها برای کاربران اشتراک ۲۰۰ دلاری در ماه قابل دسترسی است، بهعنوان یک «همکار فکری» معرفی کرده که به کاربران کمک میکند وظایفشان را بدون نیاز به مرور دستی وب انجام دهند.
بر اساس آزمایشهای انجامشده توسط شبکه NBC News، این مرورگر توانایی رزرو رستوران، خرید آنلاین و حتی برنامهریزی کامل تعطیلات را دارد. با این حال، فرآیند عملکرد آن بهنرمی آنچه در دموی رسمی نمایش داده شده بود، نیست و همچنان با چالشهایی روبهروست.
مرورگر جدید Comet بخشی از رقابت فزاینده شرکتها برای توسعهی عاملهای هوش مصنوعی است—سیستمهایی که میتوانند بهجای کاربر تصمیمگیری و اقدام کنند. در حالیکه کاربر در تعامل با ابزارهایی مانند Claude یا ChatGPT صرفاً پرسشی را مطرح کرده و پاسخی دریافت میکند، یک عامل هوش مصنوعی میتواند مستقیماً پرسشهایی را به مرورگر ارسال کرده، حتی بر اساس شناختی که از کاربر دارد، پرسشهای جدیدی تولید کرده و بهصورت پیشدستانه تصمیمگیری کند.
برای نمونه، هوش مصنوعی بومیشده در مرورگر ممکن است با یادگیری روتینهای روزانه شما—مانند زمان ناهار—در زمان مقرر، بهطور خودکار غذای محبوبتان را سفارش داده یا حتی میز رستوران موردعلاقهتان را رزرو کند.
مرورگر Comet با موتور جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی Perplexity آغاز بهکار میکند و هوش مصنوعی آن در نوار کناری (sidebar) مرورگر فعال است. بر اساس آزمایشهای انجامشده توسط شبکه NBC News، این ابزار توانست در کارهایی چون درخواست شغلی، خرید لباس نو، یا رزرو جلسه باشگاه ورزشی کمکرسان باشد. با این حال، در بسیاری از موارد، نیاز به دخالت کاربر وجود داشت—بهویژه بهدلیل محدودیتهای حریم خصوصی که مانع از آن میشود که Comet به اطلاعات شخصی دسترسی داشته یا آنها را وارد کند.
برای مثال، هنگام تلاش برای خرید آنلاین، دستیار مرورگر اعلام کرد که نمیتواند مستقیماً تراکنشی را انجام دهد، هرچند در جستوجوی تخفیفها، مقایسه کالاها یا افزودن اقلام به سبد خرید میتواند کمک کند.
متن پیامی که دستیار ارسال کرد چنین بود:
«بهمنظور حفظ حریم خصوصی و امنیت شما، من نمیتوانم هیچگونه اطلاعات شخصی یا پرداختی را دریافت، پردازش یا ذخیره کنم و قادر به تکمیل تراکنشها یا خریدها از طرف شما نیستم. این سیاست برای محافظت از دادههای حساس شما و تضمین استفادهای ایمن و مسئولانه از این دستیار طراحی شده است.»
در مثالی دیگر، هنگام درخواست از Comet برای ارسال درخواست شغلی در سایت Indeed، این ابزار وارد سایت شد، یک موقعیت شغلی را انتخاب کرد و روند درخواست را آغاز نمود، اما در نهایت از کاربر خواست تا شخصاً وارد حساب کاربری خود شود. سپس به وی یادآور شد:
«شما همچنان باید هرگونه درخواست استخدامی را خودتان مرور و ارسال کنید، بهویژه اگر نیاز به وارد کردن جزئیات شخصی یا انجام مراحل تأیید هویتی باشد که تنها شما میتوانید انجام دهید.»
این محدودیتها نشان میدهند که اگرچه عاملهای هوش مصنوعی مانند Comet در مسیر خودکارسازی وظایف روزمره پیشرفت چشمگیری کردهاند، اما حریم خصوصی، ملاحظات امنیتی و نیاز به نظارت انسانی همچنان موانعی مهم در مسیر استقلال کامل آنها هستند.
با وجود برخی محدودیتها، مرورگر Comet توانست با اندکی پیگیری بیشتر از سوی کاربر، بازدید از یک باشگاه ورزشی را با موفقیت رزرو کند. در ابتدا، زمانیکه از دستیار خواسته شد تا این بازدید را انجام دهد، اعلام کرد که رزرو صورت گرفته است؛ اما پس از درخواست تأیید، مشخص شد که تنها به صفحهای موقت یا مرحلهای اولیه از انتخاب هدایت شده بود. با درخواست مجدد برای انجام رزرو، دستیار اطلاعات مورد نیاز را از کاربر دریافت کرد و سپس فرم مربوطه را بهصورت زنده و درون مرورگر تکمیل و ارسال نمود.
مرورگر Comet همچنین نشان داده است که توانایی درک و مدیریت همزمان چندین تب (tab) را داراست. برای نمونه، زمانیکه از آن خواسته شد تا باشگاههایی را که صفحات آنها در تبهای باز مرورگر قرار داشتند مقایسه کند، جدولی ارائه کرد که در آن هزینه عضویت در این باشگاهها مقایسه شده بود.
شرکت Perplexity اعلام کرده است که این مرورگر طی تابستان ۲۰۲۵ از طریق سیستم دعوتنامهای (invite-only) در اختیار کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت و در نهایت بهصورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
در سال جاری، عاملهای هوش مصنوعی (AI Agents) بهشکلی گستردهتر در فضای اینترنت مورد استفاده قرار گرفتهاند، چرا که شرکتها این ابزارها را به پلتفرمها و وبسایتهای خود افزودهاند. بهعنوان مثال، عامل سفر مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت Expedia اکنون توانایی برنامهریزی سفر و رزرو بلیت را دارد؛ همچنین، دستیار خرید مبتنی بر هوش مصنوعی فروشگاه Walmart که در ژوئن راهاندازی شد، قادر به ارائه پیشنهادات خرید است و بهزودی میتواند در سفارش مجدد کالاها یا رزرو خدمات نیز نقش ایفا کند.
این ابزارها در حالی به سرعت فراگیر میشوند که نرخ پذیرش هوش مصنوعی مولد (Generative AI) از نرخ پذیرش اینترنت و رایانههای شخصی در مراحل مشابه رشد آنها پیشی گرفته است. همچنین، بر اساس نظرسنجی انجامشده توسط دانشگاه راتگرز (Rutgers University – New Brunswick)، اعتماد به هوش مصنوعی در میان افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله ۶۰ درصد و در میان افراد با درآمد بالای ۱۰۰ هزار دلار در سال، ۶۲ درصد گزارش شده است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که هوش مصنوعی میتواند جایگزین موتورهای جستوجو شود. در همین راستا، ادی کیو (Eddy Cue)، معاون ارشد شرکت اپل، در نشستی رسمی اعلام کرد که برای نخستینبار در تاریخ، میزان جستوجوهای گوگل در مرورگر سافاری در ماه آوریل ۲۰۲۵ کاهش یافته است—کاهشی که او آن را به رشد سریع ابزارهای هوش مصنوعی نسبت داد.
در تلاش برای همگامی با تحولات وب مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت گوگل قابلیت «حالت هوش مصنوعی» (AI Mode) را به موتور جستوجوی خود افزوده و دستیار Gemini را نیز بهعنوان افزونهای در مرورگر Chrome ارائه کرده است. در مقابل، Comet با رویکردی متمایز، قابلیتهای هوش مصنوعی را بهصورت یکپارچه و در سطح رابط اصلی مرورگر ارائه میدهد—تجربهای که از چارچوب سنتی یک موتور جستوجو فراتر میرود و به تعامل فعال، شخصیسازیشده و نیمهخودکار با فضای وب نزدیکتر شده است.