تهدید شبح! هوش مصنوعی!
امروز درباره هشدارهای تازه درباره هوش مصنوعی میگوییم تا روایتی ارائه کرده باشیم از نگرانیهایی که بزرگان این عرصه هم در آن شریکند! خیلی ساده بگوییم، افرادی که هوش مصنوعی را میسازند، به طور نامحسوس و غیرمستقیم میگویند که این فناوری سریعتر از آنچه اکثر مردم تصور میکنند، در حال پیشرفت است.

به گزارش هممیهن آنلاین، احتمالاً تا زمانی که هوش مصنوعی شیوه زندگی، کار و بازی و تفریح و مصرف و حتی روابط عاطفی ما را تغییر ندهد و کاملا زیر و رو نکند، نخواهیم دانست که چگونه و چقدر تغییر خواهد کرد.
آنتون کورینک، اقتصاددان دانشگاه ویرجینیا، میگوید: «اینترنت در مقایسه با طوفانهای عظیمی که به ما برخورد خواهند کرد، نسیمی کوچک بود. اگر این فناوری با سرعتی که رهبران آزمایشگاه پیشبینی میکنند، توسعه یابد، ما کاملاً آماده نیستیم.»
همین سه تا روایت را در نظر بگیرید:
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، ماه گذشته در یک پست وبلاگی نوشت که «احتمالاً دهه ۲۰۳۰ با هر زمان دیگری که تاکنون آمده است، بسیار متفاوت خواهد بود. ما نمیدانیم چقدر میتوانیم فراتر از هوش سطح انسانی پیش برویم، اما در شرف فهمیدن آن هستیم.»
داریو آمودی، مدیرعامل Anthropic، به Axios گفت که هوش مصنوعی میتواند نیمی از مشاغل یقه سفید سطح پایین را در یک تا پنج سال آینده از بین ببرد.
جفری هینتون، یکی از «پدرخواندههای هوش مصنوعی»، به رادیو ۴ بیبیسی گفت که این فناوری «بسیار بسیار سریع، بسیار سریعتر از آنچه انتظار داشتم» در حال حرکت است.
ایینها واقعیتها است. ChatGPT را در نظر بگیرید. پنج روز پس از راهاندازی، این چتبات به ۱ میلیون کاربر رسید.
۱۰ ماه طول کشید تا فیسبوک به ۱ میلیون کاربر برسد و دو سال طول کشید تا توییتر به همین نقطه عطف برسد.
در حال حاضر نشانههایی وجود دارد که تغییر به سرعت در حال وقوع است. مدیران عامل در مورد چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال، شروع به گفتن «بخش آرام» با صدای بلند کردهاند.
اندی جسی، مدیرعامل آمازون، به کارمندان خود گفت که انتظار دارد نیروی کار این غول فناوری کاهش یابد.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، در جشنواره ایدههای اسپن در سال جاری گفت: «هوش مصنوعی قرار است جایگزین نیمی از کل کارگران یقه سفید در ایالات متحده شود.»
توبی لوتکه، مدیرعامل Shopify، به کارمندان خود گفت که قبل از درخواست برای ایجاد یک نقش جدید برای استخدام، ابتدا باید ثابت کنند که کار را نمیتوان با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد.
طیفهای مختلف رسانهای به این روایتها اهمیت تازهای دادهاند. بزرگانی در عالم رسانه هستند که معادلات ویژه هوش مصنوعی را نه به معنای تهدید مستقیم برای نیروی کار و منتهی شدن به بیکاری گسترده بلکه به معنای تغییر ماهیت و معادلات در فعالیت بیزینسهای مختلف و به ویژه، فعالیت رسانهای در نظر میگیرند.
در این باره در مطالب بعدی، بیشتر خواهیم گفت.