| کد مطلب: ۳۶۰۰۸

طلا همان طلاست / ماجرای تغییر ذائقه سرمایه‌‏گذاران از خرید فیزیکی به خرید آنلاین طلا

طلا از دیرباز به‌عنوان نمادی جهانی از ثروت، قدرت و امنیت اقتصادی شناخته شده است. ارزش ذاتی طلا به ‌منزله یک پناهگاه امن در دوران نوسانات اقتصادی، تضمین کرده که این فلز گران‌بها، ستون اصلی بسیاری از پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان باشد. از این رو، طلا قرن‌هاست به‌دلیل ارزش و زیبایی‌اش مورد توجه بوده است.

طلا همان طلاست / ماجرای تغییر ذائقه سرمایه‌‏گذاران از خرید فیزیکی به خرید آنلاین طلا

طلا از دیرباز به‌عنوان نمادی جهانی از ثروت، قدرت و امنیت اقتصادی شناخته شده است. ارزش ذاتی طلا به ‌منزله یک پناهگاه امن در دوران نوسانات اقتصادی، تضمین کرده که این فلز گران‌بها، ستون اصلی بسیاری از پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان باشد. از این رو، طلا قرن‌هاست به‌دلیل ارزش و زیبایی‌اش مورد توجه بوده است. کمیابی این فلز گران‌بها بر ارزش آن افزوده است؛ به‌طوری‌که کل طلای جهان در مکعبی به ابعاد حدود 23 متر جا می‌شود. با افزایش تورم، طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری امن برای حفظ ارزش دارایی‌ها محبوبیت یافته است.

قیمت طلا در سال گذشته میلادی حدود 27 درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود نزدیک شده است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در طلا جذابیت زیادی پیدا کرده است. شاخص‌های سیاسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی در سطح جهان خبر از آن می‌دهد که روند صعودی قیمت طلا که از سال 2010 به این‌سو مرتباً افزایش یافته، تداوم خواهد داشت؛ زیرا مردم در سراسر جهان به‌دنبال محافظت از دارایی‌های خود در برابر نوسانات اقتصادی هستند و طلا به‌عنوان یک دارایی مطمئن در این شرایط شناخته می‌شود.

تنش‌های جاری در خاورمیانه و درگیری‌های روسیه و اوکراین (که احتمالاً هردو در سال‌جاری نیز تداوم خواهند داشت)، بازدهی‌های اوراق 10 ‌ساله آمریکا، داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده و بهبود شرایط اقتصادی، اعتماد به رشد اقتصادی چین و مهم‌تر از همه احتمال کاهش نرخ بهره در چین، تقاضا برای طلا را بیش‌ازپیش خواهد کرد.  در دنیای پرشتاب امروز که بازارهای مالی به‌طور مداوم در حال تغییر هستند، سرمایه‌گذاری در طلا همچنان یک فکر و برنامه محبوب برای حفظ ارزش دارایی‌ها به‌شمار می‌رود. با این تفاوت که این‌بار فضای آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایلی و پلتفرم‌ها نیز به میدان آمده‌اند. 

تکامل تجارت طلا؛ از فیزیکی به دیجیتال

در طول تاریخ، طلا به‌عنوان یک واحد پولی پایدار عمل کرده و در برابر تورم مقاومت نشان داده است. یعنی به‌مثابه یک دارایی ملموس، حس امنیت و آرامش‌خاطر را به سرمایه‌گذاران منتقل می‌کند. با وجود این، طی قرن‌ها بنا به عادات و الزامات دیرینه، طلا به‌شکل فیزیکی معامله می‌شد. سیستم سنتی اما مشکلات زیادی داشت. چالش‌های مانند مراجعه به مراکز فیزیکی، مشکلات نگهداری، هزینه‌های معامله، نبود چشم‌انداز به‌روز و بلندمدت در بازار به‌علاوه زمان‌بر، پرهزینه و شفاف‌نبودن روندها عموماً ناکارآمدی‌هایی ایجاد می‌کرد.

ناکارآمدی‌هایی که درنهایت به تغییر جهت به‌سمت تجارت آنلاین منجر شد.  ورود اینترنت، تجارت طلا را از فرآیند طولانی و فیزیکی گذشته به تجربه‌ای روان و آنلاین متحول کرد و تقریباً تمام مشکلات لجستیکی مرتبط با خرید، فروش و نگهداری طلا را برطرف ساخت.  برای نخستین‌بار در اواخر سال 2001 شرکت ای‌بی (eBay)، شرکت تجارت الکترونیک چند‌ملیتی آمریکایی که در کالیفرنیا مستقر است و از طریق وب‌سایت خود، فروش کالا به مصرف‌کننده و کسب درآمد از طریق خریدار را تسهیل می‌کند، اقدام به عرضه طلا و خریدوفروش آن کرد.

تا پیش از این تاریخ، به‌دلیل مشکلات قانونی و نیز عدم‌ اتصال بانک‌ها به اینترنت و امکان انجام پردازش‌های بانکی در محیط مجازی، امکان عرضه طلا عملاً وجود نداشت. کوتاه‌‌زمانی پس از آن، سایر وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به‌ویژه آمازون نیز فروش طلا را آغاز کردند. پس از آن پلتفرم‌های آنلاین تجارت طلا به‌عنوان درمان معجزه‌آسای سرمایه‌گذاران مدرن ظاهر شدند که می‌توانستند جذابیت همیشگی طلا را با سهولت و سرعت فناوری دیجیتال ترکیب کنند. 

روند صعودی تجارت آنلاین طلا

حجم معاملات آنلاین طلا در سال‌های اخیر رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. براساس گزارش بانک جهانی، ارزش بازار جهانی تجارت آنلاین طلا به بیش از 117 میلیارد دلار رسیده است. این رشد چشمگیر به‌دلیل عواملی همچون افزایش نوسانات بازارهای مالی، نگرانی‌ها درباره تورم و افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن مانند طلا بوده است. همچنین پیشرفت فناوری و دسترسی آسان‌تر به اینترنت، نقش مهمی در این رشد داشته است. به‌عنوان مثال، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر، روزانه به‌طور متوسط ده‌ها میلیارد دلار طلا به‌صورت آنلاین معامله می‌شود.

این ارقام نشان می‌دهند که تجارت آنلاین طلا به یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار جهانی طلا تبدیل شده است.  براساس گزارش مؤسسه مرجع تحقیقات بازار تکناویو (Technavio)، فروش آنلاین جواهرات تقریباً 15 درصد از کل صنعت در سال 2022 را تشکیل داده و پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار آنلاین جواهرات از سال 2024 تا 2028 به میزان 58/4 میلیارد دلار افزایش یابد. برآوردها حاکی از آن است که این بازار در طول دوره پیش‌بینی 19/98 درصد رشد کند. 

بازتعریف تجارت و سرمایه‌گذاری طلا

تجارت آنلاین طلا، نسلی جدید در سرمایه‌گذاری طلا را نوید می‌دهد. درحالی‌که پلتفرم‌های سنتی در رویکرد خود بسیار محدود هستند، پلتفرم‌های دیجیتال از فناوری نوآورانه برای امکان‌پذیر ساختن تجارت طلای قابل دسترس‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر نسبت به هر زمان دیگری استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران فردی، بازارهای جهانی را دسترس‌‌پذیرتر کرده و تصور طلا به‌عنوان یک امکان سرمایه‌گذاری را متحول کرده‌اند. پیشرفت‌های فناوری ستون‌فقرات پلتفرم‌های آنلاین تجارت طلا بوده است.

اینترنت پرسرعت، اپلیکیشن‌های موبایل بصری و سیستم‌های پرداخت امن، این پلتفرم‌ها را بسیار کاربرپسند ساخته‌اند. حتی سرمایه‌گذاران برای نخستین‌بار می‌توانند به‌راحتی با به‌روزرسانی‌های آنی و رابط‌های کاربری روان، در پلتفرم‌های معاملاتی فعالیت کنند.  یکی از مزایای برجسته تجارت آنلاین طلا، توانایی آن در اتصال سرمایه‌گذاران با بازارهای بین‌المللی است. با دسترسی به قیمت‌ها و روندهای جهانی طلا، سرمایه‌گذاران می‌توانند پرتفوی خود را متنوع کرده و فرصت‌های گسترده‌تری برای رشد و کاهش ریسک را تضمین کنند. 

پلتفرم‌های آنلاین تجارت طلا، تلفیقی از سنت و نوآوری را نشان می‌دهند و به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا ضمن بهره‌برداری از ابزارهای مدرن برای تصمیم‌گیری بهتر، از ثبات طلا نیز بهره‌مند شوند. این تحول نشان می‌دهد که چگونه پیشرفت‌های فناورانه بازار طلا را متحول کرده و سهولت و دسترسی بی‌سابقه‌ای را برای سرمایه‌گذاران مختلف فراهم می‌کند. 

فناوری حدود و استانداردها را مشخص می‌کند

فناوری به ‌محرک اصلی در متحول‌کردن تجارت آنلاین طلا تبدیل شده و راهکارهای نوآورانه‌ای را معرفی می‌کند که معاملات را قابل دسترس‌تر، ایمن‌تر و کارآمدتر می‌سازد. این پیشرفت‌ها نحوه تعامل سرمایه‌گذاران با بازارهای طلا را از پلتفرم‌های آنلاین تا فناوری بلاکچین متحول کرده است.  بنیاد تجارت آنلاین طلا در دسترسی آن از طریق وب و اپلیکیشن‌های موبایل نهفته است. این پلتفرم‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا به‌طور یکپارچه، در هر زمان و مکانی بر طلا نظارت کرده و آن را معامله کنند. 

به این ترتیب، سرمایه‌گذاران از به‌روزرسانی‌های قیمت طلا، روندهای بازار و ابزارهای تحلیلی بهره‌مند می‌شوند که به آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند. این ویژگی‌ها وابستگی به اطلاعات قدیمی یا دست‌دوم را که محدودیتی در روش‌های سنتی معاملات است، کاهش می‌دهد.  این پیشرفت‌های فناورانه در زمینه تجارت طلا، پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران فعلی و آینده را وارد مسیر متفاوتی می‌کند که به هیچ‌وجه با رویکرد سنتی قابل مقایسه نیست.

به عبارت دیگر، تجارت الکترونیکی طلا پدیده‌ای ذاتاً نوآورانه است. می‌توان گفت آینده تجارت دیجیتال طلا، تحت تأثیر فناوری، شمولیت و آگاهی روزافزون از شیوه‌های پایدار، روشن به نظر می‌رسد. در این راستا، این پلتفرم‌ها به‌دلیل سادگی و قابلیت اطمینان خود، با روندهای جاری همسو شده و همچنان نقش‌های پیشرو را در این تحول ایفا خواهند کرد.

پلتفرم‌های آنلاین تجارت طلا در ایران 

در سال ۱۴۰۱ و پس از ایجاد بستر آنلاین برای انجام معاملات طلا، پلتفرم‌های آنلاین تجارت طلا در ایران با هدف خریدوفروش اینترنتی طلا آغاز‌به‌کار کردند. از آن زمان به‌بعد، پلتفرم‌های متعددی در ایران شکل گرفت و هر روز نیز بر شمار آنها افزوده می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که علاوه ‌بر ۹ پلتفرم در حوزه خرید آنلاین طلای آب‌شده، ۴ پلتفرم در حوزه فروش آنلاین طلای تزئینی و ۱۳ صندوق بورسی در حوزه فروش طلا فعالیت می‌کنند، همچنین در حال حاضر چندین بانک و پلتفرم، وام طلا به مشتریان ارائه می‌دهند.

  میلی‌گلد با بیشترین میزان کاربر و بیشترین حجم معامله، مشهورترین پلتفرم محسوب می‌شود. شهرت این پلتفرم در خرید بدون محدودیت زمانی و مکانی، اطمینان از کیفیت و اصالت، خرید طلا به میلی‌گرم، شفافیت کامل، تنوع محصولات و قیمت‌های رقابتی است. 

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه فناوری
پربازدیدترین
آخرین اخبار