محمود الفت دبیر حزب مؤتلفه استان همدان: نشانی از وفاق در همدان نمیبینیم
محمود الفت، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان همدان معتقد است عدم توجه استاندار همدان به احزاب اصولگرا منجر به آن شده است که وفاق ملی در استان همدان کمتر محقق شود و احزاب نتوانستهاند ارتباط خوبی را به دلیل عملکرد تعاملی استاندار به دولتمردان داشته باشند.

محمود الفت، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در استان همدان معتقد است عدم توجه استاندار همدان به احزاب اصولگرا منجر به آن شده است که وفاق ملی در استان همدان کمتر محقق شود و احزاب نتوانستهاند ارتباط خوبی را به دلیل عملکرد تعاملی استاندار به دولتمردان داشته باشند. وی در گفتوگو با هممیهن توضیحاتی درباره عملکرد حمید ملانوری، استاندار همدان در دولت چهاردهم داده است که در ادامه میخوانید.
عملکرد استاندار منتخب دولت چهاردهم در استان همدان را از زمان روی کارآمدن چطور ارزیابی میکنید؟
دو شکل از ارزیابی را میتوان برای استاندار متصور شد که یکی مربوط به اقدامات روزمره ایشان است و دیگری در رابطه با اقدامات مرتبط با احزاب. از نگاه حزبی، آن بخشی از اقدامات ایشان که به مردم مرتبط است ملموس نیست. از سوی دیگر در خصوص احزاب نیز اقدامات ایشان ملموس نبوده است.
حدود یک سال است که استاندار همدان انتخاب شده است، اما دریغ از یک گردهمایی با احزاب! استاندار در این مدت احزاب را دور هم جمع نکردند و با وجود اینکه بارها اعلام کردند جلساتی برای احزاب گذاشته میشود، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. ما معتقدیم احزاب مانند رسانهها، واسطه بین مردم و دولتمردان هستند و آنچه که برای ما مهم است، این است که ایشان به عنوان نماینده دولت بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. ما نیز به عنوان نمایندگان احزاب، حامی هستیم تا دولت درباره قولها و تعهداتی که به مردم دارد موفق باشد.
آیا با حضور حمید ملانوری در سمت استاندار همدان، گفتمان وفاق ملی دولت چهاردهم محقق شده است؟
این دولت با نام دولت وفاق فعالیت خود را آغاز کرد، اما توجه به مسئله وفاق ملی را کمتر در استان میبینیم. هرچند که ایشان شخصیت موقری دارند اما آنچه برای ما مهم است این است که تاکنون فضا به گونهای نبوده که با دولتمردان استان ارتباط داشته باشیم. البته ممکن است از طریق پیامک این ارتباط شکل بگیرد، اما پیامک با ارتباط حضوری متفاوت است. همانگونه که وزیر کشور وظیفه دارد احزاب را دور هم جمع کند و حامی احزاب باشد، به نوعی به احزاب میدان میدهد، چراکه برآمده از قانون هستند، در نتیجه این انتظار میرود که در استان نیز استاندار به احزاب اهمیت بدهند و با آنها مشورت کنند.
در هیچ موردی احزاب دخالت نمیکنند، بلکه کمککننده هستند و پیشنهاد میدهند چراکه نمایندگان احزاب، ویژگیهای شهرهای استان و پیچیدگیها را میدانیم. منتهی همان وفاقی که دولت چهاردهم از آن سخن گفت باید در استان رخ میداد، اما هنوز نشانهای از اینکه وفاق در استان وجود داشته باشد ندیدهایم. البته که احترام متقابلی بین ما و ایشان برقرار است، اما صرف احترام گذاشتن کافی نیست، ما صدای مردم هستیم و باید صدای ما به آنها برسد. معتقدم حرکاتی که استاندار انجام میدهد باید ملموس باشد که تاکنون با وجود تلاشهایی که داشتهاند ملموس نبوده است.
عملکرد استاندار را در روزهای جنگ دوازده روزه ایران و اسرائیل چطور ارزیابی میکنید؟
در دوران جنگ دوازده روزه، ایشان و دوستانشان تلاش بسیاری کردند و عملکرد رضایتبخشی داشتند و این اقدامات جای تشکر دارد. اما برخی قسمتها مغفول مانده و دیده نشده و این از ضعفهای موجود است. یکی از قسمتهایی که مغفول مانده احزاب هستند. رسانهها نیز به نوعی از عملکرد استاندار زیاد راضی نیستند. احزاب اصلاحطلب دیدارهایی را داشتهاند، اما این برخلاف وفاق است. زمانی که یک نفر به نمایندگی از دولت در استان گماشته میشود همه را باید به یک چشم نگاه کند و این توقع در استان وجود دارد که برآورده نشده است.
در واقع استاندار در انتصابهای خود از اصولگراها کسی را انتخاب نکردند؛ درست است؟
ببینید اینکه به یک عده خاصی میدان بدهند، این با وفاق سازگاری ندارد. گاهی اوقات که البته در دولت قبل نیز اینگونه بوده، انتظار نداریم که از طرفداران ما کسی را منصوب کند، اما حداقل به شعاری که داده شده است پایبند باشند و از این طیف نیز افراد را به کار بگیرند. البته منظور ما هر فردی نیست، بلکه افراد شایسته است که میتواند هم اصلاحطلب باشد و هم اصولگرا، مهم این است که بتواند به مردم خدمتگذاری کند و منافع استان برایش مهم باشد. نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که چه کسی از چه جناح و نمایندهی چه گروهی است و با این عینک از میان مدیران و کارشناسان انتخاب صورت بگیرد.
این شعار استاندار نیز در اوایل روی کارآمدنشان بود که ما افراد شایسته را به کار میگیریم. ما هم موافق این شعار هستیم، اما باید عملیاتی شود. مدیر شایسته، توانمند و معتقد که بتواند مشکل مردم را حل کند مورد تایید ما است؛ چه اصلاحطلب باشد و چه اصولگرا، اصل بر شایستگی است. اما زمانی که انتخاب یکسویه انجام میشود طبیعی است که باید عکسالعمل نیز داشته باشیم.
عملکرد اجرایی ایشان را در پروژههای عمرانی و امور اجرایی استان همدان چگونه ارزیابی میکنید؟
البته که زمان طولانی از حضور ایشان در استان نگذشته است، اما برخی از پروژهها متعلق به دولتهای قبل بوده که به ثمر رسیده است. اما در مجموع کارهای خوبی هم انجام شده است. از نظر کلیات، عملکرد اجرایی خوب است اما در جزئیات نقدهایی وارد است. شاید یکی از مشکلات، اطلاعرسانی ضعیف است و روابط عمومی استانداری هم در این زمینه ضعیف عمل کرده است. صرف داشتن یک کانال رسانهای که اعضای احزاب و خبرنگاران به آنها مراجعه میکنند کافی نیست و مردم عادی هم باید به شکل درست از اقدامات انجام شده در جریان قرار گیرند.
با توجه به تفویض اختیار برخی امور به استانداران که در ایام جنگ انجام شد، چه تاثیری در عملکرد استاندار همدان داشته است؟
این اقدام بسیار عالی بود که آقای رئیسجمهور انجام داد و از یکسری بوروکراسیهای اداری جلوگیری کرد. چراکه این فرایندهای طولانی حضور در مرکز منجر به صرف وقت بسیاری میشد و استاندار از امور استان عقب میماند، اما با این تفویض اختیار، توسعه استان بهتر انجام میشود و استاندار بهتر میتواند کار کند.
استفاده از تخصص زنان و جوانان در تیم مدیریتی استاندار همدان را چطور ارزیابی میکنید؟
از نظر من از تخصص زنان و جوانان استفاده نکردند، البته استفاده شده است و صفر نیست، اما صددرصد هم نیست و آن انتظاری که میرفت برآورده نشده است. از ظرفیتهای بانوان استفاده کافی نشده است درحالیکه ظرفیتهای بالقوهای دارند و در این زمینه استاندار ضعیف عمل کرده است. البته از بانوان و جوانان حاضر در احزاب نیز میتوانند استفاده کنند. صرف اینکه نام بانوان و یا جوانان را یدک بکشند رفع تکلیف است و باید از ظرفیتهای بالقوهای که این افراد دارند استفاده بهینه کرد.