محمد سراج نماینده تهران در مجلس:
چه ضرورتی دارد فردی مثل ظریف در دولت باشد؟
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در نشست با مجمع نمایندگان تهران به صراحت اعلام کرده که لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را به توصیه رهبری به مجلس ارسال کرده است، برخی از نمایندگان معتقدند که این مجلس به این اصلاح لایحه رای نمیدهد؛ آنهم فقط به دلیل آن که با تفکرات محمدجواد ظریف مخالف هستند.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور در نشست با مجمع نمایندگان تهران به صراحت اعلام کرده که لایحه «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» را به توصیه رهبری به مجلس ارسال کرده است، برخی از نمایندگان معتقدند که این مجلس به این اصلاح لایحه رای نمیدهد؛ آنهم فقط به دلیل آن که با تفکرات محمدجواد ظریف مخالف هستند. محمد سراج، نماینده تهران در مجلس یکی از این افراد است. او در گفتوگو با هممیهن این لایحه و حضور ظریف در دولت را بررسی کرد که در زیر آمده است:
نظر شما درباره «اصلاح قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» چیست؟ چرا برخی از نمایندگان مجلس این قانون را به حضور آقای ظریف در دولت گره میزنند؟
در اینباره قانون وجود دارد و دولت باید آن را رعایت کند، چراکه موضوع مربوط به انتصاب مسئولین، قانون دارد. اگر دولت در شرایط خاصی است، لازمه انتخاب مسیر دیگر این است که قانون اصلاح شود و در صورت اصلاح قانون اشکالی وجود ندارد. نکتهای که درباره ظریف وجود دارد به استناد این است که بچههایش تابعیت دوگانه دارند، بنابراین امکان انتصاب در سمت معاون رئیسجمهور را ندارد و قطعاً دولت باید این موضوع را رعایت کند تا زمانی که قانون اصلاح نشده، حق بهکارگیری ایشان را ندارد.
این نکته را با آقای پزشکیان مطرح کردیم و ایشان هم این نکته ما را قبول دارد. اما پزشکیان ملاحظاتی دارد که برای آن باید مسیر اصلاح قانون را پیش بگیرند. تا زمانی که قانون اصلاح نشده مبنای همه ما قانون کنونی است. باید اختلافات را با قانون حل کنیم. اگر اختلافی هم داریم قانون باید فصلالخطاب باشد. در حال حاضر قانون مانع این است که ظریف بهعنوان معاون رئیسجمهور مشغول کار باشد و پزشکیان هم باید به قانون تمکین کند.
رئیسجمهور لایحهای برای اصلاح انتصاب نحوه انتصابات افراد در مشاغل حساس ارائه کرده است. این لایحه در مجلس رای میآورد تا مشکلات پیش روی پزشکیان حل شود؟
ما نباید برای یک نفر قانون را اصلاح کنیم. این نکته اصلی که همگان باید بدانند این است که اگر بنا باشد به استناد شرایط خاص یک فرد قانون تغییر کند، سنگ روی سنگ بند نمیشود. اما حق آقای رئیسجمهور است که در قالب لایحه اصلاح قانونی را درخواست کند. از این سو مجلس هم حق دارد، به استناد اختیارات آن لایحه را تصویب یا رد کند. به نظر میرسد در حال حاضر مجلس دوازدهم با این لایحه پیشنهادی دولت مخالفت میکند. به همین دلیل امیدواریم مسیر دیگری را انتخاب کنند که هم قانون رعایت شده باشد و هم معذوراتی که رئیسجمهور دارد رفع شود.
مخالفت مجلس به دلیل حضور آقای ظریف است؟
این قانون که تصویب شد موضوع ظریف مطرح نبود. این قانون مصوب مجلس است که پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ شده در حال اجرا است. حرف ما این است که برای یک نفر نباید قانون را اصلاح کرد. اگر اینطور باشد باید درگیر این باشیم که دولتی که سرکار میآید به استناد شرایط حاکم و با وجود محدودیتهای به کارگیری افراد، قانون مدام اصلاح شود و مجلس در حال اصلاح قانون باشد.
در واقع موضوع اصلاً ظریف نیست و از طرف دیگر این قانون برای ظریف نوشته نشده بنابراین باید رعایت شود. حالا رئیسجمهور فعلاً معذور است و به خاطر ظریف میخواهد درخواستی داشته باشد، از حق خود استفاده میکند. در واقع هیئت دولت میتواند لایحهی اصلاح قانون را تصویب و رئیسجمهور آن را به مجلس ارسال کند. مجلس هم حق دارد به این لایحه رای بدهد یا خیر. بنابراین موضوع ما ظریف نیست، کما اینکه اکثریت مجلس دوازدهم با تفکرات ظریف مخالف هستند. چطور میشود به کسی که خود و بچههایش تابعیت دوگانه دارند اعتماد کرد و مسئولیت به او سپرد تا بتواند در پستهای دارای طبقهبندی حضور داشته باشد؟ دلبستگی فردی که در واقع تابع دوگانه دارد به کشور و ملت 50 درصدی است. چراکه هر زمان میل داشت میتواند از کشور برود و این به صلاح کشور نیست. مگر در کشور متخصص کم داریم؟ چه ضرورتی دارد چنین فردی را به کار گرفت؟
آقای آقاتهرانی توضیحاتی درباره گرینکارت خود داد که آقای ظریف هم بیان کرده بودند. چرا آقای آقاتهرانی یا هر کس دیگری که در این سمت باشد شما فکر میکنید که دلبستگی کاملی به کشور و ملت دارند اما وقتی موضوع آقای ظریف یا اصلاحطلبان هستند، دلبستگی آنها 50درصد میشود؟ این نگاه جناحی به موضوع نیست؟
همه در مقابل قانون مساوی هستند و برای همه باید رعایت شود و فرقی نمیکند آقاتهرانی باشد یا ظریف. ممکن است قانون مانع به کارگیری فرد خاصی باشد و رئیسجمهور هم میتواند در قالب یک لایحه درخواست کند که قانونی اصلاح شود. مجلس هم حق دارد به لایحه درخواستی دولت رای دهد یا ندهد. با ترکیبی که من از مجلس دوازدهم میشناسم، بعید میدانم که به این لایحه رای موافق بدهند.
آقای ظریف در پاسخ به حضورش در دولت گفته که پس از استعفایش، آقای پزشکیان مشورت کرده و پس از آن خواسته شده که او به دولت بازگردد. اگر بازگشت ظریف از سوی سطوح بالاتر باشد باز هم مجلس با آن مخالفت میکند؟
چند شب قبل نمایندگان تهران با آقای پزشکیان جلسه داشتند. گفتیم برای شما و دولت چهاردهم مناسب نیست که برای یک نفر قانون را اصلاح کنید. ایشان توضیحاتی داد و پس از آن گفت من از حضرت آقا سوال کردم و ایشان گفتند: «اشکال ندارد شما درخواست مسیر قانونی اصلاح را طی کنید و ایشان را به کار بگیرید.» نه اینکه حضرت آقا به مجلس دستور داده باشند که به درخواست رئیسجمهور نظر مثبت دهید.
به نظر شما این صحبتهای آقای پزشکیان نمایندگان مجلس را قانع کرد؟
این را با یک موضوع تاریخی پاسخ میدهم: یک روز خدمت امام رفتند و از خلخالی گلایه کردند. امام گفت: «ما یک شیخ علی تهرانی درست کردیم بس است.» تمام توضیحات پزشکیان هم این بود: «بهتر است یک نفر را حفظ کنیم تا از دست نرود.» نظر ایشان محترم است اما میتواند درخواست خود را به مجلس بدهد و مجلس براساس تشخیص خود به آن درخواست رای میدهد.