| کد مطلب: ۲۲۴۲۸

فرهاد شهرکی نماینده زابل و زاهک:

معرفی استاندار، نظارت بر وزیر را با مشکل مواجه می‌کند

معرفی استاندار، نظارت بر وزیر را با مشکل مواجه می‌کند

اینطور به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس وفاق را در انتخاب استانداران و معرفی‌ آنها قبول دارند اما برای رای به استعفای عبدالکریم حسین‌زاده وفاق را طور دیگری معنا می‌کنند. فرهاد شهرکی، نماینده زابل و زاهک اما از جمله نمایندگانی است که تاکنون به این وفاق پایبند بوده و حتی به استعفای حسین‌زاده برای حضور در دولت رای داده است.

اینطور به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس وفاق را در انتخاب استانداران و معرفی‌ آنها قبول دارند اما برای رای به استعفای عبدالکریم حسین‌زاده وفاق را طور دیگری معنا می‌کنند. فرهاد شهرکی، نماینده زابل و زاهک اما از جمله نمایندگانی است که تاکنون به این وفاق پایبند بوده و حتی به استعفای حسین‌زاده برای حضور در دولت رای داده است. او به سوالات هم‌میهن در این موارد پاسخ داده که در زیر آمده است:

*‌چرا با وجود تاکید قانون اساسی بر تفکیک قوا، نمایندگان در انتصاب استانداران مداخله کردند؟

من از مجمع نمایندگان سایر استان‌ها خبر ندارم. اما در استان سیستان و بلوچستان بعد از انقلاب حدود ۱۹ استاندار داشتیم که هیچ‌کدام از آنها اهل استان و حتی تجربه استانداری هم نداشتند. این در حالی است که سیستان و بلوچستان ۱۱درصدِ خاک جمهوری اسلامی (بیش از یک‌دهم خاک کشور) است. با دو همسایه تا کشور افغانستان و پاکستان با پیچیدگی‌هایی روبه‌روست. در جنوبش تنها دریای عمان قرار دارد که با اقیانوس هند و تنها بنادر اقیانوس، انواع پیچیدگی‌های مذهبی و سنتی را داریم. یعنی با وجود انواع پیچیدگی‌ها استانداری انتخاب می‌شود که تاکنون استاندار نبوده و با ورود به استان تازه به تجربه‌اندوزی می‌پردازد تا با مسائل قومی، قبیله‌ای، آداب و سنن و... آشنا شود.

هزینه این انتخاب را تاکنون مردم استان داده‌اند و انواع و اقسام طنزها در منطقه درست شده است. مثلاً گفته‌اند: «فلان منطقه طغیان کرده.» استاندار که نمی‌دانسته منظور منطقه است یا رودخانه، گفته: «بروید او را بگیرید تا ببینیم چرا طغیان کرده است؟» به همین دلیل مجمع نمایندگان استان با آقای پزشکیان و وزیر کشور پیشنهاد کرد که یکی از افراد توانمند استان را به عنوان استاندار برگزینند. اگر از افراد استانی هم استفاده نمی‌شود حداقل تجربه استانداری موفقی در استانی کوچک‌تر از سیستان و بلوچستان داشته باشد. اما ما فردی را معرفی نکردیم.

ما در راستای وظیفه نظارتی و البته توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر دادن مشاوره به دولت پیشنهادات خود را ارائه کردیم و در این مورد نه اصرار کردیم و نه فرد خاصی را معرفی. اما خواهش می‌کنیم که از فرزندان توانمند این استان استفاده کنند. ۴۵ سال از انقلاب گذشته و این پتانسیل در استان وجود دارد که حتی اگر در استان خودمان هم نشد در جای دیگری از فرزندان توانمند ما استفاده کنند.

*‌نمایندگانی که استاندار معرفی می‌کنند باعث وام‌دار شدن استانداران نمی‌شوند؟

من باز شاهد بودم که مسئولان – وزارت کشور - مربوطه از نمایندگان می‌خواهند که افراد را معرفی کنید. ما در نامه‌ای سرگشاده خواستیم که استاندار سیستان و بلوچستان بومی باشد و گفتیم که مردم انتظار دارند با گذشت بیش از 45 سال از انقلاب از فرزندان ما استفاده شود، با ما تماس گرفته شد که شما به مصادیق بگویید و اسم بدهید. اما براساس اصل تفکیک قوا اگر در واقع نمایندگان مشورت دهند تا یک فرد قوی انتخاب شود مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر خودشان فردی را معرفی کنند نمی‌توانند از جنبه نظارت درست عمل کنند. اگر نماینده یقه وزیر را بگیرد که استاندار ناکارآمد است می‌گوید: «خودت معرفی کردی.»

*‌دولت از نمایندگان در راستای وفاق ملی و بهتر اداره شدن کشور، مشورت خواسته و نمایندگان قبول کردند و بارها بر این تاکید داشتند که ما بیشترین همراهی را با دولت داشتیم. نظرتان درباره عدم موافقت نمایندگان با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده چیست؟

بنده به عنوان یک عضو مجلس که در این رای‌گیری حاضر بودم و به استعفای ایشان رای دادم می‌گویم؛ این حق مجلس است و شاید در دوره‌های مختلف هم این اتفاق افتاده است. البته برخی از دوستان اعلام کردند چرا اصلاً این استعفا به رای گذاشته شده؛ این قانون است. نکته بعدی اینکه در رایزنی‌ها به‌هیچ‌عنوان چنین موضوعی مطرح نشد. اما مطرح شد که آقایان پزشکیان، نوری‌قزلجه و دنیامالی از مجلس به دولت رفتند. ما یک جامعه ۸۰ میلیونی هستیم و قحط‌الرجال نیست که بگوییم حتماً ایشان باشد. من احساس می‌کنم برخی تندروی می‌کنند اما من معتقدم که اگر ایشان – پزشکیان – بخواهد از اهل سنت استفاده کند جامعه اهل سنت چند میلیون نفر هستند.

در هر صورت این قانون در مجلس اجرا شد و متاسفانه هفت هشت رای کم آورد. دوستان مخالف می‌گفتند ایشان تک‌نماینده شهر بوده و با رفتنش به دولت باید تا یکی دو سال دیگر وظایف او به نماینده دیگری واگذار شود. شاید اگر دو نماینده از این شهر وجود داشت نمایندگان بهتر رای می‌دادند. اما نمایندگان مجلس در زمان رای اعتماد با وجود پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، به این جمع‌بندی رسیدند که «به ایشان – پزشکیان - اعتماد کنیم و آینده‌خوانی و پیش‌بینی نکنیم». مجلس در این موضوع مقداری از خودگذشتگی کرد؛ آن‌هم به خاطر مردمی که با شوک شهادت رئیس‌جمهور پای صندوق رای آمده بودند.

اما معنای وفاق ملی این نیست که مجلس به وظیفه نظارتی خود عمل نکند و تا موضوعی را مطرح کند بگوییم شما زیر میز وفاق ملی زدید. طرح موضوع وفاق یک بحث انحرافی است و من فکر می‌کنم شاید بعضی از مدیران اجرایی می‌خواهند از زیر بار نظارت فرار کنند. قطعاً هزینه هرگونه کوتاهی مجلس از منظر نظارت را مردم می‌پردازند.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی