| کد مطلب: ۱۹۱۷۱

برگرداندن اعتماد فراتر از پزشکیان

برگرداندن اعتماد فراتر از پزشکیان

علی تاجرنیا، رئیس ستاد استان تهران مسعود پزشکیان در انتخابات، در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز از شرایطی می‌گوید که امکان جذب بخشی از قهرکردگان انتخابات تیر ۴۰۳ را فراهم می‌کند: «تداوم نگاه آشتی‌جویانه در نیروهای سیاسی و حاکمیت، عمل کاندیدای پیروز به وعده‌ها، امکان‌پذیری مطالبه‌گری و هم‌داستان شدن قاطبه اقطاب قدرت برای پیش‌رفت ایران باعث خواهد شد.»

وی به غیبت ۵۰ درصد از مردم در عرصه انتخابات اشاره کرده و افزود: «نرخ معمول مشارکت در انتخابات را باید حدود ۷۰ درصد در نظر گرفت که با الگوهای جهانی هم مطابقت دارد. ۲۰ درصد مردم اساساً هیچ‌وقت در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند و ۱۰ درصد هم تحت شرایطی خاص، مثل هیجان خیلی بالا یا در پیش بودن مسئله‌ای خیلی مهم یا آزادی کامل در انتخابات شرکت می‌کنند. با همه این تفاسیر، مسلم است که بی‌اعتمادی مردم به صندوق رای ناشی از محدود شدن انتخاب‌ها و بی‌تاثیر بودن انتخاب در تغییر بوده است. انتخابات عملاً فلسفه وجودی خود را از دست داده بود و ناامیدی از نتیجه انتخاب، سبب شد که بیش از نیمی از مردم پای صندوق‌های رای نیایند و در انتخابات شرکت نکنند.»

تاجرنیا به تحلیل تحول در اندیشه سیاسی ایرانیان پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم گذر زمان مردم را به این نتیجه رسانده است که اتفاقات بنیادین و دگرگونی‌های عمیق در ساختار سیاسی کشور، نه ممکن است و نه مطلوب. از طرف دیگر، مردم با این چالش مواجه‌اند که بالاخره انتخاب‌های محدودی دارند و بخشی از ساخت قدرت هم هیچ‌وقت تحت‌تاثیر رای مردم نیست.»

این فعال سیاسی تاکید کرد: «واقعیت این است که برگرداندن آن اعتماد به صندوق‌های رای و ایجاد تغییرات دموکراتیک از مسیر صندوق، الزاماً دست مسعود پزشکیان نیست. دست رئیس‌جمهور نیست؛ همه ما می‌دانیم نهادهای دیگری در قدرت هستند که تاثیر دارند، حتی به لحاظ عملکرد اجرایی رئیس‌جمهور هم تاثیر دارند. بنابراین به نظر من این موضوع نیازمند یک عزم جمعی است و علاوه بر دولت و قوه مجریه، و دو قوه دیگر، نهادهای مهم و مؤثر دیگر نظام را هم باید دربربگیرد.»

تاجرنیا درباره دلیل افزایش مطالبه‌گری از دولت چهاردهم، درخواست پاسخ‌گویی از دولتی که هنوز مستقر نشده و سخن گفتن از این‌که به خانه برنمی‌گردیم و دولت را رها نمی‌کنیم، گفت: «بخشی از این مطالبه برمی‌گردد به خود پزشکیان که از ابتدا خود را بخشی از مردم دانسته و آنان را به مطالبه‌گری فراخوانده است. این‌که پزشکیان گردن گذاشته که اگر نتواند به وظایفش به عنوان رئیس‌جمهور عمل کند، آن را با مردم در میان می‌گذارد. چنین چیزی با این صراحت برای نخستین بار است که مطرح می‌شود و طبیعتاً مردم به مطالبه‌گری و پاسخ گرفتن از دولت تشویق می‌شوند.»

او نخستین اولویت دولت چهاردهم که حکم‌رانی خوب است را حلقه مفقوده مدیریت منابع در کشور دانست و تاکید کرد: «اگر براساس دانایی و بر بستر توانایی‌های موجود به تصمیمی رسیدیم، باید آن را به اجرا بگذاریم و از محافظه‌کاری‌هایی که مردم را بی‌اعتماد و سرخورده و ناامید می‌کند، پرهیز کنیم. من اصلی‌ترین چالش در دولت را گرفتن تصمیم خوب اجرای آن با شجاعت اجرا می‌دانم. آن‌چه از پزشکیان برمی‌آید این است که وقتی به تصمیمی می‌رسد، آن را به اجرا می‌گذارد.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی