| کد مطلب: ۱۷۲۸۶

امضای بیانیه حامیان قالیباف زیر سوال رفت

امضای بیانیه حامیان قالیباف زیر سوال رفت

گروه سیاست: نامه دعوت نمایندگان از محمدباقر قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، جنجال‌برانگیز شد؛ نامه‌ای که گفته شد بیش از 160 تن از نمایندگان امضا کردند تا رئیس مجلس را تشویق به کاندیداتوری در این انتخابات کنند و حال، حامیان جلیلی در تعداد امضاهای آن تشکیک کرده‌اند.

آنها که این نامه را امضا کردند به تبعیت و الگوبرداری از نمایندگان مجلس یازدهم دست به این اقدام زدند. 220 نماینده دوره یازدهم مجلس از سیدابراهیم رئیسی دعوت کردند تا کاندیدای ریاست‌جمهوری شود. تاریخ انگار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت این بار اما برای محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس وقت تکرار شد و حالا این نامه خطاب به او نوشته شد؛ البته با نقد جریانی که پیشتر حامی چنین عملی نسبت به رئیسی بودند.

امیرحسین ثابتی، نماینده تهران در مجلس به این نامه ایراد وارد کرد. او که سعید جلیلی را در روز ثبت‌نام کاندیداتوری ریاست‌جمهوری در وزارت کشور همراهی می‌کرد حالا حساب و کتاب و اعلام کرده که نمایندگان بیش از 110 نفر نبودند. ثابتی علاوه بر اینکه درخواست کرده نام امضا‌کنندگان دعوت از قالیباف به صورت شفاف اعلام شود، تاکید کرده است: «به نظر من هم بهترین کار این است که شفاف اسم 161 نماینده اعلام شود، چون هیچ منع قانونی وجود ندارد و هر نماینده‌ای می‌تواند آزادانه از هر کاندیدایی که خواست حمایت کند، حتماً هم در مجلس بعضی نمایندگان طرفدار آقای قالیباف هستند که اشکالی هم ندارد، اما اینکه ادعا شده 161 نماینده چنین نامه‌ای را امضا کرده‌اند اما اسم هیچ امضاکننده‌ای هم اعلام نمی‌شود عجیب است! ترکیب کلی مجلس دوازدهم هم اینطور است که حدود 90 نفر منتقدان قالیباف هستند که حتماً چنین نامه‌ای را امضا نکرده‌اند (مثل خود من) حدود 90 نفر هم اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها هستند که گزینه اصلی‌شان پزشکیان است. پس آنها هم امضا نکرده‌اند، می‌ماند حدود 110 نفر دیگر که اگر همه آنها هم امضا کرده باشند تا 161 نفر فاصله زیاد است! درحالی‌که برخی از آنها می‌گویند ما فقط برای ریاست مجلس به ایشان رای دادیم و هیچ درخواستی را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری امضا نکردیم! در هر صورت امیدوارم خود آقای قالیباف این ماجرا را شفاف کند که آیا واقعاً 161 نماینده از ایشان چنین درخواستی داشته‌اند یا خدای ناکرده مثل اتفاقاتی که در شمارش آرای هیئت رئیسه افتاد، شیطنت رخ داده است.»

او به شمارش آرای هیئت رئیسه اشاره می‌کند. پیشتر سه‌شنبه 8 خرداد 1403 در پی اعتراض یکی از کاندیداهای نایب رئیسی، به نتیجه شمارش آرای مجلس دوازدهم با حضور کاندیدای معترض، نماینده مرکز حراست و نماینده اداره‌کل هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بازشماری انجام شد و طبق آن تناقض آرا مشخص شد.

آرای حمیدرضا حاجی‌بابایی در شمارش اولیه: 175 و بازشماری: 154، علی نیکزاد ثمرین شمارش اولیه: 169 و بازشماری: 142، عبدالرضا مصری در شمارش اولیه: 115 و بازشماری: 96، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در شمارش اولیه: 96 و بازشماری: 90، حمید رسائی در شمارش اولیه: 35 و بازشماری: 36، موسی غضنفرآبادی در شمارش اولیه: 16 و بازشماری: 14 بود.

هرچند ولی‌اله بیاتی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان روز پس از امضای دعوت از قالیباف جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به هم‌میهن گفت: «امضای این نامه طبیعی است و نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و قانون به آنها اجازه نقش‌آفرینی و حمایت از فضای موجود را داده است. ما امضاکنندگان به این اصل قائلیم که کسی باید وارد عرصه انتخابات شود که به حوزه تقنین اشراف داشته باشد و در حوزه اجرا نیز دستی بر آتش داشته باشد.» او اعلام کرد که بیش از 160 نماینده این نامه را امضا کرده‌اند.

البته تقابل قالیباف و یاران جلیلی به انتخابات ریاست‌جمهوری خلاصه نمی‌شود. پس از مشخص شدن انتخابات مجلس این دو جریان به حملات متقابل پرداختند تا بتوانند به صندلی‌های ریاست، هیئت‌رئیسه و ریاست کمیسیون‌ها دست یابند. اما قالیباف دوباره با 198 رای رئیس مجلس شد. یکی از افرادی که به رویارویی با قالیباف پرداخت، حمید رسائی بود که حالا به طرفیت و حمایت از کاندیدایی که از لحاظ درون گفتمانی اصولگرایی در نقطه مقابل قالیباف قرار دارد، می‌پردازد. او در صفحه ایکس خود یک نظرسنجی عجیب را منتشر کرده و نوشته: «برای انتخاب ریاست‌جمهوری، کدام گزینه را ترجیح می‌دهید: 1) سابقه اجرایی زیاد با فساد 2) سابقه اجرایی کم و بی‌فساد.»

در این میان دیروز، شایعه یا شائبه کناره‌گیری جلیلی به نفع قالیباف نیز مطرح شد که به سرعت از سوی ثابتی تکذیب شد. او در واکنش به این خبر نوشت:«همزمان با رشد معنادار جلیلی در نظرسنجی‎ها در 24 ساعت گذشته، حداقل 3 دروغ علیه او با پولپاشی‎های میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده:«1- جلیلی می‎خواهد انصراف دهد2- بورس در اولویت جلیلی نیست3- جلیلی گفته موافق گشت ارشادم. ماشین تولید دروغ‌شان را تازه روشن کرده‎اند...».

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی