| کد مطلب: ۱۶۱۴۱
حکمرانی خوب معلمان، جامعه مدنی

حکمرانی خوب معلمان، جامعه مدنی

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در دیدار با جمعی از معلم‌ها به بیان نظرات خود درباره جایگاه معلمان پرداخت.

خاتمی گفت: «من امروز می‌خواهم در خصوص دو مسئله صحبت کنم که نه‌تنها آموزش و پرورش بلکه کل جوامع از جمله جامعه ما با آنها روبه‌روست. یکی از عوامل اصلی که بر نهاد آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت مؤثر است، مسئله حکمرانی است که البته بر زندگی انسان هم تاثیر بنیادی دارد.»

او ادامه داد: «اولین ملاکی که می‌توان گفت یک حکمرانی، حکمرانی بدی نیست این است که از نهادهایی که ریشه در سرشت وجودی انسان دارد و بدون آن حیات انسان رشد و تکامل پیدا نمی‌کند و نیازهایش برآورده نمی‌شود، به عنوان ابزار استفاده نکند. اما متاسفانه یکی از ویژگی‌های حکمرانی‌های بد این است که ابزارسازی می‌کند؛ از نهاد آموزش‌و‌پرورش، نهاد اقتصاد، نهاد دین و... و آنها را از جای خودش بیرون می‌برد و در نتیجه این نهادها نه‌تنها کارآیی خود را نخواهند داشت بلکه نتایج و کارآیی منفی به همراه دارند.»

خاتمی افزود: «حکمرانی خوب شرایطی دارد. اینکه برآمده از رأی و نظر مردم و ابزاری برای خدمت به مردم باشد، نه ارباب مردم، نه اینکه تمام امکانات را از جمله نهادهایی که باید منشأ رشد باشند را در خدمت اهداف و خواست و سیاست‌های خود قرار دهد. همچنین وظیفه و رسالت یک حکمرانی خوب تأمین خیر و مصلحت جامعه است. یعنی داشتن برنامه درست برای تأمین معیشت جامعه و اقتصاد خوب و پویا، تولید مناسب، بهره‌گیری (نهاد سیاست خارجی) از امکانات مادی و معنوی و فنی تمام کشورهای دنیا برای پیشبرد و پیشرفت جامعه.

همچنین سیاست‌های یک حکمرانی خوب باید به نحوی تنظیم شود که بتواند با بازارهای جهانی در ارتباط باشد و کل دنیا را مدّنظر قرار دهد و بتواند از تمام امکانات مادی، معنوی و فنی جهان برای تامین اهداف خود که زندگی خوب برای مردمش است، استفاده کند و این نوع حکمرانی در نهایت منجر به اقتدار ملی و انسجام ملی که اساس آن رضایت و مشارکت مردم است، خواهد شد.

در مقابل در یک حکمرانی بد، به جای اقتصاد پویا و تولید و سرمایه‌گذاری، رشد نقدینگی و تورم شکل می‌گیرد و روزبه‌روز زندگی و معیشت مردم تنگتر می‌شود. مردم و از جمله معلمان امروز در [مسئله] معیشت در مضیقه هستند. وقتی معلم دغدغه معیشت دارد چگونه می‌تواند رسالت انسان‌سازی‌اش را انجام دهد؟به باور من عامل مهمی که اثر فوری بر نهاد آموزش و پرورش، نهاد تعلیم و تربیت و نیز جامعه دارد نوع حکمرانی است. اگر جامعه خوب می‌خواهیم باید هم رویکرد و هم کارکرد حکومت خوب باشد.»

وی در ادامه افزود:«در این دوران مرجعیت‌های سنتی و معیارهای تاثیرگذار در جامعه اگر نگوئیم از بین رفته و به‌کلی عوض شده لااقل مسلم است که به شدت تضعیف شده است. نهاد خانواده، نهاد مدرسه، نهاد روشنفکری، نهاد روحانیت و حتی به یک معنی نهاد دین جایگاه قبلی خود را ندارند. معنی حکومت، اقتدار، امنیت و... تغییر کرده است. حتی دولت-ملت که در دنیای مدرن جایگاه مهمی داشت امروز کم و بیش اعتبار خود را از دست داده است.»

خاتمی همچنین تصریح کرد:«من نمی‌گویم آنچه نسل جدید می‌بیند و می‌خواهد درست است. ارزش‌ها و اصول مهم‌اند ولی نظام ارزش‌ها و اصول هم قابل بررسی، تجدیدنظر و بازسازی و نوسازی‌اند. البته نه با بخشنامه بلکه با تفکر و توان تفکیک محتواها از شکل و اصول از برداشت‌ها. نکته آخر اینکه جامعه معلمان و مربیان ما توانسته است کرامت خود را حفظ کند و نیز معقول عمل کرده است. با اینکه این بخش از بخش‌های مظلوم جامعه است، به ما یاد داده است که می‌توان به روش‌های دموکراتیک و قانونی اعتراض و خواست‌های خود را بیان کرد و حتی اگر نه کاملاً ولی در مواردی موفق بوده است هرچند هزینه تلاش خود را نیز پرداخته است. جامعه معلمان برای جامعه مدنی هم معلمی کرده است و نشان داده است که می‌شود بدون آشوب و برهم زدن نظم، اعتراض و ابراز وجود کرد و به‌طور نسبی به خواست‌های خود رسید.»

دیدگاه

ویژه سیاست
آخرین اخبار