| کد مطلب: ۱۱۷۵۶

پاسخ به یک گزارش

درخصوص مطلب منتشره با عنوان «نام‌گذاری‌های چند میلیارد تومانی»، در شماره ۴۱۹ روزنامه هم‌میهن مورخ سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲؛ جوابیه‌ای از مرکز روابط عمومی شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است که در ادامه می‌آید:

در گزارش منتشره، موضوع نام‌گذاری روزهای سال که امری مرسوم و پذیرفته‌شده در فرهنگ تمام کشورهای جهان است، با برخی هزینه‌تراشی‌های نادرست به انحاء مختلف ‌-که قطعاً مورد اشکال و انتقاد همگان است‌- پیوند داده شده و با نتیجه‌گیری غلط، موضوع هویت‌ساز و فرهنگ‌ساز نام‌گذاری روزها در ذهن مخاطب به‌عنوان یک امر نادرست القاء شده است حال آنکه این موضوع، ریشه در باورها و ارزش‌های عموم‌مردم داشته و امری مقبول و موردپذیرش در تمام جوامع محسوب می‌شود.

این نام‌گذاری‌ها براساس فرآیند مشخص و با مشارکت اقشار و ذی‌نفعان مختلف به تصویب می‌رسد که درخصوص تعداد معدودی از عناوین ممکن است آراء و دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد و در این مصادیق، نقد سازنده رسانه‌ها، در ارتقای نام‌گذاری‌ها قطعاً راهگشا خواهد بود. لکن زیر سوال بردن اصل موضوع نام‌گذاری روزها در رسانه جای تأمل دارد.

در این‌گزارش رقم بودجه دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، یک‌عدد خلاف‌واقع و با اختلاف معنادار ذکر شده است که این‌رقم مربوط به مجموع بودجه چندین دستگاه و نهاد فرهنگی می‌باشد و انتظار از رسانه محترم این است که از آمار دقیق و صحیح استفاده کنند.

در بخش دیگری از گزارش، جایگاه حقوقی شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفته که دراین‌زمینه متذکر می‌شود، قانون‌گذاری در انحصار قوه محترم مقننه بوده و با تصریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی «در حکم قانون» بوده و برای دستگاه‌ها لازم‌الاجراست که دراین‌زمینه در ادوار مختلف سیاسی؛ شکل‌گیری شورایعالی انقلاب فرهنگی با حضور افراد فرهیخته منصوب رهبر معظم انقلاب اسلامی و با تنوع گرایش‌های فکری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، موجب شده است امر علم و فرهنگ با تغییرات سیاسی دستخوش تحولات بنیادین نشود.

شورایعالی انقلاب فرهنگی با فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) تشکیل و مأموریت‌های این شورا را مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند و سیاستگذاری حوزه علم و فرهنگ کشور توسط معظم‌له به این شورا تفویض شده است. لذا ایجاد تشکیک در جایگاه حقوقی و قانونی این شورا نیز توسط آن رسانه محترم جای تأمل دارد.

مرکز رسانه و روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، ضمن استقبال از انتقادهای سازنده تأکید دارد که رسانه محترم در بیان انتقادها و دیدگاه‌ها نسبت به فعالیت‌های این شورا، ضمن رعایت انصاف، از داده‌های معتبر استفاده کرده تا بازنمایی درست و دقیق در ذهن مخاطب نقش بندد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی