| کد مطلب: ۱۰۶۱۴

انتخاب دوست

انتخاب دوست

محسن کاوه فرد نزدیک به علیرضا دبیر به‌‏عنوان سرمربی جدید کشتی آزاد ایران معرفی شد

کشتی آزاد ایران بعد از حواشی به‌وجودآمده بابت نتایج نه‌چندان مطلوب در مسابقات جهانی، باردیگر تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها شد. این‌بار با استعفای ناگهانی پژمان درستکار، دوست دیرینه علیرضا دبیر و انتصاب محسن کاوه، سرمربی جوانان ایران. بسیاری این انتخاب را بازگشت به عقب در کشتی آزاد می‌دانند؛ موضوعی که محمد طلایی، پیشکسوت کشتی آزاد نیز در گفت‌وگو با هم‌میهن آن را به‌نوعی تایید می‌کند و می‌گوید، از این تغییرات غافلگیر نشده چون رویکرد افراد فدراسیون کشتی فعلی را می‌شناسد. موفقیت در المپیک پاریس و آمادگی کشتی‌گیران ملی‌پوش، از اهداف سرمربی جدیدی است که کمتر از شش‌ماه پیش انتقادات کم‌سابقه‌ای را به علیرضا دبیر مطرح کرده بود.

کارنامه پرانتقاد

پژمان درستکار حدود یک‌ماه بعد از المپیک توکیو، تیم را به مسابقات جهانی برد و باتوجه به غیبت برخی از کشتی‌گیران مدال‌آور المپیک ازجمله گیبل استیوسون ـ غول سنگین‌وزن آمریکا ـ کشتی‌گیران کشورمان نتایج خوبی گرفتند. همان‌موقع بود که حسن یزدانی توانست دیوید تیلور را شکست دهد. تیم‌ کشتی آزاد در مسابقات جهانی نروژ (۲۰۲۱) ۳ طلا، ۳ نقره و یک‌برنز گرفت تا بهترین نتیجه این سال‌های کشتی کسب شود. ایران نیز با اختلاف کم ازنظر تیمی  ـ بعد از آمریکا و روسیه ـ سوم شد. در سال‌ ۲۰۲۲ ایران عنوان نایب‌قهرمانی را (با ۲ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز) کسب کرد و در سال ۲۰۲۳ بدون حساب‌کردن مدال‌های روسیه کشورمان نایب‌قهرمانی را (با یک طلا، ۲ نقره و یک برنز) به دست آورد. نتایج امسال باعث شد تا انتقادات زیادی به کادر فنی وارد شود و علیرضا دبیر نیز تصمیم‌‌گیری برای ادامه‌کار با درستکار را منوط به بازی‌های آسیایی کند. اگرچه در بازی‌های آسیایی نتایج آزادکاران خوب بود اما درمجموع مسابقات قهرمانی آسیا و جهانی، درستکار را لبه پرتگاه قرار داد تا در فاصله ۸ ماه مانده به المپیک پاریس، او از تیم‌ملی کنار برود و محسن کاوه، هدایت تیم را برعهده بگیرد. یکی دیگر از نکاتی که باعث انتقاد به کادر فنی کشتی آزاد شده بود، سفرهای درستکار به کشور آمریکا بود که باید اقامتش برای این کشور را حل‌وفصل می‌کرد. غیبت‌های درستکار و حضورش در کشور آمریکا نیز مزید بر علت شده بود تا دبیر درنهایت تصمیم بگیرد، درستکار از هدایت تیم‌ملی کشتی آزاد، کنار برود. 

رفیق‌بازی یا درایت فنی؟

کمتر کسی تصور می‌کرد بعد از استعفای ناگهانی پژمان درستکار در عرض کمتر از 24 ساعت، سرمربی جدید معرفی شود اما علیرضا دبیر ظاهراً تصمیم‌اش را از قبل گرفته بود و منتظر چنین رخدادی بود؛ هم استعفا، هم حضور دوباره محسن کاوه در رأس کادر فنی تیم‌ملی کشتی آزاد. محسن کاوه که سال‌ها در عرصه کشتی‌پایه فعالیت کرده، حالا قرار است ستارگان ایران در عرصه المپیک را هدایت کند. محسن کاوه علاوه بر حضور و کسب قهرمانی در رقابت‌های لیگ‌برتر به‌عنوان سرمربی، حضور به‌عنوان مدیر تیم‌های‌ملی را هم تجربه کرده و مشاور ارشد فدراسیون در زمینه فنی هم بوده است. علاوه بر آن، کاوه سرمربی تیم‌ملی جوانان ایران هم بوده است. بسیاری از کارشناسان کشتی حاضر نشدند بعد از این انتخاب مصاحبه کنند چون هنوز شانس این را دارند که دستیار محسن کاوه در تیم‌ملی باشند اما محمد طلایی، پیشکسوت کشتی  در گفت‌وگو با «‌هم‌میهن» ضمن انتقاد از انتخاب محسن کاوه گفت: «از این فدراسیون با این مدیریت، باید هم چنین انتخابی خارج شود. فدراسیون کشتی، افرادی را انتخاب می‌کند که در حلقه رفاقت آنها باشد. بحث فنی جایی ندارد».

محمد طلایی در ادامه درخصوص آینده تیم‌ملی کشتی ایران، در مسابقات المپیک پاریس با محسن کاوه گفت: «از الان نمی‌توان تحلیل خاصی کرد، چون هنوز یک روز از این انتخاب گذشته است اما در هر صورت محسن کاوه کار سختی دارد، چون حسن یزدانی بارها مقابل تیلور آمریکایی شکست خورده و هنوز در دو، سه وزن سهمیه المپیک را کسب نکرده‌ایم. این مراحل باید به‌خوبی پیش برود در غیر این صورت بازهم مسیر اشتباه ادامه پیدا خواهد کرد.»

مصاحبه علیه فدراسیون کشتی

یکی از حواشی‌ای که سال‌ها اطراف محسن کاوه مطرح بوده که البته هیچ‌گاه هم به‌صورت حقوقی ثابت نشد، این بود که او به کشتی‌گیران حریف در مسابقات پول می‌دهد تا آنها شکست بخورند. کاوه تیرماه امسال درخصوص بی‌تفاوتی فدراسیون کشتی نسبت به این اتهامات، مصاحبه تندی را علیه فدراسیون کرد: «نمی‌دانم منظور فدراسیون کشتی از این مماشات و بی‌تفاوتی در قبال تهمت‌هایی که به من و جایگاه حقوقی‌ام به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی و سرمربی تیم‌ملی جوانان زده شده، چیست؟! مگر می‌شود هر کس هر اراجیفی که دلش خواست به زبان بیاورد و فدراسیون، هیچ اقدامی انجام ندهد؟! چند روز از این ادعاهایی که مطرح کرده‌اند، می‌گذرد ولی کوچک‌ترین اقدامی ازسوی فدراسیون کشتی انجام نشده است! این واقعاً جای تعجب و افسوس دارد. تعجب از این جهت که چرا متولی ورزش اول کشور، هیچ حرف و موضعی در قبال این تهمت‌ها و افتراها نداشته و افسوس از این بابت که واقعاً دل‌مان را به چه افرادی خوش کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم با حیثیت و آبروی چندین و چند ساله‌مان، بازی شود!»

انتخاب پرحاشیه

یکی دیگر از انتقاداتی که به انتصاب محسن کاوه، به‌عنوان سرمربی کشتی آزاد مطرح‌شده این است که او برای چنین جایگاهی، چنان به‌روز نیست که بتواند کشتی‌گیران تیم‌ملی را در مسابقات المپیک مقابل رقبای قدرتمند خارجی هدایت کند. محمد طلایی نیز چنین عقیده‌ای دارد: «محسن کاوه سال‌ها در کنار این تیم و فدراسیون حضور داشته و طبعاً معیار فدراسیون کشتی هم چنین افرادی هستند. بحث فنی آنطور که سایرین تصور می‌کنند، مطرح نیست».

حامی حسن یزدانی

یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های مهم کادر فنی، حضور دوباره و البته قدرتمند حسن یزدانی در مسابقات المپیک پاریس است. یزدانی پیش‌ازاین پنج‌بار به دیوید تیلور آمریکایی باخته و فقط یک‌بار توانسته مقابل این غول آمریکایی پیروز شود. پژمان درستکار آنطورکه باید، نتوانست یزدانی را مقابل تیلور آماده کند و از کشتی‌گیر ایرانی یک شکست‌خورده محض ساخت. حال باید دید کاوه می‌تواند روحیه  یزدانی را به او برگرداند یا خیر. محسن کاوه جزو حامیان همیشگی حسن یزدانی بوده و بارها از کشتی‌گیر کشورمان تمجید کرده است. محسن کاوه در مقطعی حسن یزدانی را از محبوب‌ترین کشتی‌گیران جهان نامید و درباره رقابت‌اش با دیوید تیلور گفت: «باید قبول کنیم که حسن یزدانی، محبوب‌ترین کشتی‌گیر در جهان است اما بعد از برد سال گذشته و حساسیتی که مردم به نبرد تیلور و یزدانی داشتند، بار اضافه‌ای روی دوش او گذاشت.»

نکته جالب دیگر اینکه، او اخیراً در مصاحبه با پافشاری روی اینکه حسن یزدانی با وجود عمل جراحی سنگین حتماً به المپیک می‌رود، این‌چنین گفته بود: «کیفیت فنی یزدانی، بالاست و او فاصله زیادی با رقبا دارد. یزدانی با تلاشی که دارد، می‌تواند خودش را آماده کند.»

چالش‌های پیش روی محسن کاوه در سه وزن ۹۷ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم و ۵۷ کیلوگرم است که هنوز موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس نشده است. همچنین در وزن 57 کیلوگرم کار سختی را پیش رو دارد و شاید اصلاً نتواند در این وزن سهمیه نهایی را کسب کند. موفقیت حسن یزدانی نیز از دیگر مسائلی است که محسن کاوه باید با برنامه‌ریزی مدون، کار را پیش ببرد. ناکامی تیم‌ملی کشتی آزاد در مسابقات المپیک پاریس، هم محسن کاوه و هم علیرضا دبیر را به لبه پرتگاه خواهد برد.

 

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی