| کد مطلب: ۶۷۴۵

استراتژی‌های بازاریابی محتوا چیست؟ اهداف بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا (Content marketing) در دنیای امروز، به یکی از راه‌های مهم و مؤثر برای جذب و تعامل با مخاطبان تبدیل شده‌است، به همین جهت شرکت‌ها و برندها در تلاش

استراتژی‌های بازاریابی محتوا چیست؟ اهداف بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا (Content marketing) در دنیای امروز، به یکی از راه‌های مهم و مؤثر برای جذب و تعامل با مخاطبان تبدیل شده‌است، به همین جهت شرکت‌ها و برندها در تلاش هستند تا با ارائه محتوا ارزشمند و منحصربه‌فرد، به مخاطبان خود نزدیک‌تر شده و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنند؛ اما چرا بازاریابی محتوایی تا این حد مهم است و چرا باید به آن توجه کرد؟ در پاسخ باید بگوییم که استراتژی های بازاریابی محتوا به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا علاوه‌بر معرفی محصولات و خدمات، دانش و تجربیات خود را نیز با مخاطبان به اشتراک بگذارند. با ایجاد و ارائه محتوای مناسب و ارزشمند، می‌توان اعتماد کاربران را جلب و آن‌ها را به تعامل و مشارکت فعال ترغیب کرد. درنهایت این ارتباط مستدام و مفید با کاربران، سبب شناخت هرچه بیشتر برند و محصولات می‌شود. با ما همراه باشید تا به‌طور دقیق‌تر بدانید که بازاریابی محتوایی چیست و چه مزایایی دارد:

content marketing terminology mohtavanevis 1

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا (Content Marketing) یک روش استراتژیک در حوزهٔ بازاریابی است که بر ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند و جذاب تمرکز دارد. هدف اصلی استراتژی های بازاریابی محتوا، جذب مخاطبان و مشتریان به‌منظور ایجاد ارتباط هدفمند با آن‌ها، افزایش آگاهی و اعتماد است.

محتوا در این رویکرد می‌تواند به شکل مقاله، ویدئو، پادکست‌، تصاویر، اطلاعات گرافیکی یا هر نوع محتوای دیگری ارائه شود. هدف از تولید محتوا، بهبود اطلاعات مخاطبان، رفع نیازها و مشکلات آن‌ها، ارائه راهکارهای مناسب آموزشی و افزایش اعتماد به برند است. اهداف بازاریابی محتوایی تنها به ترویج محصول یا خدمات یک برند محدود نمی‌شود؛ بلکه بر توسعهٔ روابط مستدام و بلندمدت با مشتریان و مخاطبان تأکید می‌کند. با ایجاد محتوای مناسب و ارزشمند، برند‌ها می‌توانند خود را به‌عنوان یک منبع قابل‌اعتماد و متخصص معرفی کرده و بازار هدف را به خود جذب کنند.

از مزایای بازاریابی محتوایی، می‌توان به افزایش آگاهی مخاطبان، بهبود سئو (SEO) و جذب ترافیک هدفمند، افزایش نرخ تبدیل، تقویت ارتباط با مشتریان، ایجاد اعتماد و شناخت برند، ارتقای شبکه‌های اجتماعی و افزایش اثربخشی تبلیغات اشاره کرد. ذکر این نکته نیز مهم است که دسترسی به اهداف کلی بازاریابی محتوا، در دراز مدت ممکن است و برای رسیدن به این مهم، باید از صبر و خلاقیت در برندسازی به‌طور هم زمان با هم برخوردار باشید.

انواع استراتژی های بازاریابی محتوا

انواع مختلفی از استراتژی‌های محتوایی وجود دارد که با توجه به هدف، نوع کسب‌وکار و مخاطبان تعریف می‌شود. حتی در شرایطی، می‌توان این استراتژی‌ها را با یکدیگر ترکیب کرد و بمب محتوایی ارائه داد. در ادامه رایج‌ترین استراتژی‌های محتوایی را موردبررسی قرار می‌دهیم:

  • استراتژی متنی

معمولاً با شنیدن نام محتوای متنی، به یاد پست‌های وبلاگی می‌افتیم. درصورتی‌که استراتژی متنی فراتر از مقاله‌نویسی و سفارش تولید محتوای رپورتاژ است. پست‌های شبکه اجتماعی و بازاریابی ایمیلی نیز از انواع استراتژی های بازاریابی محتوای متنی هستند که با تمرکز بر آن‌ها، می‌توان در راستای اهداف کسب‌وکار حرکت کرد.

  • استراتژی ویدئویی

محتوای ویدئویی به معنای واقعی کلمه، پادشاه محتواهاست که به‌طور گسترده، مورداستفادهٔ بازاریابان قرار می‌گیرد. 87% از بازاریابان ویدئویی بر این اصل تأکید دارند که تولید محتوای ویدئویی، سبب افزایش ترافیک وب‌سایت می‌شود. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که تمرکز بر تولید این نوع محتوا، با افزایش همراه باشد. ویدئوهای طولانی بیشتر از 5 دقیقه، کمتر از 5 دقیقه و لایو از انواع این نوع استراتژی هستند.

  • استراتژی صوتی

یکی دیگر از انواع استراتژی های بازاریابی محتوا، تولید محتوای صوتی یا پادکست است که روزبه‌روز رو بر تعداد علاقه‌مندان این شکل از محتوا افزوده می‌شود، چراکه محتوای تولیدی، به شکلی جذاب و متفاوت به آن‌ها ارائه می‌شود. بنابراین اگر قصد تولید محتوای مفید و متفاوتی را دارید، می‌توانید از تکنیک پادکست یا تولید محتوای صوتی بهره ببرید.

content media mohtavanevis

اهداف بازاریابی محتوایی چیست؟

یکی از اهداف اصلی بازاریابی محتوا، جذب مخاطبان است. با ارائه محتوای ارزشمند و جذاب، قادر خواهید بود تا مخاطبان بیشتری جذب کرده و به تعامل با آن‌ها بپردازید. از دیگر اهداف بازاریابی محتوایی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اطلاعات و آگاهی مخاطبان

بازاریابی محتوا برای افزایش آگاهی و اطلاعات مخاطبان در تلاش است. این مورد به معنای ارائه محتوای آموزشی، اطلاعاتی و تحلیلی است که مخاطبان را دربارهٔ موضوعات مرتبط با کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما آگاه می‌کند. درنهایت و با تولید محتوای آموزشی هدفمند، برند شما جایگاه ویژه‌ای در میان رقبا کسب خواهد کرد.

  • افزایش اعتماد مشتریان

بازاریابی محتوا در ایجاد اعتماد و تقویت ارتباط با مخاطبان نقش مهمی دارد. با ارائه محتوای ارزشمند، خواهید توانست که اعتماد مخاطبان را جلب کرده و محصولات خود را به فروش برسانید.

  • افزایش نرخ تبدیل و فروش

یکی دیگر از مزایای تولید محتوای ارزشمند و بازاریابی آن، افزایش نرخ تبدیل و فروش مشتریان است. به این ترتیب که با ارائه محتواهای باکیفیت و متقاعدکننده، خواهید توانست تا مخاطبان را به انجام اقدامات مدنظر ترغیب کنید. ازجمله این اقدامات می‌توان به ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود فایل، خرید محصول یا استفاده از خدمات اشاره کرد.

  • تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار

تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار، از دیگر اهداف بازاریابی محتوایی است. به این منظور می‌توانید محتوای باکیفیت تولید کرده و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. با انجام مداوم این روند، خواهید توانست که کاربران را به مشتری تبدیل کنید.

quality of content mohtavanevis

تفاوت بازاریابی تبلیغات با محتوا

بازاریابی محتوا و تبلیغات هر دو در استراتژی‌های بازاریابی مهم هستند و به‌صورت ترکیبی، می‌توانند به بهبود نتایج بازاریابی کمک کنند. بازاریابی محتوا بیشتر بر ارتباط بلندمدت و ساختن شناخت برند تمرکز دارد. در حالی که تبلیغات بیشتر به جذب مخاطبان و ترغیب به اقدام فوری متمرکز است. از دیگر تفاوت‌های این دو استراتژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیوهٔ ارائه محتوا

در بازاریابی محتوا، تولید و ارائه محتوا برای افزایش سطح آگاهی مخاطبان است. به عبارت دیگر، استراتژی های بازاریابی محتوا بیشتر بر ارتباط برند با مخاطبان از طریق ارائه محتوای آموزشی، اطلاعاتی، تحلیلی یا سرگرم‌کننده تأکید دارد. از سوی دیگر، تبلیغات بیشتر به شکل تبلیغ کوتاه و جذاب ارائه می‌شود که هدف آن‌ ترغیب مخاطبان به خرید یا اقدام فوری است.

  • طول مدت تأثیر

مدت‌زمان تأثیر بازاریابی محتوا و تبلیغات نیز باهم متفاوت است. بازاریابی محتوا معمولاً تأثیر طولانی‌مدت دارد و هدف آن ایجاد یک ارتباط مستدام با مخاطبان و تقویت شناخت برند است. از طرف دیگر، تأثیر تبلیغات معمولاً به مدت کوتاه‌تری است و هدف آن تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان در کوتاه‌مدت است.

  • روش توزیع

در بازاریابی محتوا، محتواها به‌طورمعمول از طریق وب‌سایت، وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. درحالی‌که در تبلیغات از تلویزیون، رادیو، تابلوهای تبلیغاتی، تبلیغات آنلاین و روش‌های دیگر برای ارائه استراتژی تبلیغاتی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

استراتژی های بازاریابی محتوا یک ابزار قدرتمند برای برندها و سازمان‌هاست که امکان ارتباط مؤثر و مستدام با مخاطبان را فراهم می‌کند. به این ترتیب که با ارائه محتوای ارزشمند و منحصربه‌فرد، می‌توانیم اعتماد مخاطبان را جلب کرده و روابط دوستانه‌تری با آن‌ها برقرار کنیم. درنهایت برند معرفی ‌شده و مخاطبان به مشتریان وفادار تبدیل خواهند شد. با تحلیل بازار، تعیین هدف، ایجاد محتوا و توزیع آن، خواهیم توانست که عملکرد کلی کسب‌وکار را ارتقا داده و ارتباط مؤثرتری با مخاطبان برقرار کنیم. البته نباید این نکته را در زمان سفارش تولید محتوا فراموش کنید که دسترسی به هدف کلی یعنی معرفی برند و افزایش نرخ تبدیل خرید، در درازمدت ممکن است. بنابراین اگر قصد فروش فوری محصولات یا خدمات خود را دارید، بهتر است که از استراتژی تبلیغاتی بهره ببرید. به نظر شما کدام نوع از استراتژی‌های بازاریابی از بقیه مؤثرتر است؟

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

آخرین اخبار