| کد مطلب: ۲۱۸۳۰

روز قم فرصتی برای معرفی این شهر در سطح جهان

روز قم فرصتی برای معرفی این شهر در سطح جهان

قم شهری باتمدنی 7 هزار ساله است که اهالی آن به دوستداران اهل‌بیت(ع) شهرت دارند. مردم این شهر در 23 ربیع‌الاول 1201 هجری با استقبال و میزبانی از حضرت معصومه(س) که برای دیدار برادر از سرزمین وحی راهی ایران شده بود، مدال افتخاری بر سینه زدند. فوت این بانو پس از 17 روز اقامت در قم و وجود بارگاه نورانی ایشان در این شهر تحولات تاریخی را در سطح کشور رقم زد و به دلیل ظرفیت‌های علمی فرهنگی و دینی که به وجود آمد شهر قم پایتخت جهان تشیع نام گرفت و نام این روز در تقویم به ثبت رسید.

سمانه سادات فقیه سبزواری: قم شهری باتمدنی 7 هزار ساله است که اهالی آن به دوستداران اهل‌بیت(ع) شهرت دارند. مردم این شهر در 23 ربیع‌الاول 1201 هجری  با استقبال و میزبانی از حضرت معصومه(س) که برای دیدار برادر از سرزمین وحی راهی ایران شده بود، مدال افتخاری بر سینه زدند. فوت این بانو پس از 17 روز اقامت در قم و وجود بارگاه نورانی ایشان در این شهر تحولات تاریخی را در سطح کشور رقم زد و به دلیل ظرفیت‌های علمی فرهنگی و دینی که به وجود آمد شهر قم پایتخت جهان تشیع نام گرفت و نام این روز در تقویم به ثبت رسید.

روز ملی قم ثبت شد

سال 1397 شمسی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم با هدف معرفی ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و گردشگری این شهر روز قم نام گرفت. در روزهای منتهی به سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم در سال 1403 شمسی در حالی که شهر برای بزرگداشت روز قم آماده می‌شد استاندار قم از تصویب روز ملی قم در شورای ‌عالی انقلاب ‌فرهنگی خبر داد.

پوستر روز قم رونمایی شد

سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم با رونمایی از پوستر روز قم، نامگذاری سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم را فرصتی برای شناساندن بهتر این شهر به مردم قم، کشور و جهان دانست و گفت: برای شهری که به پایگاه تشیع تبدیل شده است، نام‌گذاری تنها یک روز کافی نیست و در تمام طول سال باید برای شناساندن قم کار کرد و حرم مطهر بانوی کرامت، مسجد جمکران و حوزه‌های علمیه در معرفی قم باید به صورت پررنگ‌تر دیده شوند.

شهردار قم با اشاره به شعاری که در پوستر روز قم تعبیه شده است، گفت: شعار «شهر قم، شهر قیام و اقامه» برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درباره شهر قم است و تلاش شده تا از طرح، رنگ و نمادهای اسلامی در آن استفاده شود.

افتتاح 146 پروژه در قم

سیدمحمد موسوی‌منش، سرپرست سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه شعار امسال با عنوان «قم، جهان‌شهر تمدنی اهل بیت(ع)» به‌عنوان شعار محوری دهه فرهنگی شهر مقدس قم انتخاب شده است، گفت: بیش از ۱۴۰ برنامه با ۵۲ عنوان توسط شهرداری قم در مناطق هشت‌گانه برگزار می‌شود، همچنین طرح‌هایی نیز با همکاری مجموعه‌های مختلف از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی از حرکت کاروان خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) در روز جمعه خبر داد و گفت: در این ایام شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی-ورزشی در بوستان‌ها با در نظر گرفتن مخاطبان خاص و عام مانند برنامه برای دختران و نابینایان خواهیم بود.

آذین‌بندی مسیر ورود حضرت معصومه (س) به قم

مهدی اصفهانیان‌مقدم، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز از اقدامات متعدد شهرداری قم برای گرامیداشت این روز خبر داد و افزود: در چهار منطقه 3، 6،1 و7 شهرداری قم برنامه‌های این روز به‌صورت ویژه اجرا می‌شود. ورودی‌های شهر قم به‌ویژه ورودی تهران که در منطقه 3 شهرداری قرار دارد، مسیر بلوار حضرت معصومه(س) و مسیر ورود ایشان به شهر قم که درمنطقه 6  شهرداری قم قرار دارد و همچنین درمناطق یک و هفت شهر قم نیز به دلیل قرار گرفتن حرم نورانی بانوی کرامت و همچنین بیت‌النور، به‌صورت ویژه آذین‌بندی و برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است.

چهارمین مطالعات خواهرخواندگی‌ها

مهدی کلانترزاده، مدیرکل روابط عمومی شهرداری قم نیز عنوان کرد: در روز قم باید به جلوه‌های مختلف این شهر از جمله جلوه مذهبی و دینی، علمی و پژوهشی، فرهنگی، تاریخی و میراثی، هنری و ادبی پرداخته شود.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های شهرداری قم در این ایام گفت: نهمین دوره طرح ارتباطی شهروند پرسشگر و مدیر پاسخ‌گو، تور روایت پیشرفت برای گروه‌های سنی و شغلی مختلف، نشست مدیران و فعالان حوزه بین‌الملل، حضور در خانه ۱۰۰ شهید استان قم، هشتمین دوره طرح کوچه‌های آسمانی در یادواره شهدای شهرداری قم از جمله این برنامه‌ها است و چهارمین مطالعات خواهرخواندگی‌ها و پیمان‌ها به عنوان اقدام تکمیلی درحال انجام است.

با توجه به اینکه  روز قم در تقویم جمهوری اسلامی به ثبت رسمی رسید؛ مسئولیت مسئولان قم برای گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر و معرفی ظرفیت‌های آن از این پس دوچندان می‌شود. قم در کنار جاذبه‌های معنوی و فرهنگی جاذبه‌های صنعتی و توریستی دارد که معرفی آن می‌تواند چشم‌انداز مناسبی از ابعاد مختلف توریستی و اقتصادی برای این شهر در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی