| کد مطلب: ۱۹۱۴۲

از حق خود نمی‌گذریم

از حق خود نمی‌گذریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، گفت: «کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیم غاصب صهیونیستی تردید کند.»

ناصر کنعانی،‌ اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه در تهران را نقض فاحش قوانین و مقررات بین‌المللی، تمامیت ارضی ایران و عرف سیاسی جامعه بین‌الملل دانست و گفت: ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل، حق تنبیه متجاوز را دارد. ما حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی سرزمین‌مان، حقی قاطع  و بلامنازع می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق

قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیم غاصب صهیونیستی تردید کند. کنعانی گفت: ما تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را در این زمینه به عمل آورده‌ایم و فعالیت‌های دیپلماتیک در محکومیت این ترور را در سطح جامعه بین‌الملل انجام داده‌ایم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که از سوی آمریکا در مورد پاسخ احتمالی ایران به رژیم صهیونیستی در مورد ترور شهید هنیه و مسائل مرتبط با آن به ایران پیام داده است، گفت: دولت آمریکا شریک تمام‌عیار جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست، آن‌طرفی که مسئول است رژیم صهیونیستی، با حمایت مستقیم و نامحدود آمریکاست. نیازی به ارسال پیام نیست. آمریکا باید به وظایف خود عمل و از توان خود برای بازداشتن رژیم صهیونیستی استفاده کند. رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین در مورد ادعاهای منتشرشده در روزنامه کویتی الجریده مبنی بر سفر هیئت آمریکایی به ایران و رایزنی آن‌ها با مقامات تهران در ارتباط با موضوع ترور شهید هنیه و پاسخ ایران به این ترور گفت: برخی از این خبرها حتی ارزش تکذیب کردن نیز ندارند. او تاکید کرد: در این زمینه هرگونه اطلاع‌رسانی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است ولی همان‌طور که اشاره کردم، این موضوع حتی ارزش تکذیب نیز ندارد و خبری بی‌پایه و بی‌اساس است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایران از طریق وزیر خارجه مصر پیامی را برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده است، گفت: ما نیازی به ارسال پیام از سوی هیچ طرفی به رژیمی که هویت آن را مشروع نمی‌دانیم نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ایران در ازای گرفتن امتیازهایی از تنبیه رژیم صهیونیستی خودداری کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامیت ارضی و حاکمیت خود با هیچ طرفی از جمله رژیم صهیونیستی که به هیچ کدام از نرم‌ها و قوانین بین‌المللی پایبند نیست مسامحه نمی‌کند.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامیت ملی و ارضی خود و همچنین ملت خود تعهد دارد و جمهوری اسلامی ایران در برابر متجاوز به هیچ وجه مسامحه نمی‌کند. دیپلمات ایرانی ادامه داد: آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای این رژیم کم نکرده و سلاح‌های ممنوعه برای آن ارسال کردند. ما به عنوان ایران که حاکمیت و تمامیت ارضی‌مان مورد تعدی یک رژیم ماجراجو قرار گرفته، نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که شورای

امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند. کنعانی گفت: ایران در چارچوب حقوق و مقررات بین‌المللی، شورای امنیت را مسئول قرار داد، مکاتبه لازم را انجام و درخواست جلسه فوق‌العاده شورای امنیت کرد و با دبیرکل سازمان ملل نیز مکاتبه کرد.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی