| کد مطلب: ۱۰۸۴۳

رئیس سازمان انرژی اتمی:

هیچ بازرسی را اخراج نکردیم

هیچ بازرسی را اخراج نکردیم

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از سه رادیوداروی جدید گفت: سال گذشته در همین ایام گفتیم سازمان در توسعه رادیوداروها، اثربخشی آن‌ها در بخش رادیوداروی درمانی و دقت و قدرت تشخیص تمرکز می‌کند و این سه رادیودارو نتیجه این تلاش است. 

اسلامی با اشاره به مذاکرات درباره دو مکان دیگر پادمانی تصریح کرد: با این تعریف که آژانس گفت، ما دیگر سوالی نداریم می‌گوییم موضوع دو مکان بسته شده است و درباره دو مکان دیگر هم روشنگری و صحبت شده و امیدواریم اراده سیاسی بستن این موضوعات وجود داشته باشد مثل آنچه در قالب پی‌ام‌دی انجام شد. 

اسلامی درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام در رابطه با کیفیت همکاری ایران در چارچوب برجام و پادمان جامع گفت: ما در چارچوب پادمان همکاری و عمل 

می‌کنیم و وقتی آنها بازرس معرفی می‌کنند ما حق داریم بررسی کنیم و هیچ مقام و قانونی اجازه ندارد بازرسی را به ما تحمیل کند. استفاده از واژه «محکوم می‌کنم» فاقد وجاهت قانونی است. ما حدود ۱۲۰ بازرس را پذیرفتیم و همین الان که خدمت شما هستیم، دو بازرس به‌طور سرزده و البته در چارچوب پادمان بازدید دارند. اینها یک امر تعریف‌شده است. 

هیچ فعالیتی غیر از چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی بین ما و آژانس وجود ندارد. آژانس گزارشی که می‌دهد براساس برجام است و این یک امر روشن است، اما وقتی طرفین دیگر به تعهدات‌شان عمل نکردند فشار سیاسی و روانی به ایران که عین برجام عمل کند، درست نیست و به این مسئله هم 

پاسخ دادیم. 

اسلامی گفت: ما در بیانیه تهران اعلام کردیم در اسفندماه، طبق چارچوب همکاری‌مان بر مبنای ان‌پی‌تی و پادمان جامع عمل می‌کنیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مکان‌های باقی‌مانده گفت: امیدواریم تعاملات‌مان در این مورد هم ادامه یابد که در این دو مورد هم به سمت بسته شدن برویم. در موضوع برجام فقط آمریکا از آن خارج شده و کشورهایی که باقی ماندند به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند. ما در 

چارچوب برجام ملاک‌مان قانون راهبردی است و هدف ما لغو تحریم‌هاست. این یک تعهدی است که ایجاد شده و ما بی‌تعهدی نکردیم. اینها به برجام می‌گویند «JCPOA» درحالی‌که ما به آن می‌گوییم «ICPOA» چراکه این ایران است که دارد به آن عمل می‌کند. ما هیچ بازرسی را اخراج نکردیم. پنج تن از بازرسانی که ما اعتبارنامه آنها را تایید نکردیم اصلاً به ایران نیامده بودند و بعد از لغو اعتبارنامه پنج تن، اعتبارنامه پنج تن دیگر را تایید کردیم. ما در یک کمیته‌ای اینها را ارزیابی می‌کنیم و آنها که تایید می‌شوند اجازه ورود پیدا می‌کنند. خیلی از اینها اصلاً به ایران نمی‌آیند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص فروش آب سنگین ایران به کشورهای دیگر از جمله به آمریکا در شرایط کنونی تصریح کرد: ما آب سنگین خود را به‌طور 

رسمی می‌فروشیم. آمریکا یک مرتبه خرید کرده و امروز هم متقاضی از کشورهای دیگر داریم. استراتژی ما این است 

که آب سنگین را فرآوری کنیم و از مشتقات آن استفاده کنیم، اما با یک ملاحظاتی که در چارچوب مقررات است. 

وی درباره مشکلات پروازی برای صادرات رادیوداروها گفت: در زمان کرونا ما در این بخش به مشکلاتی برخورد کردیم و الان هم هنوز مشکلاتی وجود دارد و سعی داریم آرام این مسائل را حل کنیم.

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی