| کد مطلب: ۱۰۸۷۴

از جامعه چه خبر؟

maleki_heshmatola سردار ملک

مرگ ۴۴ نفر درپی برخورد با قطار

فرمانده پلیس راه‌آهن کشور از کاهش سنگ‌پرانی به قطارها در سال‌ جاری خبر داد و گفت: «در هشت‌ماه امسال ۶۵ مورد برخورد قطار با عابرپیاده داشتیم که منجر به مرگ ۴۴ نفر شده است، این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. در این مدت همچنین ۲۵ مورد برخورد با وسیله‌نقلیه و ۲۴ مورد برخورد با احشام بوده است.» به گزارش ایسنا، حشمت‌الله ملکی در ادامه از دستگیری ۱۱۶ متهم تحت تعقیب و فراری نیز خبر داد و گفت: «این افراد ازسوی پلیس راه‌آهن دستگیر و به محاکم قضایی تحویل داده‌ شده‌اند. در این مدت به ۳۲۵ پرونده قاچاق به ارزش ۳۷۴ میلیارد ریال هم رسیدگی شده و ۲۳۲ متهم نیز دراین‌خصوص بازداشت شده‌اند.» براساس اعلام او، یکی از اصلی‌ترین وظایف پلیس راه‌آهن مراقبت از خطوط ریلی، پیچ‌ها، مهره‌ها، آهن‌آلات و... است. اگر در یک مسیر حدود ۲۰ تا ۳۰ پیج را بازکنند، ممکن است قطاری از ریل خارج شده و مشکلاتی رخ دهد. در همین راستا نیز همکاران من نظارت و حساسیت ویژه‌ای روی این موضوع دارند. در این مدت ۳۷ نفر انواع تجهیزات و آهن‌آلات مربوط به خطوط ریلی، کشف و ضبط شده است.

etemad_koroosh---Copy کوروش اعتماد

ثبت سالانه ۹۰ هزار ابتلا به سرطان

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از ثبت سالانه حدود 90 هزار ابتلا به سرطان در کشور خبر داد و گفت: «هر سال حدود 20 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان‌شان را از دست می‌دهند.» کوروش اعتماد با اعلام اینکه بیش از ۷۵ درصد علل مرگ‌ومیر در کشور ما بیماری‌های غیرواگیر است، به ایسنا گفت: «سالانه ۳۵۰ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که حدود ۲۵۰ هزار مورد به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در این میان سرطان‌ها رتبه سوم بروز مرگ‌ومیرهای غیرواگیر (۱۰ تا ۱۵درصد از مرگ‌ها) را به خود اختصاص می‌دهند.» براساس اعلام او، میزان موارد جدید سالانه بروز سرطان‌ها در کشور ۱۸۰ مورد به‌ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت است: «سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند.» او در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش بروز سرطان‌های مرتبط با دستگاه گوارش، توضیح داد: «متاسفانه ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی ناکافی دارند که این فعالیت ناکافی در زنان بیشتر از مردان است. ازسوی‌دیگر مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور حدود ۱۲ درصد در مردان و 5/1درصد در زنان متفاوت است.»

kazemi_mohamad-mehdi محمد مهدی کاظمی

تاثیر ۶۰ درصد نمره نهایی در کنکور تا ۱۴۰۵

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «نمره امتحانات نهایی در کنکور سال ۱۴۰۳ صرفاً در پایه دوازدهم تاثیر ۵۰ درصدی دارد. در سال ۱۴۰۴ این تاثیر به ۶۰ درصد می‌رسد و شامل پایه‌های تحصیلی دوازدهم و یازدهم می‌شود. در سال ۱۴۰۵ نیز تاثیر نمرات امتحانات نهایی به تاثیر ۶۰ درصد در هر سه پایه دهم تا دوازدهم می‌رسد.» محمدمهدی کاظمی، درباره برخی معلمان که اقدام به برگزاری کلاس‌های اضافه با رقم‌های بالا می‌کنند به ایلنا گفت: «این کلاس‌های اضافه در فضای رسمی مدارس برگزار نمی‌شود. در برخی مدارس کلاس‌های اضافه‌ای در ساعات مشخص به‌عنوان فوق‌‌برنامه برگزار می‌شود که بیشتر در مدارس خاص، هیئت‌امنایی، شاهد و سمپاد است و آموزش‌هایی بیشتر از کلاس درس به دانش‌آموزان خود ارائه می‌دهند.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی