| کد مطلب: ۲۲۳۵۷

اظهارات و مواضع مقامات سیاسی و نظامی ایران درباره حمله موشکی به اسرائیل:

تنها اهداف نظامی را زدیم

تنها اهداف نظامی را زدیم

سه‌شنبه‌شب بود که نیروهای مسلح کشورمان عملیات موشکی موسوم به «وعده صادق 2» را علیه مواضعی در اسرائیل انجام دادند. پاسخی به عملیات اسرائیل در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و سردار عباس نیلفروشان. انجام این عملیات البته واکنش‌هایی را در میان مقامات لشکری و کشوری به دنبال داشت.

گروه خبر: سه‌شنبه‌شب بود که نیروهای مسلح کشورمان عملیات موشکی موسوم به «وعده صادق 2» را علیه مواضعی در اسرائیل انجام دادند. پاسخی به عملیات اسرائیل در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و سردار عباس نیلفروشان. انجام این عملیات البته واکنش‌هایی را در میان مقامات لشکری و کشوری به دنبال داشت.

پیام سران قوای سه‌گانه

ساعتی بعد از آغاز این عملیات مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «‌براساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد. این اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی بود. نتانیاهو بداند، ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.»

او همچنین روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت هم گفت:«عملیات غرورآفرین شب گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ثابت کرد گنبد آهنین ادعایی صهیونیست‌ها از شیشه شکننده‌تر است. ما همچنین ثابت کرده‌ایم که بر سر عزت و غرور ملت‌مان با کسی شوخی نداریم و اگر این رژیم بخواهد خطایی مرتکب شود، پاسخی به مراتب کوبنده‌تر دریافت خواهد کرد.»

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا نیز در این‌باره پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «این اقدام ارزشمند و دلیرانه، استفاده از حق قانونی دفاع مشروع جمهوری اسلامی در مقابله با صهیونیست‌های جنایتکار بود و همچون عملیات پیشین سپاه اسلام، روح تازه‌ای در جبهه مقاومت و تحقق آزادی قدس شریف دمید. صهیونیست‌ها که مکرراً به نقض فاحش قواعد آمره حقوق بین‌الملل و مفاد کنوانسیون‌های مربوطه مشغولند، در جریان جنایت پیشین خود در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران سلحشور ما و متعاقب آن، عملیات ظفرمندانه وعده صادق نخست، اقتدار و صلابت نظامی و دفاعی ایران اسلامی را بیش از پیش درک کرده بودند اما خوی جنایتکاری، آنان را بار دیگر  به ورطه جنون و تعدّی کشاند و سبب شد در دومین وعده صادق، ضربه شدیدتری دریافت کنند.»  

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم پس از حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی در ایکس نوشت:«تنها گوشه‌ای از قدرت ایران به متجاوزان نشان داده شد؛ در برابر تهدیدات دشمن پاسخ‌های دور از انتظاری طراحی شده است. اگر می‌دانستید چه برای شما آماده شده تهدید ایران سربلند را همین الان متوقف می‌کردید.»

او روز گذشته هم در جلسه علنی مجلس و در بخشی از نطق پیش از دستور خود تاکید کرد:«ما خود را برای این دیوانگی احتمالی او (اسرائیل) آماده کرده‌ایم و برنامه دور از انتظاری طراحی کرده‌ایم و پاسخ بعدی ما به تجاوزهای احتمالی در سطحی بسیار متفاوت صورت خواهد گرفت.»

حمله به مواضع نظامی

عزیز نصیرزاده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح این عملیات را در پاسخ به مطالبه مردم به جسارت رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید اسماعیل هنیه در داخل کشور خواند:«این عملیات کاملاً منطبق بر قوانین بین‌المللی بوده است و در صورت اقدام و پاسخ رژیم صهیونیستی فازهای بعدی اقدامات جمهوری اسلامی ایران با استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارد بسیار شدیدتر خواهد بود. این عملیات گوشه‌ای از توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران بود. اگر پشتیبانان این رژیم جلوی ادامه جسارت‌های این رژیم کودک‌کش را نگیرند و منطقه را به سمت جنگ بکشانند، از موشک‌هایی با فناوری و شدت آسیب بالاتر استفاده خواهیم کرد.»

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز گذشته در تشریح جزئیات عملیات «وعده صادق ۲»، گفت: «نیروی هوافضای سپاه پاسداران با عملیات قهرمانانه و شجاعانه خود انتقام بسیاری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی را گرفت. دو ماه گذشته، دو ماه بسیار سختی برای ملت ایران و محور مقاومت بود. از هنگام ترور شهید هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران با درخواست مکرر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر اینکه شما خویشتن‌داری کنید تا آتش‌بس را در غزه برقرار کنیم دوره سختی در خویشتن‌داری را پشت سر گذاشتیم. اما رژیم جنایتکار صهیونیستی با حمایت آمریکا و حتی چراغ سبز آمریکایی‌ها جنایات خود را افزایش داد و قتل عامی را علیه مردم لبنان و به‌ویژه شهادت مجاهد کبیر شهیدسیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و همچنین مستشار عالی نظامی سپاه پاسداران در لبنان سردار شهید نیلفروشان اجرا کردند که جنایت‌های بسیار بزرگی بود و دیگر وضعیت قابل‌تحمل نبود.»

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سپاه پاسداران با عملیات بسیار ارزشمند موشکی خود توانست پایگاه‌های مهمی را در رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار دهد، افزود: «حتی با وجود این جنایت‌ها، جمهوری اسلامی ایران رعایت موازین لازم را به انجام رساند فقط پایگاه‌های نظامی را هدف قرار داد. سه پایگاه هوایی نظامی اصلی رژیم صهیونیستی، موساد به‌عنوان مرکز ترور، پایگاه هوایی نواتیم به‌عنوان پایگاه هوایی اف ۳۵، پایگاه هوایی هاتسرین به‌عنوان پایگاهی که برای ترور شهید نصرالله عزیز مورد استفاده قرار گرفت، هدف حمله موشکی سپاه واقع شد. همچنین در این عملیات رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه که قتل عام مردم غزه را برعهده داشتند، مورد هدف قرار گرفت. در این عملیات زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی رژیم مورد هدف قرار نگرفت، درحالی‌که این کار کاملاً امکان‌پذیر بود. من در اینجا اعلام می‌کنم که سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بُعد دفاعی و چه در بُعد آفند در تکرار این تهاجم و چندین برابر این کاملاً آماده هستند.»

او تصریح کرد:«اگر رژیم صهیونیستی که به دیوانگی رسیده است کنترل نشود توسط آمریکا و اروپا و بخواهد چنین جنایت‌هایی را ادامه دهد و یا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ما وارد عمل شود، عملیات امشب با چند برابر بزرگی تکرار خواهد شد و تمام زیرساخت‌های آنها مورد اصابت قرار خواهد گرفت.  امیدوار هستیم آمریکا از روش گذشته‌اش دست بردارد و این جنایتکار را متوقف کند و منطقه به سمت آرامش پیش برود. جا دارد از هم‌رزمان عزیزم در سپاه پاسداران، در نیروی هوافضا و ارتش قدردانی کاملی داشته باشم که عملیات کاملاً موفقی را به انجام رساندند.»

ابراهیم جباری مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در این‌باره تصریح کرد:«گر بخواهند حرکت دیگری انجام بدهند، اگر شب گذشته ۲۰۰ موشک که ۹۰ درصد به اهداف رسید، شلیک شد، این بار چندصد و چندین هزار موشک خواهیم زد. ما شب گذشته(سه‌شنبه) جاهای حساسی مانند آشیانهF35  را زدیم و کار بزرگی است و نظام جمهوری اسلامی تا امروز بنایی بر برخورد با مردم‌شان را ندارد و برخورد با قدرت پوشالی و شیطانی آنها و نیروهای مسلح و اطلاعات آنهاست.»

وزارت دفاع هم در رابطه با عملیات صادق 2 بیانیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:«عملیات اخیر صرفاً با بخش کوچکی از توانمندی فناورانه دفاعی صورت گرفت و یقیناً در صورت بروز هرگونه خطای محاسباتی از سوی رژیم جنایتکار صهونیستی و حامیانش، تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در پاسخ‌های آتی ضرباتی شدیدتر و دردناک‌تر بر پیکره فرسوده و پوسیده این رژیم منحوس وارد خواهد کرد.»

استفاده ایران از حق دفاع مشروع

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور هم در شبکه ایکس به زبان انگلیسی نوشت: «ریاکاری غرب نه‌تنها ظالمانه، بلکه بسیار خطرناک است. کشور‌های غربی به نسل‌کشی اسرائیل در غزه کمک کرده‌اند و تجاوزات اسرائیل علیه ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و دیگر کشور‌های منطقه را پذیرفته‌اند. ایران حق ذاتی دفاع از خود در برابر حملات مکرر مسلحانه اسرائیل به خاک ایران و شهروندان آن را دارد. اسرائیل و متحدانش به تنهایی مسئول تمام عواقب تحریکات و تشدید مداوم تنش هستند.»

برخی از اعضای هیئت دولت هم در حاشیه جلسه روز گذشته این نهاد درباره عملیات وعده صادق 2 اظهارنظر کردند. از جمله محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته‌ای کشورمان بر ایجاد بازدارندگی لازم در این زمینه توسط نیروهای مسلح تاکید کرد:«اسرائیل همیشه از این قبیل ادعاها داشته است. رژیم صهیونیستی رژیمی وحشی است و نتانیاهو مثل یک خون‌آشام عمل می‌کند و تمام دنیا نسبت به این رژیم اعتراض دارند.»

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم عملیات سه‌شنبه‌شب را در چارچوب دفاع از کشور توصیف کرد: «رئیس‌جمهور ما فردی است که سالیان سال در سنگر دفاع مقدس حضور داشته است. جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب صلح حرکت کرده است و کشور صلح‌طلبی است، اما هر زمان کسی بخواهد پای‌اش را علیه ایران و منافع ایران فراتر بگذارد و به ساحت جمهوری اسلامی ایران خدشه‌ای وارد کند، مطمئن باشد که مردم دلیر ایران اجازه نخواهند داد.»

پاسخ‌ شدیدتر به عملیات تلافی‌جویانه

سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ اظهار کرد: «عملیات‌ دیشب به اهداف خود رسید. اهداف ایران نظامی بود و به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم. صرفاً از حق دفاع مشروع خود استفاده کردیم و اقدام ما دفاعی بود و در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران و اهداف مربوط به ایران در سایر نقاط بود.»

او همچنین در گفت‌وگو با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، هلند و برخی کشورهای دیگر در خصوص عملیات موشکی نیروهای مسلح گفت:«جمهوری اسلامی ایران تنها از حق خود برای دفاع مشروع براساس ماده ۵١ منشور ملل متحد استفاده کرده و منحصراً پایگاه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونسیتی را مورد هدف قرار داده است. عملیات خاتمه یافته است، اما اگر رژیم صهیونیستی درصدد اقدام تلافی‌جویانه بر آید، پاسخ ما شدیدتر خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش و جنگ نیست، اگرچه از جنگ هراسی ندارد. ما به هر طرف ثالثی هشدار می‌دهیم که در این درگیری دخالت نکند.»

درادامه این واکنش‌ها وزارت امور خارجه هم درباره عملیات نیروهای مسلح علیه اسرائیل بیانیه‌ای منتشر کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است:«جمهوری اسلامی ایران با ابتنای بر اصول اخلاقی و تعالیم عالیه اسلامی و با رعایت کامل اصل تمایز وفق حقوق بشردوستانه بین‌المللی، تنها اهداف و تاسیسات نظامی و امنیتی رژیم را هدف حمله موشکی دفاعی خود قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به هرگونه ورود طرف‌های ثالث، خواستار اقدام فوری و معنادار شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از ادامه تهدید علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از طرف رژیم اسرائیل می‌باشد و در صورت لزوم برای اتخاذ اقدامات دفاعی بیشتر در جهت صیانت از منافع مشروع خود و دفاع از کیان سرزمینی و حاکمیتی ایران در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور، آمادگی کامل دارد و در این زمینه تردیدی به خود راه نخواهد داد.»

حمایت مراجع و روحانیون

در ادامه پیام‌ها و واکنش‌ها تعدادی از مراجع تقلید و علما هم به عملیات «وعده صادق ۲» واکنش نشان دادند.

محمدعلی موحدی‌کرمانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی از طراحی و اجرای عملیات‌ وعده‌ صادق ۲ حمایت و قدردانی کرد. در بخشی از این پیام آمده است:«مجلس خبرگان رهبری، ضمن اعلام حمایت از این اقدام غرورآفرین به تمامی مسئولین سیاسی، نظامی و امنیتی که در طراحی و اجرای این عملیات نقش داشتند تبریک و خداقوت می‌گوید و به اشغالگران صهیونیست و حامیان غربی و عربی این رژیم تروریست نیز هشدار می‌دهد که هر نوع اقدام نسنجیده آنان با پاسخ قاطع‌تر جمهوری اسلامی ایران پاسخ داده خواهد شد.»

آیت‌الله‌ نوری‌همدانی از مراجع تقلید قم هم در پیام خود تاکید کرد:«به هرگونه تجاوز مجدد رژیم صهیونیستی به خاک ایران پاسخ محکمتر از قبل داده شود.»

آیت‌الله جوادی‌آملی، از دیگر مراجع تقلید هم در بخشی از پیام حمایت خود از این عملیات گفت: «این عنایت الهی است که این عزیزان ارتش و سپاه و وزارت دفاع را موفق کرده است، این صهیونیست بین‌الملل و خائن را سر جای خود بنشانند، آنها حتی فرصت نکردند که از گنبد آهنی‌شان استفاده کنند! تیر غیبی که از هر طرف آمد، این گنبد را رسوا کرده و کاری از اینها ساخته نبود.»

اخبار مرتبط
دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی